Malatia di sonnu
A malatia di u sonnu hè una infezzione causata da parassiti minusculi purtati da certe mosche. Risulta in gonfiore di u cervellu.
A malatia di u sonnu hè causata da dui tippi di parassiti Trypanosoma brucei rhodesiense è Trypanosomoa brucei gambiense. T b rhodesiense provoca a forma più severa di a malatia.
E mosche tsetse portanu l'infezzione. Quandu una mosca infetta vi morda, l'infezzione si sparghje in u sangue.
I fattori di risicu includenu a vita in parte di l'Africa induve a malattia si trova è esse muzzicatu da mosche tsse. A malatia ùn si verifica micca in i Stati Uniti, ma i viaghjatori chì anu visitatu o campatu in Africa ponu esse infettati.
I sintomi generali includenu:
- Cambiamenti d'umore, ansietà
- Febbra, sudatu
- Mal di testa
- Debbulezza
- Insonnia di notte
- Somnolenza durante u ghjornu (pò esse incontrollabile)
- Nodi linfatichi gonfii in tuttu u corpu
- Nodulu gonfiu, rossu, dulurosu à u situ di u morsu di a mosca
U diagnosticu hè spessu basatu annantu à un esame fisicu è informazioni dettagliate nantu à i sintomi. Se u duttore sanitariu suspetta malatia di u sonnu, vi sarà dumandatu nantu à i viaghji recenti. E analisi di sangue seranu urdinate per cunfirmà u diagnosticu.
I test includenu i seguenti:
- Macchia di sangue per verificà i parassiti
- Prove di fluidu cerebrospinali (fluidu da a vostra spina dorsale)
- Conti sanguini cumpleti (CBC)
- Aspirazione di linfonodi
I medicini usati per trattà stu disordine includenu:
- Eflornitina (per T b gambiense solu)
- Melarsoprol
- Pentamidina (per T b gambiense solu)
- Suramin (Antrypol)
Alcune persone ponu riceve una cumbinazione di sti medicinali.
Senza trattamentu, a morte pò accade in 6 mesi da fallimentu cardiacu o da T b rhodesiense infizzione stessa.
T b gambiense l'infezzione provoca a malatia di u sonnu è s'aggrava rapidamente, spessu in pochi settimane. A malatia deve esse trattata subitu.
E cumplicazioni includenu:
- Inghjulia liata à u sonnu mentre cunduce o durante altre attività
- Dannu graduali à u sistema nervosu
- Un sonnu incontrollable chì a malatia s'aggrava
- Coma
Vede subitu u vostru duttore se avete sintomi, soprattuttu se avete viaghjatu in lochi induve a malatia hè cumuna. Hè impurtante di cumincià u trattamentu u più prestu pussibule.
L'iniezioni di pentamidina prutegenu contra T b gambiense, ma micca contru T b rhodesiense. Perchè sta medicina hè tossica, ùn hè micca cunsigliatu di aduprà per a prevenzione. T b rhodesiense hè trattatu cun suranim.
E misure di cuntrollu di l'insetti ponu aiutà à prevene a diffusione di a malatia di u sonnu in e zone à risicu elevatu.
Infezzione parassita - tripanosomiasi africana umana
Bogitsh BJ, Carter CE, Oeltmann TN. Protistani di sangue è di tissuti I: emoflagellati. In: Bogitsh BJ, Carter CE, Oeltmann TN, eds. Parasitulugia Umana. 5a ed. San Diego, CA: Elsevier Academic Press; 2019: chap 6.
Kirchhoff LV. Agenti di tripanosomiasi africana (malattia di u sonnu). In: Bennett JE, Dolin R, Blaser MJ, eds. Mandell, Douglas, è Principi è Pràtica di Bennett di Malatie Infettive, Edizione Actualizata. 8a ed. Filadelfia, PA: Elsevier Saunders; 2015: cap. 279.