A Pesta
Cuntenutu
- Tipi di pesta
- Pesta bubonica
- Pesta setticemica
- Pesta pneumatica
- Cumu si sparghje a pesta
- Segni è sintomi di a pesta
- Sintomi di pesta bubonica
- Sintomi di pesta setticemica
- Sintomi di peste pneumatica
- Cosa da fà se pensate chì pudete avè a pesta
- Cumu hè diagnosticata a pesta
- Trattamentu per a pesta
- Prospettive per i malati di peste
- Cumu prevene a pesta
- Pesta in u mondu
Chì hè a pesta?
A pesta hè una seria infezzione batterica chì pò esse murtale. Calchì volta chjamata a "pesta nera", a malatia hè causata da un ceppu battericu chjamatu Yersinia pestis. Stu batteriu si trova in l'animali in u mondu sanu è di solitu hè trasmessu à l'omu per via di pulci.
U risicu di pesta hè u più altu in e zone chì anu scarse sanità, affollamentu è una grande populazione di roditori.
In i tempi medievali, a pesta era rispunsevule per a morte di milioni di persone in Europa.
Oghje, ci sò ripurtati solu in u mondu sanu ogni annu, cù a più alta incidenza in Africa.
A pesta hè una malattia chì avanza rapidamente è pò purtà à a morte se ùn hè trattata. Se suspettate chì l'avete, chjamate un duttore subitu o andate in una sala d'urgenza per l'assistenza medica immediata.
Tipi di pesta
Ci hè trè forme basiche di peste:
Pesta bubonica
A forma più cumuna di pesta hè a pesta bubonica. Hè generalmente cuntrattu quandu un roditore o una pulce infettata vi morda. In casi rari, pudete piglià i batteri da materiale chì hè entratu in cuntattu cù una persona infetta.
A pesta bubonica infetta u vostru sistema limfaticu (una parte di u sistema immune), causendu infjammazione in i vostri nodi linfatichi.Senza trattamentu, pò passà in u sangue (pruvucendu a pesta setticemica) o in i pulmoni (pruvucendu a pesta pneumonica).
Pesta setticemica
Quandu u batteriu entra direttamente in u sangue è si multiplica culà, hè cunnisciutu cum'è pesta setticemica. Quandu ùn sò micca trattati, a pesta bubonica è pneumonica pò purtà à pesta setticemica.
Pesta pneumatica
Quandu i batteri si sparghjenu o infettanu prima i pulmoni, hè cunnisciutu cum'è peste pneumonica - a forma più letale di a malatia. Quandu qualchissia cù a pesta pneumatica tossisce, i batteri da i so pulmoni sò espulsi in aria. Altre persone chì respiranu quellu aria ponu ancu sviluppà sta forma altamente contagiosa di pesta, chì pò purtà à un'epidemia.
A pesta pneumatica hè a sola forma di a pesta chì pò esse trasmessa da persona à persona.
Cumu si sparghje a pesta
A ghjente di solitu si face pesta à traversu u morsu di pulci chì si sò nutriti in precedenza di animali infetti cum'è topi, ratti, cunigliuli, scoiattoli, chipmunks è cani di prateria. Pò esse diffusatu ancu per cuntattu direttu cù una persona o animale infettatu o manghjendu un animale infettatu.
A pesta si pò spannà ancu à traversu graffi o morsi di casani infettati.
Hè raru chì a pesta bubonica o a pesta setticemica si spanni da un umanu à l'altru.
Segni è sintomi di a pesta
E persone infettate da a pesta di solitu sviluppanu sintomi simuli à l'influenza dui à sei ghjorni dopu l'infezzione. Ci sò altri sintomi chì ponu aiutà à distingue e trè forme di a pesta.
Sintomi di pesta bubonica
I sintomi di a pesta bubonica apparenze generalmente in dui à sei ghjorni da l'infezzione. Includenu:
- frebba è brividi
- mal di testa
- dulore musculu
- debbulezza generale
- attacchi
Pudete ancu sperimentà ghiandole linfatiche gonfie, dolorose, chjamate buboni. Quessi cumpariscenu tipicamente in l'inguina, l'ascelle, u collu, o in u situ di a morsa o di l'insettu. I buboni sò quelli chì danu u nome à a pesta bubonica.
Sintomi di pesta setticemica
I sintomi di pesta setticemica di solitu cumincianu in dui à sette ghjorni dopu l'esposizione, ma a pesta setticemica pò purtà à a morte ancu prima chì i sintomi apparsinu. I sintomi ponu include:
- dulore addominale
- diarrea
- nausea è vomitu
- frebba è brividi
- estrema debulezza
- sanguinamentu (u sangue pò ùn esse capace di coagulassi)
- scossa
- pelle chì si torna nera (gangrena)
Sintomi di peste pneumatica
I sintomi di pesta pneumatica ponu appare appena un ghjornu dopu l'esposizione à i batteri. Questi sintomi includenu:
- difficultà per respirà
- dulore di pettu
- tossu
- frebba
- mal di testa
- debbulezza generale
- sputa sanguinosa (saliva è mucus o pus da i pulmoni)
Cosa da fà se pensate chì pudete avè a pesta
A pesta hè una malattia chì mette in periculu a vita. Se site statu espostu à roditori o pulci, o se avete visitatu una regione induve a peste si sà accade, è si sviluppanu sintomi di peste, cuntattate subitu u vostru duttore:
- Siate pronti à cuntà u vostru duttore annantu à qualsiasi locu è date di viaghju recenti.
- Fate un elencu di tutti i medicinali senza prescrizzione, supplementi, è medicinali prescritti chì pigliate.
- Fate una lista di e persone chì anu avutu un cuntattu strettu cun voi.
- Dìite à u vostru duttore tutti i vostri sintomi è quandu sò apparsu per a prima volta.
Quandu visitate u duttore, a sala d'urgenza, o in altrò induve altri sò presenti, portate una maschera chirurgica per prevene a diffusione di a malattia.
Cumu hè diagnosticata a pesta
Se u vostru duttore suspetta chì pudete avè pesta, verificheranu a presenza di i batteri in u vostru corpu:
- Un test di sangue pò rivelà se avete una pesta setticemica.
- Per verificà a pesta bubonica, u vostru duttore aduprà una agulla per piglià un campione di u fluidu in i vostri nodi linfatichi gonfi.
- Per verificà a pesta pneumatica, u fluidu serà estrattu da e vostre vie aeree da un tubu chì hè inseritu in u nasu o in bocca è in a gola. Questu hè chjamatu bronchoscopia.
I campioni saranu inviati à un laburatoriu per analisi. I risultati preliminari ponu esse pronti in solu duie ore, ma i test di cunferma piglianu 24 à 48 ore.
Spessu, se a pesta hè suspettata, u vostru duttore cumincerà u trattamentu cù antibiotici prima chì u diagnosticu sia cunfirmatu. Questu hè chì a pesta progredisce rapidamente, è esse trattatu prestu pò fà una grande differenza in a vostra recuperazione.
Trattamentu per a pesta
A pesta hè una cundizione periculosa per a vita chì richiede cure urgenti. S’ellu hè chjappu è trattatu prestu, hè una malatia curabile aduprendu antibiotici chì sò cumunamente dispunibili.
Senza trattamentu, a pesta bubonica pò multiplicassi in u sangue (pruvucendu a pesta setticemica) o in i pulmoni (pruvucendu a pesta pneumonica). A morte pò accade in 24 ore dopu l'apparizione di u primu sintomu.
U trattamentu generalmente implica antibiotici forti è efficaci cum'è gentamicina o ciprofloxacina, fluidi per via endovenosa, ossigenu, è, à volte, supportu respiratoriu.
E persone cun peste pneumatica devenu esse isolate da l'altri pazienti.
U persunale medicu è i caregivers devenu piglià strette precauzioni per evità d'avè o sparghje a pesta.
U trattamentu hè continuatu per parechje settimane dopu chì a frebba si risolva.
Chiunque sia entratu in cuntattu cù e persone cun peste pneumatica deve esse ancu monitoratu, è di solitu li sò dati antibiotici cum'è misura preventiva.
Prospettive per i malati di peste
A pesta pò purtà à a gangrena se i vini sanguini in e dite è i pedi disturbanu u flussu di sangue è causanu a morte à i tessuti. In rari casi, a pesta pò causà méningite, una infiammazione di e membrane chì circundanu a medula spinale è u cervellu.
Uttene trattamentu u più prestu pussibule hè cruciale per impedisce a pesta di diventà mortale.
Cumu prevene a pesta
Mantene a pupulazione di roditori sott'à cuntrollu in a vostra casa, postu di travagliu è spazii di ricreazione pò riduce assai u risicu di piglià i batteri chì causanu a pesta. Mantene a vostra casa libera da pile di legna ingumbrata o pile di scogli, spazzole, o altri detriti chì puderianu attirà i roditori.
Prutegge i vostri animali da pulci cù prudutti di cuntrollu di pulci. L'animali chì vaganu liberamente à l'aria aperta ponu esse più propensi à entrà in cuntattu cù pulci o animali infettati da peste.
Se vive in una zona induve a pesta hè cunnisciuta chì accade, u CDC raccomanda di ùn permette micca l'animali domestici chì vaganu liberamente fora di dorme in u vostru lettu. Se u vostru animale domesticu si ammala, cercate subitu a cura di un veterinariu.
Aduprate prudutti repellenti per insetti o repellanti naturali per insetti (cume) quandu passanu u tempu fora.
Se site statu espostu à pulci durante un focu di peste, visitate subitu u vostru duttore per chì e vostre preoccupazioni ponu esse trattate rapidamente.
Ùn ci hè attualmente una vaccina cummercialmente dispunibule contr'à a pesta in i Stati Uniti.
Pesta in u mondu
Epidemie di peste anu tombu milioni di persone (circa un quartu di a pupulazione) in Europa durante u Medievu. Hè stata cunnisciuta cum'è a "morte nera".
Oghje u risicu di sviluppà a pesta hè abbastanza bassu, solu ripurtatu à l'Organizazione Mondiale di a Salute (OMS) da 2010 à 2015.
I focoli sò generalmente associati à topi è pulci infestati in casa. E cundizioni di vita affollate è i cattivi servizi igienichi aumentanu ancu u risicu di pesta.
Oghje, a maiò parte di i casi umani di a pesta si producenu in Africa ancu s'elli cumpariscenu in altrò. I paesi in i quali a pesta hè più cumuna sò Madagascar, a Repubblica Democratica di u Congo è u Perù.
A pesta hè rara in i Stati Uniti, ma a malatia hè in u suduveste rurale è, in particulare, in Arizona, Colorado è New Mexico. L'ultima epidemia di pesta in i Stati Uniti hè accaduta in u 1924 à u 1925 in Los Angeles.
In i Stati Uniti, hà dettu media sette à l'annu. A maiò parte sò stati in forma di pesta bubonica. Ùn ci hè statu un casu di trasmissione persona à persona di a pesta in e zone urbane di i Stati Uniti dapoi u 1924.