Cumu accelerà a recuperazione dopu a protesi d'anca
Cuntenutu
- Attenzione à ùn spustà micca a protesi d'anca
- 1. Cumu si sente è esce da u lettu
- 2. Cumu si sente è alzà si da a sedia
- 3. Cumu entre in vittura
- 4. Cumu bagnassi
- 5. Cumu si veste è si mette
- 6. Cumu marchjà cù e stampelle
- Cumu cullà è falà e scale cù stampelle
- 7. Cumu aghjustà, inghjinuchjassi è pulisce a casa
- Scar Care
- Quandu andà à u duttore
Per accelerà a recuperazione dopu avè postu una protesi d'anca, ci vole à fà casu à ùn spustà micca a prutesi è à avè da vultà in chirurgia. A recuperazione tutale varieghja da 6 mesi à 1 annu, è a fisioterapia hè sempre raccomandata, chì pò cumincià da u primu ghjornu dopu l'operazione.
In iniziale, hè cunsigliatu di fà esercizii chì migliuranu a respirazione, u muvimentu di i pedi in tutte e direzzioni, è cuntrazioni isometriche à u lettu o à pusà. L'esercizii devenu avè progressu ogni ghjornu, cume a persona mostra capacità. Amparate alcuni esempi di esercizii per quelli chì anu protesi d'anca.
In questa fase di recuperu, alimenti facilmente digeribili è ricchi di proteine sò raccomandati per accelerà a guarigione di i tessuti, cume l'ova è a carne bianca, in più di u latte è di i so derivati. Dolci, salsicce è cibi grassi devenu esse evitati perchè impediscenu a guarigione è prolunganu u tempu di recuperu.
Attenzione à ùn spustà micca a protesi d'anca
Per impedisce chì a protesi d'anca abbandoni u situ, hè di primura rispettà sempre ste 5 primure di primura:
- Ùn crucià e ghjambe;
- Ùn piegate micca a gamba operata più di 90º;
- Ùn girate micca a gamba cù a protesi in o fora;
- Ùn sustene micca tuttu u pesu di u corpu nantu à a perna cù a prutesi;
- Mantene ghjamba cù a protesi allungata, quandu hè pussibule.
Queste precauzioni sò assai impurtanti in e prime settimane dopu à a chirurgia, ma devenu ancu esse mantenute per a vita. In e prime settimane, l'ideale hè chì a persona si stende nantu à e spalle, cù e so zampe dritte, è un picculu cuscinu cilindricu trà e so zampe. U duttore pò aduprà una spezia di cintura per avvolge e cosce, è impedisce à a gamba di girà, mantenendu i pedi laterali, ciò chì accade di solitu per via di a debolezza di i musculi di a coscia interna.
Altre precauzioni più specifiche sò:
1. Cumu si sente è esce da u lettu
Per entre è esce da u lettuU lettu di u paziente deve esse altu per facilità u muvimentu. Per pusà è esce da u lettu duvete:
- Per pusà nantu à u lettu: Sempre in piedi, appughjate a bona ghjamba nantu à u lettu è pusate, pigliendu a bona ghjamba prima à u mezu di u lettu è dopu cù l'aiutu di e vostre mani, pigliate a perna operata, mantenendola dritta;
- Per esce da u lettu: Esce da u lettu, à u latu di a perna operata. Mantene u ghjinochju di a perna operata sempre drittu. Mentri chjinatu, duvete allungà a perna operata fora di u lettu è pusà nantu à u lettu cù a perna allungata. Supporta u pesu nantu à a bona gamba è esci da u lettu, tenendu u marchjadore.
2. Cumu si sente è alzà si da a sedia
Per pusà è stàPer pusà bè è alzassi da una sedia, duvete:
Sedia senza braccioli
- Per pusà: Stand accantu à a sedia, mantene a perna operata diritta, pusate nantu à a sedia è aghjustatevi in a sedia, girendu u vostru corpu in avanti;
- Per alzà: Rotate u vostru corpu à u latu è mantenendu a gamba operata diritta, alza nantu à a sedia.
Sedia cù braccioli
- Per pusà: Pone a spalle à a sedia è mantene a gamba cù a protesi tesa, mette e mani nantu à i bracci di a sedia è posa, piegendu l'altra gamba;
- Per alzà: Pone e mani nantu à i bracci di a sedia è mantenendu a gamba cù a protesi tesa, mette tutta a forza nantu à l'altra gamba è alza.
Toilette
A maiò parte di i bagni sò bassi è e gambe devenu esse piegate più di 90º, dunque, dopu avè postu una protesi d'anca, hè impurtante piazzà un sedile di toilette elevatu in modu chì a gamba operata ùn sia piegata più di 90º è a protesi ùn si move micca .
3. Cumu entre in vittura
A persona deve esse in u sediu di u passageru. Duverii:
- Tocca u camminatore contr'à a porta (aperta) di a vittura;
- Pone i vostri bracci fermamente nantu à u pannellu è u sediu. Stu bancu deve esse incastratu è reclinatu in daretu;
- Pusate pianu pianu è purtate a gamba operata in vittura
4. Cumu bagnassi
Per fà una doccia in a doccia più faciule, senza aduprà troppu forza nantu à a gamba operata, pudete mette un bancu di plastica chì hè abbastanza altu da ùn avè à pusà cumpletamente. In alternativa, pudete aduprà un sedile di doccia articulatu, chì hè attaccatu à u muru è pudete ancu piazzà barre di supportu per aiutavvi à pusà è stà in panca.
5. Cumu si veste è si mette
Per mette o caccià i pantaloni, o mette u calzettu è a scarpa nantu à a to bona ghjamba, duvete pusà nantu à una sedia è piegà a to ghjamba bona, appughjendula sopra l'altra. In quantu à a perna operata, u ghjinochju di a perna operata deve esse piazzatu sopra a sedia per pudè vestesi o mette. Un'altra pussibilità hè di dumandà aiutu à un'altra persona o aduprà un tamper per uttene u scarpu.
6. Cumu marchjà cù e stampelle
Per marchjà cù stampelle, duvete:
- Avanzate e stampelle prima;
- Avanzate a perna cù a prutesi;
- Avanzate a perna senza protesi.
Hè impurtante evità di fà lunghe spassighjate è avè sempre stampelle vicinu per ùn cascà è a protesi ùn si move.
Cumu cullà è falà e scale cù stampelle
Per cullà è falà currettamente e scale cù stampelle, devenu seguità i seguenti passi:
Arrampicà e scale cù stampelle
- Pone a perna senza a protesi nantu à u passu superiore;
- Pone e stampelle nantu à u passu di a gamba è in listessu tempu mette a gamba protesica nantu à u listessu passu.
Scali in giù cù stampelle
- Pone e stampelle nantu à u passu fondu;
- Pone a perna protesica nantu à u passu di e stampelle;
- Pone a perna senza protesi nantu à u passu di e stampelle.
7. Cumu aghjustà, inghjinuchjassi è pulisce a casa
Generalmente, dopu à 6 à 8 settimane di chirurgia, u paziente pò rientre per pulì a casa è guidà, ma per ùn piegà a gamba operata più di 90 ° è impedisce a protesi di muvimenti, deve:
- Piegà: Mantene un ughjettu solidu è trascinate a perna operata in daretu, mantenendula dritta;
- Inghjinuchjassi: Pone u ghjinochju di a gamba operata in terra, mantenendu a spalle dritta;
- Per pulì a casa: Pruvate à mantene a perna operata dritta è aduprate una scopa è una spazzola à manicu longu.
Inoltre, hè ancu impurtante di distribuisce e faccende di a casa per tutta a settimana è di caccià i moquette da a casa per prevene e cadute.
U ritornu à l'attività fisiche deve esse indicatu da u duttore è u fisioterapeuta. Esercizii leggeri cume marchjà, nuà, aerobica in acqua, ballu o Pilates sò cunsigliati dopu 6 settimane di chirurgia. Attività cume a corsa o u ghjocu à u football ponu causà una più grande usura di a protesi è dunque ponu esse scuragiti.
Scar Care
Inoltre, per facilità a ricuperazione, ci vole à curà bè a cicatrice, ghjè per quessa chì a medicazione deve sempre esse tenuta pulita è secca. Hè nurmale chì a pelle intornu à a chirurgia resti addurmintata per uni pochi di mesi. Per u sollievu di u dolore, soprattuttu se a zona hè rossa o calda, una compressa fredda pò esse posta è lasciata per 15-20 minuti. I punti sò rimossi à l'uspidale dopu à 8-15 ghjorni.
Quandu andà à u duttore
Hè ricumandatu per andà in urgenza immediatamente o cunsultà u duttore in casu di:
- Dolore severu in a perna operata;
- Falà;
- Febbra sopra à 38ºC;
- Difficultà à spustà a perna operata;
- A gamba operata hè più corta chè l'altra;
- A gamba operata hè in una pusizione differente di quella normale.
Hè ancu impurtante ogni volta chì andate in l'uspidale o in u centru di salute per dì à u duttore chì avete una protesi d'anca, affinch'ellu possi piglià una cura adatta.