Radiazione
A malatia da radiazione hè una malattia è i sintomi risultanti da una esposizione eccessiva à a radiazione ionizante.
Ci hè dui tippi principali di radiazioni: nonionizante è ionizante.
- A radiazione non ionizante vene in forma di luce, onde radio, microonde è radar. Queste forme di solitu ùn causanu micca danni tissuti.
- A radiazione ionizante provoca effetti immediati nantu à u tissutu umanu. I raggi X, i raggi gamma è u bombardamentu di particelle (fasci di neutroni, fasci di elettroni, protoni, mesoni è altri) emettenu radiazioni ionizanti. Stu tippu di radiazioni hè adupratu per e prove mediche è u trattamentu. Hè ancu usatu in scopi industriali è di fabricazione, armi è sviluppu di armi, è ancu di più.
A malatia da radiazione risultati quandu l'omu (o altri animali) sò esposti à dosi assai grandi di radiazioni ionizanti.
L'esposizione à a radiazione pò accade cum'è una sola grande esposizione (acuta). O pò accade cum'è una seria di piccule esposizioni sparse in u tempu (cronica). L'esposizione pò esse accidentale o intenzionale (cum'è in radioterapia per u trattamentu di e malatie).
A malatia da radiazioni hè generalmente assuciata à una esposizione acuta è hà un inseme caratteristicu di sintomi chì parenu in modu ordinatu. L'esposizione cronica hè generalmente associata à prublemi medichi ritardati cum'è u cancheru è l'invecchiamentu prematuru, chì pò accade per un longu periodu di tempu.
U risicu per u cancheru dipende da a dosa è cumencia à cresce, ancu cù dosi assai basse. Ùn ci hè micca "minimu minimu".
L'esposizione da raggi X o raggi gamma hè misurata in unità di roentgens. Per esempiu:
- L'esposizione tutale di u corpu di 100 roentgens / rad o 1 unità Grey (Gy) provoca malatie da radiazioni.
- L'esposizione totale di u corpu di 400 roentgens / rad (o 4 Gy) causa malatie da radiazione è morte in a mità di l'individui chì sò esposti. Senza trattamentu medicu, guasi tutti quelli chì ricevenu più di sta quantità di radiazioni morenu in 30 ghjorni.
- 100.000 roentgens / rad (1,000 Gy) causanu inconscienza guasi immediata è morte in una ora.
A gravità di i sintomi è di a malattia (malattia acuta da radiazioni) dipende da u tippu è a quantità di radiazioni, da quandu site statu espostu, è chì parte di u corpu era esposta. I sintomi di a malatia da radiazioni ponu accade subitu dopu l'esposizione, o in i prossimi ghjorni, settimane o mesi. A medula ossea è u trattu gastrointestinale sò particolarmente sensibili à a ferita da radiazioni. I zitelli è i zitelli chì sò sempre in l'utru sò più propensi à esse gravemente feriti da a radiazione.
Perchè hè difficiule di determinà a quantità di esposizione à a radiazione da incidenti nucleari, i migliori segni di a gravità di l'esposizione sò: a durata di u tempu trà l'esposizione è l'iniziu di i sintomi, a gravità di i sintomi è a gravità di i cambiamenti in biancu cellule sanguine. Se una persona vomita menu di un'ora dopu esse esposta, ciò significa di solitu chì a dose di radiazione ricevuta hè assai alta è si pò aspettà a morte.
I zitelli chì ricevenu trattamenti di radiazioni o chì sò esposti accidentalmente à a radiazione seranu trattati secondu i so sintomi è u so numeru di cellule sanguine. Studii frequenti di sangue sò necessarii è richiedenu una piccula puntura attraversu a pelle in una vena per ottene campioni di sangue.
Cause includenu:
- Esposizione accidentale à alte dosi di radiazioni, cume a radiazione da un incidente di centrale nucleare.
- Esposizione à radiazioni eccessive per trattamenti medichi.
I sintomi di a malatia da radiazioni ponu include:
- Debbulezza, fatigue, svenimentu, cunfusione
- Sanguinamentu da u nasu, bocca, gengive è rettu
- Contusioni, brusgiature di a pelle, ferite aperte nantu à a pelle, sloughing di a pelle
- Disidratazione
- Diarrea, feci sanguinosa
- Frebba
- Perdita di capelli
- Inflammazione di e zone esposte (rossi, tenerezza, gonfiore, sanguinamentu)
- Nausea è vomitu, cumpresu vomitu di sangue
- Ulcere (piaghe) in bocca, esofago (pipa alimentaria), stomacu o intestini
U vostru duttore di sanità vi avverrà cumu megliu per trattà questi sintomi. I medicinali ponu esse prescritti per aiutà à riduce a nausea, u vomitu è u dolore. E trasfusioni di sangue ponu esse date per l'anemia (cunti bassi di globuli rossi sani). L'antibiotici sò usati per prevene o cummattiri infezioni.
U primu aiutu à e vittime di a radiazione pò espone u persunale di soccorsu à a radiazione, a menu chì ùn sianu prutetti currettamente. E vittime devenu esse decontaminate per ùn causà micca ferite da radiazioni à l'altri.
- Verificate a respirazione è u pulse di a persona.
- Principià CPR, se necessariu.
- Cacciate i vestiti di a persona è mette l'articuli in un cuntaineru chjosu. Quì ferma a cuntaminazione in corsu.
- Lavate vigorosamente a vittima cun acqua è sapone.
- Asciugate a vittima è avvolge cù una manta dolce è pulita.
- Chjamate per aiutu medicale d'urgenza o portate a persona in a struttura medica d'urgenza più vicina se pudete fà in modu sicuru.
- Riportate l'esposizione à i funzionari di emergenza.
Se i sintomi si verificanu durante o dopu trattamenti di radiazioni mediche:
- Dìite à u fornitore o cercate trattamentu medicu subitu.
- Manipulate e zone affettate delicatamente.
- Trattà i sintomi o malatie cum'è raccomandatu da u fornitore.
- Ùn stà micca in a zona induve l'esposizione hè accaduta.
- Ùn applicate micca unguenti à e zone brusgiate.
- Ùn stà micca in vestiti contaminati.
- Ùn esitate micca à circà trattamentu medicu d'urgenza.
E misure preventive includenu:
- Evite l'esposizione inutile à a radiazione, cumprese scansioni CT innecessarii è raggi X.
- E persone chì travaglianu in zone di periculu di radiazione duveranu portà badge per misurà u so livellu di esposizione.
- I scudi protettivi devenu sempre esse piazzati sopra e parti di u corpu chì ùn sò micca trattate o studiate durante i test di imaging à raggi X o a radioterapia.
Avvelenamentu da radiazioni; Inghjulia à a radiazione; Avvelenamentu da rad
- Radioterapia
Hryhorczuk D, Theobald JL. Traumatismi da radiazione. In: Walls RM, Hockberger RS, Gausche-Hill M, eds. Medicina di Emergenza di Rosen: Cuncetti è Pratica Clinica. 9a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2018: chap 138.
Sundaram T. Dose di radiazioni è cunsiderazioni di sicurezza in imaging. In: Torigian DA, Ramchandani P, eds. Secreti di Radiologia Plus. 4a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2017: chap 7.