Cosa hè a terapia di l'ossigenu, tippi principali è à chì serve
Cuntenutu
- Principali tipi di terapia d'ossigenu
- 1. Sistemi à bassu flussu
- 2. Sistemi à altu flussu
- 3. Ventilazione micca invasiva
- Per chì ghjè
- Cura quandu si usa in casa
A terapia di l'ossigenu consiste in l'amministrazione di più ossigenu di quellu chì si trova in l'ambiente nurmale è hà per scopu di assicurà l'ossigenazione di i tessuti di u corpu. Alcune cundizioni ponu purtà à una riduzione di l'offerta d'ossigenu per i pulmoni è i tessuti, cume accade in malatie pulmonari ostruttive croniche, cunnisciute cum'è BPCO, attacchi d'asma, apnea di u sonnu è pneumonia è dunque, in questi casi, a terapia di ossigenu pò esse necessaria.
Questa terapia hè indicata da un medico generale o pulmonologu dopu avè verificatu un bassu livellu di ossigenu in u sangue, eseguendu gasi sanguigni arteriali, chì hè un test di sangue raccoltu da l'arteria di u polsu, è pulsossimetria, chì hè effettuatu per mezu di osservazione di saturazione di l'ossigenu è deve esse sopra u 90%. Scopri di più nantu à cume si esegue l'ossimetria di pulsazione.
U tippu di ossigenoterapia dipende da u gradu di angoscia respiratoria di una persona è da i segni di ipossia, è l'usu di un catetere nasale, maschera facciale o Venturi pò esse raccomandatu. In certi casi, CPAP pò esse indicatu per facilità l'entrata di ossigenu in e vie aeree.
Principali tipi di terapia d'ossigenu
Ci hè parechji tippi di ossigenoterapia chì sò classificati secondu e concentrazioni d'ossigenu liberate, è u duttore cunsiglierà u tippu secondu i bisogni di a persona, è ancu u gradu di distress respiratoriu è se a persona mostra segni di ipossia, cume bocca purpurea è dite, sudore fretu è cunfusione mentale. Cusì, i principali tippi di ossigenu terapia ponu esse:
1. Sistemi à bassu flussu
Stu tippu di ossigenoterapia hè raccomandatu per e persone chì ùn anu micca bisognu di una grande quantità di ossigenu è attraversu questi sistemi hè pussibile furnisce l'ossigenu per e vie aeree in un flussu di fino à 8 litri per minutu o cù un FiO2, chjamatu frazione di inspiratu ossigenu, da 60%. Ciò significa chì di l'aria totale chì a persona inalerà, u 60% serà ossigenu.
I dispositivi più aduprati in stu tippu sò:
- Catetere nasale: hè un tubu di plastica cù duie prese d'aria chì devenu esse piazzate in e narici è, in media, serve per offre ossigenu à 2 litri à u minutu;
- Cannula nasale o catetere per occhiali: hè custituitu cum'è un picculu tubu finu cù dui fori à a so estremità è hè introduttu in a cavità nasale à una distanza equivalente à a lunghezza trà u nasu è l'arechja è hè capace di furnisce ossigenu finu à 8 litri per minutu;
- Maschera facciale: si compone di una maschera di plastica chì deve esse posta sopra a bocca è u nasu è travaglia per furnisce l'ossigenu in flussi più alti di i cateteri è di e cannule nasali, in più di serve per e persone chì respiranu più per a bocca, per esempiu;
- Maschera cun reservoir: hè una maschera cù un saccu gonfiabile attaccatu è capace di almacenà finu à 1 litru di ossigenu. Ci sò mudelli di maschere cù serbatoi, chjamati maschere senza rinfriscà, chì anu una valvula chì impedisce à a persona di respirà u diossidu di carbonu;
- Maschera di tracheostomia: hè equivalente à un tipu di maschera d'ossigenu specificamente per e persone chì anu una tracheostomia, chì hè una cannula inserita in a trachea per respirà.
Inoltre, per chì l'ossigenu sia assorbitu da i pulmoni currettamente, hè impurtante chì a persona ùn abbia alcuna ostruzione o secrezione in u nasu, è ancu, per evità di asciugà a mucosa di e vie aeree, hè necessariu aduprà umidificazione quandu u flussu di ossigenu hè sopra à 4 litri per minutu.
2. Sistemi à altu flussu
I sistemi à flussu elevatu sò capaci di furnisce una alta concentrazione di ossigenu, sopra ciò chì una persona hè capace di inalà è hè indicatu in casi più severi, in situazioni di ipossia causata da insufficienza respiratoria, enfisema pulmonare, edema pulmonare acutu o pneumonia. Vede di più ciò chì hè l'ipossia è e pussibili sequele se lasciate senza trattamentu.
A maschera Venturi hè u modu più cumunu di stu tippu di ossigenu terapia, postu chì hà diversi adattatori chì servenu per offre livelli esigenti è diversi d'ossigenu, secondu u culore. Per esempiu, l'adattatore rosa offre 40% ossigenu in una quantità di 15 litri per minutu. Sta maschera hà fori chì permettenu di sfuglià l'aria espirata, chì cuntene diossidu di carbonu, è richiede umidificazione per ùn fà micca asciugà e vie aeree.
3. Ventilazione micca invasiva
A ventilazione non invasiva, cunnisciuta ancu cum'è NIV, consiste in un supportu ventilatoriu chì utilizza pressione positiva per facilità l'entrata di ossigenu in e vie aeree. Sta tecnica hè indicata da u pulmonologu è pò esse realizata da una infermiera o fisioterapeuta in adulti cù distress respiratoriu è chì anu una frequenza respiratoria sopra 25 respiri per minutu o saturazione di ossigenu sottu à 90%.
A differenza di l'altri tippi, sta tecnica ùn hè micca aduprata per furnisce ossigenu in più, ma serve per facilità a respirazione riaprendu l'alveoli pulmonari, migliurendu u scambiu di gas è diminuendu u sforzu respiratoriu è hè cunsigliatu per e persone cù apnea di u sonnu è chì anu malatie cardiorespiratorie.
Inoltre, ci sò parechji tippi di maschere NIV chì ponu esse aduprate in casa è varienu secondu a dimensione di u visu è l'adattazione di ogni persona, cù CPAP chì hè u tippu più cumunu. Scuprite più nantu à ciò chì hè CPAP è cumu aduprà.
Per chì ghjè
A terapia di ossigenu hè raccomandata da un duttore per aumentà a dispunibilità di ossigenu in i pulmoni è in i tessuti di u corpu, riducendu l'effetti negativi di l'ipossia, è deve esse fatta quandu a persona hà saturazione di ossigenu sottu u 90%, pressione parziale di ossigenu, o PaO2 , menu di 60 mmHg, o quandu e cundizioni cum'è:
- Fallimentu respiratoriu acutu o crònicu;
- Malatia pulmonaria obstructiva cronica;
- Enfisema pulmonariu;
- Attaccu d'asma;
- Avvelenamentu da u monossidu di carbonu;
- Apnea obstructiva di u sonnu;
- Avvelenamentu da cianuru;
- Recuperazione postanestetica;
- Arrestu cardiorespiratoriu.
Stu tipu di terapia hè ancu indicatu in i casi di infartu agutu di miocardiu è angina pectoris instabile, postu chì u fornimentu di ossigenu pò diminuisce i segni di ipossia, causati da u flussu di sangue interruttu, aumentendu i livelli di ossigenu in u sangue è, di conseguenza, in u alveoli di u pulmone.
Cura quandu si usa in casa
In certi casi, e persone chì anu una malatia respiratoria cronica, cum'è a BPCO, anu bisognu di aduprà supportu di ossigenu per 24 ore à ghjornu è per questa ragione, a terapia di ossigenu pò esse aduprata in casa. Sta terapia hè fatta in casa per mezu di un cateteru nasale, postu in e narici, è l'ossigenu hè offertu da un cilindru, chì hè un contenitore metallicu induve l'ossigenu hè conservatu è solu a quantità prescritta da u duttore deve esse amministrata.
I cilindri d'ossigenu sò messi à dispusizione da prugrammi SUS specifici o ponu esse affittati da cumpagnie di prudutti medichi-ospedalieri è ponu ancu esse trasportati attraversu un supportu cù roti è ponu esse purtati in lochi diversi. Tuttavia, quandu si utilizanu cilindri d'ossigenu, sò necessarie alcune precauzioni, cume micca fumà mentre si usa ossigenu, tenendu u cilindru luntanu da ogni fiamma è prutettu da u sole.
Inoltre, a persona chì utilizza ossigenu in casa hà bisognu di avè accessu à dispositivi di pulsossimetria per verificà a saturazione è in u casu di a persona chì mostra segni cum'è labbra viole è dita, vertigini è svenimentu, duvete andà immediatamente à un ospedale, perchè pudete avè un bassu livellu di ossigenu in u sangue.