Gastrostomia: cosa hè, cumu manghjà è cura principale
Cuntenutu
- 10 passi per alimentà attraversu a sonda
- Cumu preparà l'alimentu per a sonda
- Cumu cura di a ferita gastrostomica
- Quandu andà à u duttore
A gastrostomia, cunnisciuta ancu cum'è gastrostomia endoscopica percutanea o PEG, cunsiste à mette un picculu tubu flessibile, cunnisciutu cum'è sonda, da a pelle di u ventre direttamente à u stomacu, per permette l'alimentazione in casi induve a via orale ùn pò micca esse usata.
U piazzamentu di una gastrostomia hè generalmente indicatu in casi di:
- Corsu;
- Emorragia cerebrale;
- Paralisi cerebrale;
- Tumuri in a gola;
- Sclerosi laterale amiotrofica;
- Grave difficultà à ingoiare.
Alcuni di questi casi ponu esse temporanei, cum'è in situ di colpu, in cui a persona utilizza a gastrostomia finu à chì pò manghjà di novu, ma in altri pò esse necessariu tene u tubu per parechji anni o ancu per a vita.
Sta tecnica pò ancu esse aduprata temporaneamente dopu a chirurgia, soprattuttu quandu si tratta di u sistema digestivu o respiratoriu, per esempiu.
10 passi per alimentà attraversu a sonda
Prima di nutrisce a persona cù un tubu di gastrostomia, hè assai impurtante di piazzalla pusata o cù a testa di u lettu elevata, per impedisce chì l'alimentu cresce da u stomacu in l'esofago, pruvucendu una sensazione di bruciore di stomacu.
Dopu, seguitate u passu à passu:
- Esaminate u tubu per assicurà chì ùn ci sò micca pieghe chì ponu impedisce u passaghju di l'alimentu;
- Chiudite u tubu, aduprendu u clip o piegendu a punta, per chì l'aria ùn entri micca in u tubu quandu u tappu hè cacciatu;
- Aprite u coperchio di a sonda è piazzate a siringa d'alimentazione (100ml) in u tubu di gastrostomia;
- Aprite a sonda è tirate pianu pianu u pistone di a siringa per aspirà u liquidu chì si trova in u stomacu. Se si pò aspirà più di 100 ml, si consiglia di nutrisce a persona più tardi, quandu u cuntenutu hè menu di questu valore. U cuntenutu aspiratu deve sempre esse rimessu in u stomacu.
- Torna a piega a punta di a sonda o chjude u tubu cù u clip e poi ritirate a siringa;
- Riempite a siringa cù 20 à 40 ml d'acqua è rimettelu in a sonda. Sfilà a sonda è appughjà lentamente u stantu finu à chì tutta l'acqua entre in u stomacu;
- Torna a piega a punta di a sonda o chjude u tubu cù u clip e poi ritirate a siringa;
- Riempite a siringa cun cibu schiacciatu è ceppu, in quantità da 50 à 60 ml;
- Ripetite dinò i passi per chjude u tubu è mette a siringa in a sonda, fendu sempre attenzione à ùn lascià u tubu apertu;
- Spingi delicatamente u pistone di a siringa, inserendu l'alimentu pianu pianu in u stomacu. Ripetite quant'è necessariu finu à amministrà a quantità raccomandata da u duttore o nutrizionista, chì di solitu ùn supera i 300 ml.
Dopu avè amministratu tuttu l'alimentu attraversu a sonda, hè impurtante di lavà a siringa è di riempialla cù 40 mL d'acqua, rimettendula in a sonda per lavallu è impedisce chì i pezzi di cibu si accumulinu, bluccendu u tubu.
Queste precauzioni sò assai simili à quelle di u tubu nasogastricu, allora guardate a video per osservà cumu tene sempre u tubu sempre chjosu, impedendu l'aria di entre:
Cumu preparà l'alimentu per a sonda
L'alimentu deve esse sempre ben macinatu è ancu ùn cuntene pezzi assai grossi, perciò si consiglia di filtrà u mischju prima di mette lu in a siringa. U pianu di dieta deve esse sempre guidatu da un nutrizziunistu per assicurà chì ùn ci sia micca carenze di vitamine è, dunque, dopu a piazzazione di u tubu, u duttore pò riferisce si à cunsultazioni cù u nutrizziunistu. Eccu alcuni suggerimenti per ciò chì deve sembrà l'alimentu di a sonda.
Ogni volta chì hè necessariu amministrà medicazione, a compressa deve esse schiacciata bè è mischjata in l'alimentu o in l'acqua da amministrà. Tuttavia, hè cunsigliatu di ùn mischjà droghe in a listessa siringa, chì alcune ponu esse incompatibili.
Cumu cura di a ferita gastrostomica
In e prime 2 à 3 settimane, a ferita di gastrostomia hè trattata da una infermiera à l'uspidale, chì ci vole più cura per evità l'infezioni è ancu valutà costantemente u locu. In ogni casu, dopu esse sbulicatu è vultatu in casa, hè necessariu mantene una certa cura cù a ferita, per impedisce chì a pelle si irritessi è causanu un tipu di disconfort.
A cura più impurtante hè di mantene u locu sempre pulitu è seccu è, dunque, hè cunsigliatu di lavà a zona almenu una volta à ghjornu cù acqua calda, gasa pulita è sapone à pH neutru. Ma hè ancu impurtante per evità a robba troppu stretta o per mette creme cù prufumi o chimichi in situ.
Quandu si lavava a zona di a ferita, a sonda deve esse ancu girata leggermente, per impedisce chì si attacchi à a pelle, aumentendu e probabilità di una infezzione. Stu muvimentu di rotazione di a sonda deve esse fattu una volta à ghjornu, o secondu a guida di u duttore.
Quandu andà à u duttore
Hè assai impurtante d'andà à u duttore o à l'uspidale quandu:
- A sonda hè fora di locu;
- A sonda hè intuppata;
- Ci sò segni d'infezzione in a ferita, cum'è u dolore, rossu, gonfiore è a presenza di pus;
- A persona sente dulore quandu hè alimentata o vomita.
Inoltre, secondu u materiale di a sonda, pò esse ancu necessariu tornà à l'uspidale per cambià u tubu, tuttavia, sta periodicità deve esse accunsentita cù u duttore.