Sonnambulismu
U sonnambulismu hè un disordine chì si verifica quandu a ghjente cammina o faci un'altra attività mentre sò sempre addurmintati.
U cicculu nurmale di u sonnu hà fasi, da sonnolenza legera à sonnu prufondu. Durante a tappa chjamata sonnu di u muvimentu rapidu di l'ochji (REM), l'ochji si movenu rapidamente è u sognu vivu hè u più cumunu.
Ogni notte, a ghjente passa per parechji cicli di sonnu non REM è REM. U sonnambulismu (sunnambulisimu) si face u più spessu durante u sonnu prufondu, senza REM (chjamatu sonnu N3) à bon'ora di notte.
U sonnambulismu hè assai più cumunu in i zitelli è i ghjovani adulti chè in i vechji. Questu hè chì quandu a ghjente invechja, anu menu sonnu N3. U sonnambulismu tende à corre in famiglie.
Fatigue, mancanza di sonnu, è ansietà sò tutti associati à u sonnambulismu. In adulti, u sonnambulismu pò accade per via di:
- Alcolu, sedativi, o altri medicini, cume alcune pillule per dorme
- Cundizioni mediche, cume e crisi
- Disturbi mentali
In adulti anziani, u sonnambulismu pò esse un sintomu di un prublema medicu chì provoca una diminuzione di a funzione mentale disordine neurocognitivu.
Quandu a ghjente sunnambula, si pò mette à pusà è sembra esse svegliati quandu sò in realtà addurmintati. Puderanu alzà si è girandulà. O facenu attività cumplesse cum'è muvimentu di mobuli, andendu in bagnu, è vestiti o spugliati. Alcune persone cunducenu ancu una vittura mentre dormenu.
L'episodiu pò esse assai brevi (pochi secondi o minuti) o pò durà 30 minuti o più. A maiò parte di l'episodi duranu menu di 10 minuti. Se ùn sò micca disturbati, i sonnambulisti torneranu à dorme. Ma si ponu addurmintà in un locu sfarente o ancu insolitu.
I sintomi di sonnambulistica includenu:
- Agisce cunfusu o disorientatu quandu a persona si sveglia
- Comportamentu aggressivu quandu hè svegliatu da un altru
- Avè un sguardu biancu in faccia
- Apertura di l'ochji durante u sonnu
- Senza arricurdassi di l'episodiu di u sonnu quandu si sveglianu
- Esecuzione di attività dettagliate di ogni tipu durante u sonnu
- Pusà è cumparisce svegliu durante u sonnu
- Parlà durante u sonnu è dì cose chì ùn anu micca sensu
- Caminendu durante u sonnu
Di solitu, esami è prove ùn sò micca necessarii. Se u sonnambulismu si verifica spessu, u fornitore di assistenza sanitaria pò fà un esame o test per escludere altri disordini (cum'è crisi).
Se a persona hà una storia di prublemi emotivi, pò ancu avè bisognu di avè una valutazione di salute mentale per circà cause cum'è ansia eccessiva o stress.
A maiò parte di a ghjente ùn hà micca bisognu di trattamentu specificu per u sonnambulismu.
In certi casi, i medicinali cum'è tranquillanti à azzione breve sò utili per riduce l'episodi di sonnambulizazione.
Alcune persone credenu erroneamente chì un sonnambulariu ùn deve esse risvegliatu. Ùn hè micca periculosu per svegliare un sonnambulatore, ancu se hè cumunu chì a persona sia confusa o disorientata per un breve tempu quandu si sveglia.
Un'altra falsa idea hè chì una persona ùn pò micca esse ferita mentre u sonnambulu. I sonnambulisti sò cumunamente feriti quandu si calanu è perde u so equilibriu.
E misure di sicurezza ponu esse necessarie per prevene ferite. Questu pò includere oggetti in muvimentu cum'è cordi elettrichi o mobuli per riduce a probabilità di inciampà è cadere. E scale ponu avè bisognu à esse bluccate cù una porta.
U sonnambulismu di solitu diminuisce cù l'età di i zitelli. Di solitu ùn indica micca un disordine seriu, ancu se pò esse un sintomu di altri disordini.
Hè insolitu per i sonnambuli fà attività periculose. Ma e precauzioni devenu esse pigliate per prevene e ferite cume cascà in scala o cullà da una finestra.
Probabilmente ùn avete bisognu di visità u vostru fornitore. Discutite a vostra situazione cù u vostru fornitore se:
- Avete ancu altri sintomi
- U sonnambulismu hè frequente o persistente
- Fate attività periculose (cume cunduce) mentre sunnambulate
U sonnambulismu pò esse impeditu da i seguenti:
- Ùn aduprate alcool o medicinali antidepressivi se dormite.
- Evite a privazione di u sonnu, è pruvate à prevene l'insonnia, perchè queste ponu attivà u sonnambulismu.
- Evite o minimizza u stress, l'ansietà è u cunflittu, chì pò peghju a cundizione.
Caminendu durante u sonnu; Somnambulisimu
Avidan AI. Parassomnie di muvimentu oculare micca rapidu: spettru clinicu, caratteristiche diagnostiche è gestione. In: Kryger M, Roth T, Dement WC, eds. Principi è Pratica di Medicina di u Sonnu. 6a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2017: chap 102.
Chokroverty S, Avidan AY. U sonnu è i so disordini. In: Daroff RB, Jankovic J, Mazziotta JC, Pomeroy SL, eds. Neurologia di Bradley in Pràtica Clinica. 7a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2016: chap 102.