Soffocamentu - adultu inconsciente o zitellu più di 1 annu
Strangulamentu hè quandu qualchissia ùn pò micca respirà perchè l'alimentu, un ghjocu o un altru oggettu blocca a gola o a trachea (vie aeree).
E vie aeree di una persona soffocante ponu esse bloccate in modo chì micca abbastanza ossigenu ghjunghje in i pulmoni. Senza ossigenu, i danni cerebrali ponu accade in pocu à 4 à 6 minuti. U primu aiutu rapidu per affucà pò salvà a vita di una persona.
Questu articulu discute soffocà in adulti o zitelli di più di 1 anni chì anu persu a vigilenza (sò incuscenti).
Soffocamentu pò esse causatu da:
- Manghjà troppu prestu, micca masticà bè l'alimentu, o manghjà cù protesi chì ùn si adattanu micca bè
- Alimenti cum'è pezzi di cibu, hot dog, popcorn, burru di arachidi, cibo appiccicosu o peghju (marshmallow, orsi gomosi, pasta)
- Bere alcolu (ancu una piccula quantità d'alcol affetta a cuscenza)
- Esse incosciente è respira vomitu
- Respirà o inghjuttisce picculi oggetti (zitelli)
- Inghjulia à a testa è a faccia (per esempiu, gonfiore, sanguinamentu, o una deformità pò causà soffocamentu)
- Prublemi di inghiottimentu causati da un colpu o da altri disordini cerebrali
- Ingrandimentu di tonsille o tumori di u collu è di a gola
- Prublemi cù l'esofagu (pipa alimentaria o tubu di inghjuttimentu)
I sintomi di soffocamentu quandu una persona hè inconsciente include:
- Culore turchinu à e labbre è à e unghje
- Incapacità di respira
Dite à qualcunu di chjamà u 911 o u numeru di emergenza lucale mentre cuminciate i primi aiuti è CPR.
Sì site solu, gridate aiutu è cuminciate i primi aiuti è CPR.
- Arricate a persona nantu à a so spalle nantu à una superficia dura, mantenendu a schiena in una linea dritta mentre sustene fermamente a testa è u collu. Scopre u pettu di a persona.
- Aprite a bocca di a persona cù u to pulgaru è l'indice, pusendu u to pulgaru sopra a lingua è u vostru indice sottu à u mentone. Se pudete vede un oggettu è hè allentatu, cacciallu.
- Se ùn vedite micca un ughjettu, aprite e vie aeree di a persona alzendu u mentone mentre inclinate a testa in daretu.
- Pone l'orechja vicinu à a bocca di a persona è fighjate u muvimentu di u pettu. Fighjate, ascoltate, è sentite per respirà per 5 secondi.
- Se a persona respira, date u primu aiutu per l'incuscienza.
- Se a persona ùn respira, cuminciate à salvà a respirazione. Mantene a pusizione di u capu, chjude a narice di a persona pinchendula cù u pollice è l'indice, è copre bè a bocca di a persona cù a bocca. Dà dui respiri lenti è pieni cun una pausa in mezu.
- Se u pettu di a persona ùn si alza micca, ripusiziunate a testa è fate dui altri fiati.
- Se u pettu ùn cresce sempre, e vie aeree sò probabilmente bloccate, è avete bisognu di inizià CPR cù compressioni toraciche. E cumpressioni ponu aiutà à allevà u bloccu.
- Fate 30 cumpressioni toraciche, aprite a bocca di a persona per circà un ogettu. Se vedi l'ughjettu è hè allentatu, cacciallu.
- Se l'ughjettu hè eliminatu, ma a persona ùn hà micca pulse, cuminciate a RCP cun compressioni toraciche.
- Se ùn vedite micca un ughjettu, date duie respirazioni di salvamentu in più. Se u pettu di a persona ùn cresce sempre, continuate cù cicli di compressioni toraciche, verificendu un oggettu, è salvate respiri finu à chì l'aiutu medicale arrivi o a persona si mette à respirà da sola.
Se a persona cumencia à avè attacchi (cunvulsioni), date u primu aiutu per stu prublema.
Dopu avè cacciatu l'ughjettu chì hà fattu soffocà, mantene a persona ferma è uttene assistenza medica. Chiunque si soffoca deve avè un esame medicu. Questu hè perchè a persona pò avè complicazioni micca solu da a soffocazione, ma ancu da e misure di primu aiutu chì sò state prese.
Ùn cercate micca di capisce un ogettu chì hè allughjatu in a gola di a persona. Questu pò spinghjelu più luntanu per e vie aeree. Se pudete vede l'ughjettu in bocca, pò esse eliminatu.
Cercate aiutu medicu subitu se qualchissia hè trovu incuscente.
In i ghjorni dopu à un episodiu di soffocazione, cuntattate subitu un duttore se a persona si sviluppa:
- Una tosse chì ùn si ne và
- Frebba
- Dificultà per ingoiare o parlà
- Mancanza di fiatu
- Sibilanti
I segni sopra ponu indicà:
- L'ughjettu intrì in u pulmone invece di esse espulsu
- Inghjulia à a casella vocale (laringe)
Per prevene l'asfogia:
- Manghjate pianu è masticate cumpletamente l'alimentu.
- Tagliate grandi pezzi di cibu in dimensioni facilmente masticabili.
- Ùn beie micca troppu alcolu prima o durante u manghjà.
- Mantene i picculi oggetti luntanu da i zitelli.
- Assicuratevi chì e protesi si adattanu bè.
Strangulamentu - adultu inconsciente o zitellu di più di 1 annu; Primu aiutu - affucazione - adultu incusciente o zitellu di più di 1 annu; CPR - soffocazione - adultu inconsciente o zitellu di più di 1 annu
- Primu Aiutu per l'Affucazione - Adultu Incusciente
Croce Rossa Americana. Manuale di Participante di Primu Aiutu / CPR / AED. 2a ed. Dallas, TX: Croce Rossa Americana; 2016.
Atkins DL, Berger S, Duff JP, et al. Parte 11: supportu di vita di basa pediatrica è qualità di rianimazione cardiopulmonare: 2015 Actualizazione di e linee guida di l'Associazione Americana di u Cuore per a rianimazione cardiopulmonare è l'assistenza cardiovascolare d'emergenza. Circulazione. 2015; 132 (18 Suppl 2): S519-S525. PMID: 26472999 www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26472999.
Pasqua JS, Scott HF. Rianimazione pediatrica. In: Walls RM, Hockberger RS, Gausche-Hill M, eds. Medicina di Emergenza di Rosen: Cuncetti è Pratica Clinica. 9a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2018: chap 163.
Kleinman ME, Brennan EE, Goldberger ZD, et al. Parte 5: supportu di vita di base per adulti è qualità di rianimazione cardiopulmonare: 2015 Actualizazioni di e linee guida di l'Associazione Americana di u Cuore per a rianimazione cardiopulmonare è l'assistenza cardiovascolare d'emergenza. Circulazione. 2015; 132 (18 Suppl 2): S414-S435. PMID: 26472993 www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26472993.
Kurz MC, Neumar RW. Rianimazione per adulti. In: Walls RM, Hockberger RS, Gausche-Hill M, eds. Medicina di Emergenza di Rosen: Cuncetti è Pratica Clinica. 9a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2018: chap 8.
Thomas SH, Goodloe JM. Corpi stranieri. In: Walls RM, Hockberger RS, Gausche-Hill M, eds. Medicina di Emergenza di Rosen: Cuncetti è Pratica Clinica. 9a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2018: chap 53.