Lipidogramma (esame di u prufilu lipidicu): chì hè è ciò chì indica
Cuntenutu
- 1. U colesterolu LDL
- 2. U colesterolu HDL
- 3. U colesterolu VLDL
- 4. U colesterolu micca HDL
- 5. U colesterolu tutale
- 6. Trigliceridi
- Quandu l'esame di u prufilu lipidicu hè indicatu
- Cosa da fà quandu hè cambiatu
U lipidogramu hè un esame di laboratorio dumandatu da u duttore per verificà u prufilu lipidicu di a persona, vale à dì, a quantità di LDL, HDL, VLDL, trigliceridi è colesterolu tutale, chì quandu sò in valori anormali, rapprisentanu un grande risicu per sviluppà malatie cardiovascolari, cum'è angina, attaccu di core, colpu o trombosi venosa, per esempiu.
L'esame di u prufilu lipidicu hè dumandatu da u duttore per identificà u risicu di queste malatie è aiutà à guidà u trattamentu ideale per ogni persona, cum'è un modu per prevene cumplicazioni di salute. Per determinà u prufilu lipidicu, hè necessariu raccoglie un campione di sangue in laboratorio, chì pò esse fattu cù o senza digiunu. A necessità di un digiunu di 12 ore deve esse indicata da u duttore secondu a storia medica di a persona.
In l'esame di u prufilu lipidicu cumpletu, hè pussibule osservà i valori di:
1. U colesterolu LDL
LDL, o colesterolu à bassa densità, hè popularmente cunnisciutu cum'è colesterolu cattivu perchè quandu hè in alta concentrazione hè assuciatu cù un risicu aumentatu di malatie cardiovascolari. Tuttavia, LDL hè fundamentale per u funziunamentu currettu di u corpu, perchè participa à a furmazione di parechji ormoni.
Idealmente, i livelli di colesterolu LDL duveranu esse inferiori à 130 mg / dl, tuttavia, per alcune persone, sò necessarii controlli più stretti cum'è sottu à 100, 70 o 50 mg / dl, secondu e cundizioni cum'è u modu di vita, a storia di malatie o a presenza di altri fattori di risicu cardiovascular. Vede di più nantu à LDL è cosa fà per cuntrullallu.
2. U colesterolu HDL
HDL, o colesterol à alta densità, hè popularmente cunnisciutu cum'è colesterolu bonu è hè impurtante chì sia aumentatu in a circulazione, perchè rapprisenta una prutezzione cardiaca più grande. Hè raccomandatu chì u so valore sia superiore à 40 mg per omi è donne, cume un modu per prevene u risicu di malatie cardiovascolari è, per quessa, hè indicatu per fà attività fisica è avè una dieta ricca in boni grassi è fibre, presente in pesciu, oliu d'oliva, ligumi è semi, per esempiu.
3. U colesterolu VLDL
VLDL hè u tippu di colesterolu chì hà a funzione di trasportà trigliceridi è colesterolu versu i tessuti di u corpu, è face parte di u gruppu di colesterolu non HDL, dunque, deve esse tenutu à valori bassi, è ùn hè micca raccomandatu chì i so valori sopra à 30 mg / dL. Amparate più nantu à i danni di u colesterolu VLDL altu.
4. U colesterolu micca HDL
Hè a somma di tutti i tipi di colesterolu, eccettu l'HDL è, cum'è u colesterolu LDL solu, hè ancu cunsideratu da i duttori un fattore di risicu impurtante per e malatie cardiovascolari, è pò esse adupratu per monitorà è guidà u trattamentu.
U colesterolu non-HDL deve esse à livelli 30 mg / dl sopra ciò chì hè cunsideratu ideale per LDL, dunque se u valore massimu di LDL raccomandatu per una persona hè 130 mg / dl, u colesterolu non-HDL hè cunsideratu normale se hè finu à 160 mg / dl.
5. U colesterolu tutale
Hè a somma di HDL, LDL è VLDL, è hè desiderabile avè un valore inferiore à 190 mg / dL, postu chì quandu hè altu aumenta ancu u risicu di malatie cum'è attaccu di core, colpu, angina o pancreatite, per esempiu . Tuttavia, si deve tene à mente chì se u colesterolu bonu (HDL) hè troppu altu, pò aumentà u valore di u colesterolu tutale, dunque hè sempre impurtante paragunà i valori di u prufilu lipidicu cumpletu.
6. Trigliceridi
Cunnisciute ancu cum'è trigliceridi, queste molecule di grassu sò una fonte impurtante di energia per u corpu è i musculi, tuttavia, quandu sò elevati in u sangue, ponu facilità l'accumulazione di grassu in i vasi sanguini è u sviluppu di malatie cardiovascolari.
U valore desiderabile di trigliceridi in u test di prufilu lipidicu hè menu di 150 mg / dl, è u più altu u so valore, più grande hè a probabilità di complicazioni. Oltre à e malatie cardiovascolari, i trigliceridi eccessivamente alti ponu ancu causà pancreatite.
Eccu ciò chì si deve fà per abbassà i trigliceridi.
Quandu l'esame di u prufilu lipidicu hè indicatu
Generalmente, a dosatura di lipidograma hè fatta per adulti ogni 5 anni, tuttavia, s'ellu ci hè un risicu più grande per e malatie cardiache o se u colesterolu hè alteratu in altri testi, questu intervallu deve esse più cortu.
Ancu se stu test ùn hè micca normalmente dumandatu per i zitelli è l'adulescenti, pò esse fattu per quelli chì anu una grande probabilità di sviluppà malatie cardiache, cum'è quelli cun malatie genetiche di colesterolu, diabete, pressione alta o obesità, per esempiu.
Cosa da fà quandu hè cambiatu
Quandu u prufilu lipidicu hè alteratu, hè impurtante di realizà u trattamentu, chì hè guidatu da u duttore è, di preferenza, cun un seguitu da un nutrizziunistu. I principali modi per trattà questi cambiamenti includenu:
- Cambiamenti dietetichi: alimenti ricchi di grassi, cume alimenti fritti o carni grasse, è eccessu di carboidrati devenu esse evitati. Tuttavia, unu ùn deve mai dimenticà chì a dieta deve esse equilibrata, è cù a quantità ideale di nutrienti per ogni persona, dunque hè raccomandatu di seguità cun un nutrizzionista, in modo da sapete selezziunà i migliori alimenti è in a quantità ideale ;
- Abitudini di vita sana: per diminuisce u colesterolu gattivu è aumentà u colesterolu bonu, hè cunsigliatu di praticà attività fisiche regulare, almenu 3 à 6 volte à settimana, cù una media di 150 minuti d'eserciziu. Hè ancu impurtante di piantà di fumà, chì st'abitudine influenza a calata di u colesterolu bonu;
- Usu di medicinali: in parechji casi u duttore raccomanderà l'usu di droghe per cuntrullà i livelli di colesterolu è trigliceridi, è alcuni di i principali includenu statine per abbassà u colesterolu, cum'è simvastatin, atorvastatin o rosuvastatin, per esempiu, o fibrati per abbassà i trigliceridi, cum'è Ciprofibratu o Bezafibratu, per esempiu. Cunnosce e opzioni per e droghe chì abbassanu u colesterolu.
Inoltre, per diminuisce e probabilità di sviluppà malatie cardiovascolari, hè ancu impurtante di cuntrollà altri fattori di risicu, cume u cuntrollu di i livelli di glucosiu in sangue, a pressione sanguigna è a perdita di pesu, chì tutti questi fattori contribuiscenu à a furmazione di aterosclerosi in i vasi sanguini è u sviluppu di a malatia.
Scuprite u video seguente nantu à cumu capisce u test è chì fà per cuntrullà i livelli di colesterolu: