Bronchiolite
A bronchiolite hè un gonfiore è l'accumulazione di mucus in i più picculi passaggi d'aria in i pulmoni (bronchioli). Hè di solitu per via di una infezzione virale.
A Bronchiolite affetta di solitu i zitelli sottu à l'età di 2 anni, cù una età massima di 3 à 6 mesi. Hè una malatia cumuna, è qualchì volta grave. U virus sincitiale respiratoriu (RSV) hè a causa più cumuna. Più di a metà di tutti i zitelli sò esposti à stu virus da u so primu anniversariu.
Altri virus chì ponu causà bronchiolite sò:
- Adenovirus
- Influenza
- Parainfluenza
U virus hè spargugliatu in i zitelli entrendu in cuntattu direttu cù i liquidi di u nasu è di a gola di qualchissia chì hà a malattia. Questa pò accade quandu un altru zitellu o un adultu chì hà un virus:
- Sternuti o tussi vicini è piccule goccioline in aria sò poi respirate da u criaturu
- Tocca ghjoculi o altri ogetti chì sò tandu toccati da u criaturu
A bronchiolite si verifica più spessu in autunno è invernu chè altre epoche di l'annu. Hè una ragione assai cumuna per chì i zitelli sianu ospedalizati durante l'invernu è l'iniziu di a primavera.
I fattori di risicu di a bronchiolite includenu:
- Esse intornu à u fumu di a sigaretta
- Esse più chjucu di 6 mesi
- Campà in cundizioni di ghjente
- Ùn esse allattatu
- Esse natu prima di 37 settimane di gravidanza
Alcuni zitelli anu pochi o pochi sintomi.
A bronchiolite cumencia cum'è una infezzione leve respiratoria superiore. In 2 à 3 ghjorni, u zitellu sviluppa più prublemi di respirazione, cumpresi sibilanti è tosse.
I sintomi includenu:
- A pelle turchina per mancanza d'ossigenu (cianosi) - hè necessariu un trattamentu d'urgenza
- Difficultà di respirazione cumprese sibilanti è mancanza di respiru
- Tussa
- Stanchezza
- Frebba
- I musculi intornu à e coste affondanu mentre u zitellu prova à respirà (chjamate retrazioni intercostali)
- E narici di u neonatu si allarganu quandu si respira
- Respirazione rapida (tachipnea)
U fornitore di assistenza sanitaria farà un esame fisicu. Si pò sente un sibilante è un crepitiu attraversu u stetoscopiu.
A maiò parte di u tempu, a bronchiolite pò esse diagnosticata in base à i sintomi è l'esame.
E prove chì ponu esse fatte includenu:
- Gassi di sangue
- Radiografia di pettu
- Cultura di un campione di fluidu nasale per determinà u virus chì causa a malattia
U focu principale di u trattamentu hè di alleviare i sintomi, cume a difficoltà di respirazione è di respirazione sibilante. Alcuni zitelli ponu avè bisognu di stà in l'uspidale se i so prublemi di respirazione ùn miglioranu micca dopu esse stati osservati in a clinica o a sala d'urgenza.
L'antibiotici ùn funzionanu micca contr'à infezioni virali. I medicinali chì trattanu i virus ponu esse aduprati per trattà i zitelli assai malati.
In casa, misure per alleviare i sintomi ponu esse aduprati. Per esempiu:
- Fate chì u to figliolu beie assai liquidi. U latte maternu o a formula hè bè per i zitelli menu di 12 mesi. E bevande elettrolitiche, cume Pedialyte, sò ancu OK per i zitelli.
- Fate chì u vostru zitellu respira aria umida (bagnata) per aiutà à allentà u mucus appiccicosu. Aduprate un umidificatore per umidificà l'aria.
- Date à u vostru zitellu saline gocce di nasu. Poi aduprate una lampadina di aspirazione nasale per aiutà à alleviare un nasu stufatu.
- Assicuratevi chì u to figliolu riposa assai.
Ùn permettite micca à nimu di fumà in casa, in vittura, o in ogni locu vicinu à u vostru zitellu. I zitelli chì anu difficultà à respirà pò avè bisognu di stà in l'uspidale. Quì, u trattamentu pò includere terapia di ossigenu è fluidi dati per via di una vena (IV).
A respirazione spessu si migliura à u terzu ghjornu è i sintomi sò più chjaru in una settimana. In rari casi, si sviluppanu pulmonite o prublemi respiratorii più gravi.
Alcuni zitelli ponu avè prublemi cù sibilanti o asma mentre invechjanu.
Chjamate u vostru fornitore subitu o andate in urgenza se u vostru zitellu:
- Diventa estremamente stancu
- Hà culore turchinu in a pelle, unghie, o labbre
- Cumencia à respira assai prestu
- Hà un fretu chì improvvisamente s'aggrava
- Hà difficultà à respirà
- Hà flarings narici o retrazzioni di u pettu quandu prova à respirà
A maiò parte di i casi di bronchiolite ùn ponu esse prevenuti perchè i virus chì causanu l'infezzione sò cumuni in l'ambiente. Un lavatu accuratu di e mani, soprattuttu intornu à i zitelli, pò aiutà à prevene a diffusione di virus.
Un medicamentu chjamatu palivizumab (Synagis) chì aumenta u sistema immunitariu pò esse raccomandatu per certi zitelli. U duttore di u to figliolu vi farà sapè se sta medicina hè bona per u vostru zitellu.
Virus respiratoriu sincitiale - bronchiolite; Influenza - bronchiolite; Sibilante - bronchiolite
- Bronchiolitis - alta
- Cume respira quandu vi manca u fiatu
- Sicurezza di l'ossigenu
- Drenaggio posturale
- Usendu ossigenu in casa
- Usendu ossigenu in casa - cosa dumandà à u vostru duttore
- Bronchiolite
- Pulmoni normali è alveoli
Casa SA, Ralston SL. Sibilante, bronchiolite è bronchite. In: Kliegman RM, St. Geme JW, Blum NJ, Shah SS, Tasker RC, Wilson KM, eds. Manuale di Nelson di Pediatria. 21a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2020: chap 418.
Ralston SL, Lieberthal AS; Accademia Americana di Pediatria, et al. Linea guida di pratica clinica: u diagnosticu, a gestione è a prevenzione di a bronchiolite. Pediatria. 2014; 134 (5): e1474-e1502. PMID: 25349312 www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25349312.
Walsh EE, Englund JA. Virus rispiratoriu sincitiali. In: Bennett JE, Dolin R, Blaser MJ, eds. Mandell, Douglas, è Principi è Pràtica di Bennett di Malatie Infettive. 9a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2020: chap 158.