Natu cusì: a teoria di Chomsky spiega perchè simu cusì bravi à acquistà a lingua
Cuntenutu
- Una capacità innata per a lingua
- Chì hà cunvintu Chomsky chì esiste una grammatica universale?
- E lingue spartenu certi tratti di basa
- Amparemu a lingua guasi senza sforzu
- È amparemu in a listessa sequenza
- Amparemu malgradu una "miseria di stimulu"
- I linguisti amanu un bon dibattitu
- Allora, cumu sta teoria influenza l'apprendimentu di e lingue in aula?
- U fondu
L'umani sò esseri di storia. Per ciò chì a sapemu, nisuna altra spezia hà a capacità per a lingua è a capacità di usalla in modi infinitamente creativi. Dapoi i nostri primi tempi, chjamemu e discrivimu e cose. Demu à l'altri ciò chì accade intornu à noi.
Per e persone immersi in u studiu di a lingua è u studiu di l'apprendimentu, una quistione veramente impurtante hà generatu assai dibattiti annantu à l'anni: Quantu di sta capacità hè innata - parte di a nostra struttura genetica - è quantu amparemu da u nostru ambienti?
Una capacità innata per a lingua
Ùn ci hè dubite chì noi acquistà e nostre lingue native, cumpletate cù i so vucabularii è i so schemi grammaticali.
Ma ci hè una capacità ereditata sottostante à e nostre lingue individuali - un quadru strutturale chì ci permette di capisce, mantene è sviluppà a lingua cusì facilmente?
In u 1957, u linguistu Noam Chomsky hà publicatu un libru rivoluzionariu chjamatu "Strutture sintattiche". Hà prupostu una idea nova: Tutti l'esseri umani ponu nasce cù una capienza innata di u funziunamentu di a lingua.
S'ellu amparemu l'arabu, l'inglese, u cinese o a lingua di i segni hè determinatu, benintesa, da e circustanze di a nostra vita.
Ma sicondu Chomsky, noi pò acquistà lingua perchè simu codificati geneticamente cù una grammatica universale - una capiscitura basica di cume hè strutturata a cumunicazione.
L'idea di Chomsky hè diventata dapoi assai accettata.
Chì hà cunvintu Chomsky chì esiste una grammatica universale?
E lingue spartenu certi tratti di basa
Chomsky è altri linguisti anu dettu chì tutte e lingue cuntenenu elementi simili. Per esempiu, di modu glubale, a lingua si sparte in categurie simili di parolle: nomi, verbi è aggettivi, per citarne trè.
Un'altra caratteristica cumuna di a lingua hè. Con rare eccezioni, tutte e lingue adopranu strutture chì si ripetenu, permettendu di allargà quelle strutture quasi infinitu.
Per esempiu, pigliate a struttura di un descrittore. In guasi tutte e lingue cunnisciute, hè pussibule di ripete i descrittori una volta è l'altra: "Portava un bikini à pois giallo" itsy-bitsy, teeny-weeny, giallu "."
Strictamente parlendu, più aggettivi puderianu esse aghjunti per discrive in più quellu bikini, ognunu inseritu in a struttura esistente.
A pruprietà ricorsiva di a lingua ci permette di allargà a frase "Ella credeva chì Ricky era innocente" quasi senza fine: "Lucy credeva chì Fred è Ethel sapianu chì Ricky avia insistitu ch'ellu era innocente".
A pruprietà ricorsiva di a lingua hè qualchì volta chjamata "nidificazione", perchè in guasi tutte e lingue, e frasi ponu esse allargate piazzendu strutture chì si ripetenu à l'internu.
Chomsky è altri anu sustinutu chì perchè guasi tutte e lingue spartenu ste caratteristiche malgradu e so altre variazioni, pudemu esse nati preprogrammati cù una grammatica universale.
Amparemu a lingua guasi senza sforzu
Linguisti cum'è Chomsky anu sustenutu per una grammatica universale in parte perchè i zitelli sviluppanu in ogni locu a lingua in modi assai simili in brevi periodi di tempu cù poca assistenza.
I zitelli mostranu a cuscenza di e categurie linguistiche à l'età estremamente chjucu, assai prima chì ogni istruzzioni palisata accada.
Per esempiu, un studiu hà mostratu chì i zitelli di 18 mesi anu ricunnisciutu "un doke" riferitu à una cosa è "praching" riferitu à un'azione, mostrendu chì anu capitu a forma di a parolla.
Avè l'articulu "a" prima o finisce cù "-ing" hà determinatu se a parolla era un oggettu o un avvenimentu.
Hè pussibule ch'elli avianu amparatu ste idee ascultendu a ghjente parlà, ma quelli chì sustenenu l'idea di una grammatica universale dicenu chì hè più prubabile ch'elli anu una capiscitura innata di u funziunamentu di e parolle, ancu s'elle ùn cunnoscenu micca e parolle stesse.
È amparemu in a listessa sequenza
I difensori di a grammatica universale dicenu chì i zitelli di u mondu sanu sviluppanu naturalmente a lingua in a listessa sequenza di passi.
Allora, cumu pare quellu schema di sviluppu cumunu? Parechji linguisti accettanu chì ci sò trè tappe di basa:
- soni d'amparera
- amparera di e parolle
- frasi d'amparera
Più specificamente:
- Perceptemu è producemu soni di parlà.
- Cumbattemu, di solitu cù un schema cunsunale-dopu vucale.
- Parlemu e nostre prime parolle rudimentarie.
- Crescemu i nostri vucabularii, amparendu à classificà e cose.
- Custruemu frasi à duie parolle, è dopu aumentemu a cumplessità di e nostre frasi.
Diversi zitelli procedenu per queste fasi à tassi diversi. Ma u fattu chì spartimu tutti a listessa sequenza di sviluppu pò mustrà chì simu duri per a lingua.
Amparemu malgradu una "miseria di stimulu"
Chomsky è altri anu sustinutu ancu chì amparemu lingue cumplesse, cù e so regule grammaticali intricciate è e so limitazioni, senza riceve struzzioni esplicite.
Per esempiu, i zitelli capiscenu automaticamente u modu currettu per organizà strutture di frase dipendenti senza esse insegnati.
Sapemu di dì "U zitellu chì face u bagnu vole manghjà u pranzu" invece di "U zitellu vole manghjà u pranzu chì face u bagnu".
Malgradu sta mancanza di stimulu istruttivu, amparemu è usemu sempre e nostre lingue native, capendu e regule chì li guvernanu. Avemu finitu sapendu assai di più nantu à u funziunamentu di e nostre lingue chè no simu mai apertamente insegnati.
I linguisti amanu un bon dibattitu
Noam Chomsky hè unu di i linguisti i più citati in a storia. Tuttavia, ci sò stati assai dibattiti intornu à a so teoria grammaticale universale dapoi più di mezu seculu avà.
Un argumentu fundamentale hè ch'ellu s'hè sbagliatu di un quadru biologicu per l'acquistu di a lingua. Linguisti è educatori chì differenu cun ellu dicenu chì acquistemu a lingua di u listessu modu chì amparemu tuttu u restu: attraversu a nostra esposizione à stimuli in u nostru ambiente.
I nostri genitori ci parlanu, sia verbalmente sia aduprendu segni. Avemu "assorbe" a lingua ascultendu e cunversazioni chì si tenenu intornu à noi, da e sottile currezzione chì avemu ricevutu per i nostri errori linguistichi.
Per esempiu, un zitellu dice: "Ùn a vogliu micca".
U so caregiver risponde: "Vulete dì," ùn vogliu micca quellu "."
Ma a teoria di Chomsky di grammatica universale ùn tratta micca di cumu amparemu e nostre lingue native. Hè focalizatu nantu à a capacità innata chì rende pussibule tuttu u nostru amparamentu di a lingua.
Una più fundamentale hè chì ùn ci hè guasi nisuna pruprietà spartuta da tutte e lingue.
Pigliate a recursione, per esempiu. Ci sò lingue chì simpliciamente ùn sò micca ricursive.
È sì i principii è i parametri di a lingua ùn sò micca veramente universali, cumu puderia esse una "grammatica" sottostante prugrammata in i nostri cervelli?
Allora, cumu sta teoria influenza l'apprendimentu di e lingue in aula?
Unu di i risultati più pratichi hè statu l'idea chì ci hè un'età ottima per l'acquistu di a lingua trà i zitelli.
U più ghjovanu, u megliu hè l'idea prevalente. Postu chì i zitelli sò primati per l'acquisizione di u linguaghju naturale, amparendu a sicondu a lingua pò esse più efficace in a zitiddina.
A teoria grammaticale universale hà ancu avutu una prufonda influenza nantu à e classi induve i studienti amparanu seconde lingue.
Parechji prufessori utilizanu oramai approcci più naturali è immersivi chì imitanu u modu di acquistà e nostre prime lingue, piuttostu chè di memorizà e regule grammaticali è e liste di vucabulariu.
I prufessori chì capiscenu a grammatica universale ponu ancu esse megliu preparati per fighjà esplicitamente nantu à e differenze strutturali trà a prima è a seconda lingua di i studienti.
U fondu
A teoria di Noam Chomsky di a grammatica universale dice chì simu tutti nati cun una capiscitura innata di u funziunamentu di a lingua.
Chomsky hà basatu a so teoria annantu à l'idea chì tutte e lingue cuntenenu strutture è regule simili (una grammatica universale), è u fattu chì i zitelli dappertuttu acquistanu a lingua di listessa manera, è senza tantu sforzu, pare indicà chì simu nati cunnessi cù i basi dighjà prisenti in i nostri cerbelli.
Ancu se tutti ùn sò micca d’accunsentu cù a teoria di Chomsky, cuntinueghja à avè una prufonda influenza nantu à cumu pensemu oghje à l’acquistu di a lingua.