Trasplante di midollo osseu
Un trapianto di midollo osseu hè una procedura per rimpiazzà u midollo osseu dannighjatu o distruttu cù cellule staminali sane di midollo osseu.
A midula ossea hè u tessutu moltu è grassu in l'internu di l'osse. A medula ossea produce cellule sanguine. E cellule staminali sò cellule immature in a medula ossea chì danu origine à tutte e vostre diverse cellule sanguine.
Prima di u trasplante, a chimioterapia, a radiazione, o entrambe ponu esse date. Questu pò esse fattu in dui modi:
- Trattamentu abblativu (mieloablativu) - A chimioterapia à dosi elevate, a radiazione, o entrambe sò date per uccidere tutte e cellule cancerose. Questu uccide ancu tuttu u midollo osseu sanu chì ferma, è permette à e nuove cellule staminali di cresce in a midula ossea.
- Trattamentu di intensità ridutta, chjamatu ancu un mini trapianto - Dose più basse di chimioterapia è di radiazioni sò date prima di un trapianto. Questu permette à e persone anziane, è quelli chì anu altri prublemi di salute, di fà un trapianto.
Ci hè trè tippi di trapianti di midollo osseu:
- Trasplante autologu di midollo osseu - U terminu auto significa self. E cellule staminali sò rimosse da voi prima di riceve una chimioterapia in alta dose o un trattamentu di radiazioni. E cellule staminali sò conservate in un congelatore. Dopu à chimioterapia à dosi elevate o trattamenti di radiazioni, e vostre cellule staminali sò rimesse in u vostru corpu per fà cellule sanguine normali. Questu hè chjamatu trasplante di salvamentu.
- Trasplante allogeneicu di midollo osseu - U terminu allo significa altru. E cellule staminali sò rimosse da un'altra persona, chjamata donatrice. A maiò parte di e volte, i geni di u donatore devenu almenu in parte currisponde à i vostri geni. E prove speciali sò fatte per vede se un donatore hè una bona partita per voi. Un fratellu o una surella hè più prubabile di esse un bonu partitu. A volte i genitori, i zitelli, è altri parenti sò boni partiti. I donatori chì ùn sò micca cunnessi cun voi, eppuru sempre in currispundenza, ponu esse truvati attraversu i registri naziunali di a medula ossea.
- Trasplante di sangue di cordone umbilicale - Questu hè un tipu di trasplante allugenicu. E cellule staminali sò cacciate da u cordone ombelicale di un criaturu appena natu subitu dopu a nascita. E cellule staminali sò congelate è conservate finu chì sò necessarie per un trapianto. E cellule di u sangue di u cordone ombilicale sò assai immature dunque ci hè menu bisognu di una corrispondenza perfetta. A causa di u numeru più chjucu di cellule staminali, u conte di sangue richiede assai più tempu per recuperà.
Un trapianto di cellule staminali hè generalmente fattu dopu a chimioterapia è a radiazione hè cumpleta. E cellule staminali sò trasmesse in u sangue, di solitu attraversu un tubu chjamatu cateteru venoso centrale. U prucessu hè simile à ottene una trasfusione di sangue. E cellule staminali viaghjanu per u sangue in a midula ossea. A maiò parte di e volte, ùn ci hè bisognu di chirurgia.
E cellule staminali di i donatori ponu esse raccolte in dui modi:
- Cugliera di medula osse - Questa chirurgia minore hè fatta sottu anestesia generale. Ciò significa chì u donatore sarà addurmintatu è senza dulore durante a procedura. A midula ossea hè rimossa da u fondu di i dui ossi di l'anca. A quantità di midollo rimossa dipende da u pesu di a persona chì a riceve.
- Leucapheresis - Prima, u donatore riceve parechji ghjorni di colpi per aiutà e cellule staminali à passà da a midula ossea in u sangue. Durante a leucafereesi, u sangue hè cacciatu da u donatore attraversu una linea IV. A parte di i globuli bianchi di u sangue chì cuntene cellule staminali hè poi siparata in una macchina è rimossa per poi esse data à u destinatariu. I globuli rossi sò restituiti à u donatore.
Un trapianto di midollo osseu rimpiazza u midollo ossu chì ùn funziona micca bè o hè statu distruttu (ablatu) da chemioterapia o radiazioni. I duttori credenu chì per parechji tumori, i globuli bianchi di u donatore ponu attaccà tutte e cellule cancerose rimanenti, simile à quandu i globuli bianchi attaccanu i batteri o i virus quandu combattenu una infezzione.
U vostru duttore di sanità pò raccomandà un trapianto di midollo osseu se avete:
- Certi cancers, cum'è leucemia, limfoma, mielodisplasia, o mieloma multiplu.
- Una malattia chì affetta a produzzione di cellule di midollo osseu, cume anemia aplastica, neutropenia congenita, malatie gravi di u sistema immunitariu, anemia falciforme o talassemia.
Un trapianto di midollo osseu pò causà i sintomi seguenti:
- Dolore di pettu
- Goccia di pressione sanguigna
- Febbre, brividi, vampata
- Gustu divertente in bocca
- Mal di testa
- Urticaria
- Nausea
- Dolore
- Mancanza di fiatu
E pussibuli cumplicazioni di un trapianto di midollo osseu dipendenu da parechje cose, cumprese:
- A vostra età
- A vostra salute generale
- Quantu era bonu di un match u vostru donatore
- U tippu di trapianto di midollo osseu chì avete ricevutu (sangue autologu, allogenicu o di u cordone ombelicale)
E cumplicazioni ponu include:
- Anemia
- Sanguinamentu in i pulmoni, intestini, cervellu, è altre zone di u corpu
- Cataratta
- Coagulazione in e piccule vene di u fegatu
- Dannu à i reni, u fegatu, i pulmoni è u core
- Ritardu di a crescita in i zitelli chì ricevenu un trapianto di midollo osseu
- Ménopause iniziale
- Fallimentu di u trapianto, chì significa chì e nuove cellule ùn si stallanu micca in u corpu è cumincianu à pruduce cellule staminali
- Malattia innestata versus ostia (GVHD), una situazione in cui e cellule donatrici attaccanu u vostru propriu corpu
- Infezzioni, chì ponu esse assai gravi
- Inflammazione è dulore in bocca, gola, esofago è stomacu, chjamati mucosite
- Dolore
- Prublemi di stomacu, cumprese diarrea, nausea è vomitu
U vostru fornitore vi dumanderà a vostra storia medica è farà un esame fisicu. Avarete assai testi prima di l'iniziu di u trattamentu.
Prima di trapiantà, averete 1 o 2 tubi, chjamati cateteri venosi centrali, inseriti in un vaso sanguinu in u collu o in i bracci. Stu tubu permette di riceve trattamenti, fluidi, è qualchì volta nutrimentu. Hè ancu usatu per piglià u sangue.
U vostru fornitore probabilmente discuterà u stress emotivu di avè un trapianto di midollo osseu. Pudete vulè scuntrà cun un cunsiglieru. Hè impurtante di parlà cù a vostra famiglia è i vostri figlioli per aiutalli à capì à cosa aspettassi.
Duvete fà piani per aiutà a preparazione per a procedura è gestisce e attività dopu u vostru trapianto:
- Cumplete una direttiva di cura anticipata
- Organizza un permessu medicale da u travagliu
- Pigliate a cura di e situazioni bancarie o finanziarie
- Organizà a cura di l'animali domestici
- Organizza per chì qualcunu aiuti cù e faccende di a casa
- Cunfirmate a copertura di l'assicuranza sanitaria
- Paga fatture
- Organizate per a cura di i vostri figlioli
- Truvate un alloghju per voi o per a vostra famiglia vicinu à l'uspidale, se necessariu
Un trapianto di midollo osseu si face di solitu in un ospedale o in un centru medicu specializatu in tale trattamentu. A maiò parte di u tempu, state in una unità speciale di trapianto di midollo osseu in u centru. Questu hè per limità a vostra chance d'avè una infezzjoni.
Sicondu u trattamentu è induve hè fattu, tuttu o una parte di un trasplante autologu o allugenicu pò esse fattu cum'è ambulatoriu. Questu significa chì ùn hè micca necessariu stà in l'uspidale per a notte.
Quantu tempu stà in l'uspidale dipende da:
- Sì avete sviluppatu complicazioni relative à u trapianto
- U tipu di trasplante
- E prucedure di u vostru centru medicu
Mentre site in l'uspidale:
- A squadra di l'assistenza sanitaria seguiterà attentamente u vostru sangue è i segni vitali.
- Riceverete medicinali per prevene GVHD è prevene o trattà infezioni, cumpresi antibiotici, antifungali è medicina antivirale.
- Probabilmente averete bisognu di parechje trasfusioni di sangue.
- Sarete alimentatu per una vena (IV) finu à chì pudete manghjà per bocca, è l'effetti secondari di u stomacu è e ferite di a bocca sò andate.
Dopu chì abbandunate l'uspidale, assicuratevi di seguità l'istruzzioni nantu à cumu si cura in casa.
Quantu fate bè dopu u trasplante dipende da:
- U tippu di trapianto di midollo osseu
- Quantu currispondenu bè e cellule di u donatore à e vostre
- Chì tippu di cancheru o malattia avete
- A vostra età è a salute generale
- U tippu è a dosa di chimioterapia o radioterapia chì avete avutu prima di u vostru trapianto
- Ogni complicazione chì pudete avè
Un trapianto di midollo osseu pò curà cumpletamente o in parte a vostra malattia. Se u trasplante hè un successu, pudete tornà à a maiò parte di e vostre attività nurmali appena vi sentite abbastanza bè. Di solitu ci vole finu à 1 annu per recuperà cumpletamente, secondu chì complicazioni si verificanu.
Cumplicazioni o fallimentu di u trapianto di midollo osseu ponu purtà à a morte.
Trasplante - midollo osseu; Trasplante di cellule staminali; Trasplante di cellule staminali ematopoietiche; Trasplante micca mieloablativu d'intensità ridutta; Mini trasplante; Trasplante allugenicu di midollo osseu; Trasplante autologu di midollo osseu; Trasplante di sangue di cordone ombelicale; Anemia aplastica - trapianto di midollo osseu; Leucemia - trapianto di midollo osseu; Limfoma - trapianto di midollo osseu; Mieloma multiplu - trapianto di midollo osseu
- Sanguinamentu durante u trattamentu di u cancer
- Trasplante di midollo osseu - scarica
- Cateteru venoso centrale - cambiamentu di vestimentu
- Cateteru venoso centrale - lavatu
- Piglia l'acqua sicura durante u trattamentu di u cancheru
- Bocca seca durante u trattamentu di u cancer
- Manghjà calorie in più quandu sò malati - adulti
- Manghjà calorie in più quandu sò malati - zitelli
- Mucositis orale - autocura
- Catetere centrale inseritu perifericamente - lavatu
- Alimentazione sicura durante u trattamentu di u cancer
- Aspirazione di medula ossea
- Elementi furmati di sangue
- Medula ossea da l'anca
- Trasplante di midollo osseu - serie
Situazione di a Società Americana di Oncologia Clinica. Cosa hè un trapianto di midollo osseu (trapianto di cellule staminali)? www.cancer.net/navigating-cancer-care/how-cancer-treated/bone-marrowstem-cell-transplantation/what-bone-marrow-transplant-stem-cell-transplant. Actualizatu d'Agostu 2018. Accessu à u 13 di Farraghju 2020.
Heslop HE. Panoramica è scelta di donatore di trapianto di cellule staminali ematopoietiche. In: Hoffman R, Benz EJ, Silberstein LE, et al, eds. Ematologia: Principii di Base è Pratica. 7a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2018: chap 103.
Im A, Pavletic SZ. Trasplante di cellule staminali ematopoietiche. In: Niederhuber JE, Armitage JO, Kastan MB, Doroshow JH, Tepper JE, eds. Oncolugia Clinica di Abeloff. 6a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2020: chap 28.