Disordine fonulogicu
U disordine fonulogicu hè un tipu di disordine di u sonu di a parolla. I disordini di u sonu di a parolla sò l'incapacità di furmà currettamente i soni di e parolle. I disordini di u sonu di u parlatu includenu ancu u disordine di l'articulazione, a disfluenza è i disordini di a voce.
I zitelli cun disordini fonulogichi ùn adupranu micca alcuni o tutti i soni di parlà per furmà parolle cum'è previstu per un zitellu di a so età.
Stu disordine hè più cumunu in i masci.
A causa di i disordini funulogichi in i zitelli hè spessu scunnisciuta. I parenti cari anu pussutu avè prublemi di parlà è di lingua.
In un zitellu chì sviluppa mudelli di parlatu normali:
- À l'età di 3 anni, almenu una metà di ciò chì dice un zitellu deve esse capita da un stranieru.
- U zitellu deve fà a maiò parte di i soni currettamente à l'età di 4 o 5 anni, eccettu per uni pochi di soni cum'è l, s, r, v, z, ch, sh, è th.
- I soni più duri ùn ponu micca esse cumpletamente curretti finu à l'età di 7 o 8 anni.
Hè nurmale per i zitelli chjuchi di fà sbaglii di parolla mentre a so lingua si sviluppa.
I zitelli cun un disordine fonulogicu continuanu à aduprà mudelli di parlà sbagliati passati l'età ch'elli avianu da avè smessu di usalli.
E regule o mudelli di parolla incorretti includenu abbandunà u primu o l'ultimu sonu di ogni parolla o rimpiazzà certi soni per l'altri.
I zitelli ponu lascià fora un sonu ancu s'elli sò capaci di prununzià u listessu sonu quandu si face in altre parolle o in sillabe senza sensu. Per esempiu, un zitellu chì abbanduneghja l'ultime cunsunanti pò dì "boo" per "libru" è "pi" per "porcu", ma pò avè nisunu prublema per dì parolle cum'è "chjave" o "andà".
Questi errori ponu rende difficile per altre persone capisce u zitellu. Solu i membri di a famiglia ponu esse capace di capisce un zitellu chì hà un disordine fonologicu di u linguaghju più grave.
Un patologu di a lingua linguistica pò diagnosticà un disordine fonologicu. Puderanu dumandà à u zitellu di dì certe parolle è poi aduprà una prova cum'è l'Arizona-4 (Scala d'Articulazione è di Fonulugia di l'Arizona, 4a rivisione).
I zitelli devenu esse esaminati per aiutà à scartà disordini micca legati à disordini fonologichi. Questi includenu:
- Problemi cognitivi (cum'è disabilità intellettuale)
- Indebulimentu uditivu
- Cundizioni neurologiche (cum'è paralisi cerebrale)
- Prublemi fisichi (cum'è u palatu fendu)
U fornitore di assistenza sanitaria deve dumandà dumande, cume se più di una lingua o un certu dialettu sia parlatu in casa.
E forme più lieve di stu disordine ponu andà da per elli da circa 6 anni.
A logopedia pò aiutà sintomi più severi o prublemi di parlà chì ùn migliuranu micca. A terapia pò aiutà u zitellu à creà u sonu. Per esempiu, un terapeuta pò dimustrà induve mette a lingua o cume si formanu e labbre quandu faci un sonu.
U risultatu dipende da l'età chì u disordine hà iniziatu è da quantu hè grave. Parechji zitelli continueranu à sviluppà un discorsu guasi nurmale.
In i casi severi, u zitellu pò avè prublemi per esse capitu ancu da i membri di a famiglia. In e forme più dolce, u zitellu pò avè prublemi per esse capitu da e persone fora di a famiglia. Di conseguenza, ponu accade prublemi suciali è accademici (disabilità di lettura o di scrittura).
Chjamate u vostru fornitore se u vostru zitellu hè:
- Sempre difficiule da capisce da 4 anni
- Ancu incapace di fà certi soni à l'età di 6 anni
- Lascià fora, cambià o sustituisce certi soni à l'età di 7 anni
- Avè prublemi di parlatu chì causanu imbarazzu
Disordinamentu fonulogicu di u sviluppu; Disordine di u sonu di a parolla; Disordine di u parlatu - fonologicu
Carter RG, Feigelman S. L'anni prescolari. In: Kliegman RM, St. Geme JW, Blum NJ, Shah SS, Tasker RC, Wilson KM, eds. Manuale di Nelson di Pediatria. 21a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2020: chap 24.
Kelly DP, Natale MJ. Funzione è disfunzione neurodisviluppu è esecutivu. In: Kliegman RM, St. Geme JW, Blum NJ, Shah SS, Tasker RC, Wilson KM, eds. Manuale di Nelson di Pediatria. 21a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2020: chap 48.
Simms MD. Sviluppu di u linguaghju è disordini di cumunicazione. In: Kliegman RM, St. Geme JW, Blum NJ, Shah SS, Tasker RC, Wilson KM, eds. Manuale di Nelson di Pediatria. 21a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2020: chap 52.
Trauner DA, Nass RD. Disturbi di u linguaghju di u sviluppu. In: Swaiman KF, Ashwal S, Ferriero DM, et al, eds. Neurologia Pediatrica di Swaiman: Principii è Pratica. 6a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2017: chap 53.