Cateteri Venosi Centrale: Linee PICC versus Porti
Cuntenutu
Circa i cateteri venosi centrali
Una decisione chì pudete avè bisognu à piglià prima di inizià a chimioterapia hè chì tippu di cateteru venoso centrale (CVC) vulete chì u vostru oncologu inserisci per u vostru trattamentu. Un CVC, qualchì volta chjamatu linea centrale, hè inseritu in una grande vena in u pettu o in u bracciu.
I cateteri sò tubi di plastica lunghi è cavi chì facenu più faciule mette medicazione, prudutti di sangue, nutrienti o fluidi direttamente in u sangue. Un CVC pò ancu fà più faciule per piglià campioni di sangue per esaminà.
U vostru oncologu pò ancu decide chì un CVC sia necessariu se avete bisognu di avè:
- chemioterapia à infusione cuntinua
- trattamentu chì dura 24 ore o più
- trattamentu mentre in casa
Alcune droghe di chimioterapia sò cunsiderate dannose se fugenu fora di e vostre vene. Quessi sò chjamati vesicanti o irritanti. U vostru oncologu pò raccomandà un CVC per impedisce chì questu accada.
I CVC sò cunsiderati più manighjevuli cà un cateteru endovenosu regulare (IV) perchè ponu stà in u vostru corpu più longu. Alcuni CVC ponu esse lasciati in u vostru corpu per:
- settimane
- mesi
- anni
Un cateteru IV regulare pò stà solu qualchì ghjornu. Ciò significa chì u vostru oncologu o infermiera duverà reinserisce più IV in e vostre vene durante u vostru trattamentu chì pò dannà e piccule vene cù u tempu.
Ci sò sfarenti tippi di CVC. I più cumuni sò cateteri centrali inseriti perifericamente, o linee PICC, è porti. U tippu di CVC chì averete bisognu dipende da alcuni di i fattori seguenti, cumprendu quale preferisce u vostru oncologu:
- Quantu tempu averete bisognu di chimioterapia
- Quantu ci vole à injectà e vostre dosi di chimioterapia
- Quante droghe riceverete subitu
- Sì avete qualchì altru prublema medica cum'è coaguli di sangue o gonfiore
Chì ghjè una linea PICC?
Una linea PICC hè messa in una grande vena in u bracciu da u vostru oncologu o da una infermiera specialmente addestrata. L'inserzione ùn richiede chirurgia. Una volta chì u PICC hè in postu, u tubu di u cateteru saldarà fora di a vostra pelle. Quessi sò cunnisciuti cum'è "code" o lumens, è pudete avè più di unu.
Avè cateteri, cumpresi PICC, fora di u vostru corpu porta un risicu d'infezzione.
Per riduce u risicu, duverete piglià una cura particulare di u tubu è di a pelle chì circonda a zona induve a linea hè inserita. I tubi devenu ancu esse lavati ogni ghjornu cù una soluzione sterile per prevene u bloccu.
Chì ghjè un portu?
Un portu hè un picculu tammuru fattu di plasticu o di metallu cù un sigillu simile à a gomma attraversu a cima. Un tubu finu, a linea, va da u tamburinu in a vena. I porti sò inseriti sottu à a pelle in u to pettu o in u bracciu da un chirurgu o radiologu.
Dopu chì u portu sia messu in piazza, puderete rimarcà solu un picculu sboccu. Ùn ci serà micca una coda di cateteru fora di u corpu. Quandu hè ora di aduprà u portu, a vostra pelle serà annudita cù una crema è una agulla speciale serà inserita attraversu a pelle in u sigillo di gomma. (Questu hè chjamatu accede à u portu.)
PICC vs. portu
Ancu se e linee PICC è i porti anu u listessu scopu, ci sò uni pochi di differenze trà elle:
- E linee PICC ponu stà in parechje settimane o mesi. I porti ponu stà in quantu avete bisognu di trattamentu, finu à parechji anni.
- E linee PICC richiedenu una pulizia è un lavatu speciale ogni ghjornu. Ci hè menu da curà cù i porti postu chì sò sottu à a pelle. I porti anu ancu bisognu à esse lavati circa una volta à u mese per prevene a coagulazione.
- E linee PICC ùn devenu micca esse permesse di bagnassi. Averete bisognu di coprirla cù materiale impermeabile quandu si bagna, è ùn puderete micca andà à nuà. Cù un portu, pudete bagnassi è natà una volta chì a zona hè stata sana sana.
Per aiutà à avè una idea megliu di ciò chì avè un CVC pò significà per voi, pudete dumandà à u vostru oncologu queste dumande:
- Perchè raccomandate chì duverebbe avè un cateteru o un portu?
- Chì sò i prublemi pussibuli chì ponu accade cù un PICC o un portu?
- L'inserzione di un catetere o di un portu hè dolorosa?
- A mo assicuranza sanitaria coprirà tutti i costi dovuti per entrambi i dispositivi?
- Finu à quandu u cateteru o u portu serà lasciatu?
- Cume mi occupu di u cateteru o di u portu?
Lavorate cù a vostra squadra di trattamentu oncologicu per capisce tutti i vantaggi è i rischi di i dispositivi CVC.