Invechjate cambiamenti in u sonnu
U sonnu si faci nurmalmente in parechje tappe. U ciclu di u sonnu include:
- Periudi senza sognu di luce è di sonnu prufondu
- Alcuni periodi di sognu attivu (sonnu REM)
U ciclu di u sonnu si ripete parechje volte durante a notte.
CANTA INVECCHIAMENTU
I mudelli di sonnu tendenu à cambià cù l'età. A maiò parte di a ghjente trova chì l'invichimentu li face ad avè più difficultà à addurmintassi. Si sveglianu più spessu durante a notte è prima in a mattina.
U tempu di sonnu tutale rimane uguale o hè leggermente diminuitu (6,5 à 7 ore à notte). Pò esse più difficiule di addurmintassi è pudete passà più tempu tutale in lettu. A transizione trà u sonnu è u svegliu hè spessu brusca, ciò chì face chì e persone anziane si sentenu cum'è un sonnu più liggeru chè quandu eranu più giovani.
Meno tempu hè passatu in un sonnu prufondu, senza sognu. E persone anziane si sveglianu in media 3 o 4 volte ogni notte. Sò ancu più cuscenti di esse svegli.
L'anziani si sveglianu più spessu perchè passanu menu u sonnu prufondu. Altre cause includenu a necessità di alzassi è urinare (nocturia), ansia è disconfort o dolore da malatie à longu andà (croniche).
EFFETU DI CAMBIAMENTI
A difficultà di u sonnu hè un prublema fastidiosu. L'insonnia à longu andà (cronica) hè una causa maiò di incidenti d'auto è di depressione. Perchè l'anziani dormenu più leggeri è si sveglianu più spessu, si ponu sente privati di dorme ancu quandu u so tempu di sonnu tutale ùn hè micca cambiatu.
A privazione di u sonnu pò infine causà cunfusione è altri cambiamenti mentali. Hè trattabile, però. Pudete riduce i sintomi quandu dormite abbastanza.
I prublemi di sonnu sò ancu un sintomu cumunu di depressione. Vede un fornitore di assistenza sanitaria per scopre se a depressione o un'altra situazione di salute influenza u vostru sonnu.
PROBLEMI COMUNI
- L'insonnia hè unu di i prublemi di sonnu più cumuni in l'anziani.
- Altri disordini di u sonnu, cum'è u sindrome di e gambe inquieta, a narcolessia, o l'ipersomnia ponu accade dinò.
- L'apnea di u sonnu, una cundizione induve a respirazione si ferma per un tempu durante u sonnu, pò causà gravi prublemi.
PREVENZIONE
L'anziani rispondenu di manera diversa à i medicinali chè l'adulti più ghjovani. Hè assai impurtante di parlà cun un fornitore prima di piglià medicinali per dorme. Sè pussibule, evite medicinali per dorme. Tuttavia, i medicinali antidepressivi ponu esse assai utili se a depressione affetta u vostru sonnu. Alcuni antidepressivi ùn causanu micca i stessi effetti secondari cum'è i medicinali per dorme.
A volte, un antistaminicu leve funziona megliu cà una pillula per dorme per alleviare l'insonnia à breve termine. Tuttavia, a maiò parte di i sperti sanitari ùn raccomandanu micca sti tippi di medicinali per e persone anziane.
Aduprate medicinali per dorme (cume zolpidem, zaleplon, o benzodiazepine) solu cum'è raccomandatu, è solu per pocu tempu. Alcuni di sti medicinali ponu purtà à dipendenza (necessità di piglià a droga per funziunà) o dipendenza (usu compulsivu malgradu cunsequenze avverse). Alcune di queste droghe si accumulanu in u vostru corpu. Pudete sviluppà effetti tossichi cum'è cunfusione, deliriu, è cascate se i pigliate per un bellu pezzu.
Pudete piglià misure per aiutà à dorme:
- Un ligeru spuntinu per dorme pò esse utile. Parechje persone trovanu chì u latte caldu aumenta a sonnolenza, perchè cuntene un amminuàcidu naturale, sedativu.
- Evite stimulanti cum'è a caffeina (truvata in caffè, tè, bevande cola è cicculata) per almenu 3 o 4 ore prima di dorme.
- Ùn pigliate sunnette durante u ghjornu.
- Eserciteghja in tempi regulari ogni ghjornu, ma micca in 3 ore da a vostra ora di dorme.
- Evite troppu stimulazione, cum'è prugrammi TV viulenti o ghjochi di computer, prima di dorme. Praticate tecniche di rilassamentu à l'ora di dorme.
- Ùn guardate micca a televisione o aduprate u vostru urdinatore, telefuninu, o tavuletta in a camara.
- Pruvate à andà à dorme à listessa ora ogni notte è svegliate à listessa ora ogni matina.
- Aduprate u lettu solu per dorme o attività sessuale.
- Evite i prudutti di tabaccu, soprattuttu prima di dorme.
- Dumandate à u vostru duttore se unu di i medicini chì pigliate pò influenzà u vostru sonnu.
Se ùn pudete micca addurmintassi dopu à 20 minuti, surtite da u lettu è fate una attività tranquilla, cum'è leghje o ascultà musica.
Quandu vi sentite sonnulenti, torna in lettu è riprova. Se ùn pudete micca dorme in 20 minuti, ripetite u prucessu.
Bere l'alcool à l'ora di dorme pò fà dorme. Tuttavia, hè megliu per evità l'alcol, perchè pò fà svegliate più tardi in a notte.
TEMI CORRELATI
- Invechjate cambiamenti in u sistema nervosu
- Insonnia
- Modelli di sonnu in i ghjovani è anziani
Barczi SR, Teodorescu MC. Comorbidità psichiatriche è mediche è effetti di i farmaci in adulti anziani. In: Kryger M, Roth T, Dement WC, eds. Principi è Pratica di Medicina di u Sonnu. 6a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2017: chap 151.
Bliwise DL, Scullin MK. Invechjamentu nurmale. In: Kryger M, Roth T, Dement WC, eds. Principi è Pratica di Medicina di u Sonnu. 6a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2017: chap 3.
Sterniczuk R, Rusak B. Dorme in relazione à l'anzianu, a fragilità è a cognizione. In: Fillit HM, Rockwood K, Young J, eds. Manuale di Brocklehurst di Medicina Geriatrica è Gerontologia. 8a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2017: chap 108.
Walston JD. Sequelle cliniche cumune di u vechju. In: Goldman L, Schafer AI, eds. Medicina Goldman-Cecil. 26a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2020: chap 22.