Infante - Sviluppu novu
U sviluppu infantile hè più spessu divisu in e seguenti zone:
- Cognitivu
- Lingua
- Fisicu, cume e abilità motorie fini (tenendu una cucchiaia, pinza) è e abilità motorie lorde (cuntrollu di a testa, seduta è camminata)
- Suciali
SVILUPPU FISICU
U sviluppu fisicu di un criaturu principia à u capu, dopu si move in altre parte di u corpu. Per esempiu, a succhia vene prima di stà, chì vene prima di marchjà.
Neonatu à 2 mesi:
- Pò alzà è girà a testa quandu hè stesu nantu à u so spinu
- E mani sò pugnate, e bracce sò flette
- U collu hè incapace di sustene a testa quandu u zitellu hè tiratu in una pusizione seduta
I riflessi primitivi includenu:
- Riflessu Babinski, i diti di u ventu si esternanu quandu a sola di u pede hè accaricata
- Moro reflex (startle reflex), allarga e bracce poi si piega è li tira versu u corpu cù un breve gridu; spessu scatenatu da soni forti o movimenti improvvisi
- A manu Palmar afferra, u zitellu chjude a manu è "agguanta" u dittu
- Messa, a ghjamba si stende quandu a pianta di u pede hè tocca
- A presa plantare, u criaturu flette i diti è l'avampiedu
- L'arradichera è l'aspirazione, volta a testa à a ricerca di u capezzolu quandu a guancia hè toccata è cumencia à suchjà quandu u capezzolu tocca e labbre
- Passendu è camminendu, faci passi rapidi quandu i dui pedi sò posti nantu à una superficia, cù u corpu appughjatu
- A risposta tonica di u collu, u bracciu mancu si estende quandu u zitellu guarda à manca, mentre u bracciu dirittu è a perna si flettenu versu l'internu, è vice versa
Da 3 à 4 mesi:
- Un megliu cuntrollu oculare-musculu permette à u zitellu di seguità l'uggetti.
- Cumencia à cuntrullà l'azzioni di e mani è di i pedi, ma sti muvimenti ùn sò micca rifiniti. U criaturu pò cumincià à aduprà e duie mani, travagliendu inseme, per compie e cumpetenze. U criaturu ùn hè ancu incapace di coordinà a presa, ma sbatte l'uggetti per avvicinalli.
- A visione aumentata permette à u criaturu di distingue l'uggetti à parte da i sfondi cun cuntrastu assai pocu (cum'è un buttone nantu à una camicetta di u listessu culore).
- U criaturu si alza (torse superiore, spalle è testa) cù e bracce quandu hè stesu faccia in ghjò (nantu à a panza).
- I musculi di u collu sò sviluppati abbastanza per permettà à u criaturu di pusà cun supportu, è di mantene a testa alta.
- I riflessi primitivi sò o sò già spariti, o cumincianu à sparisce.
5 à 6 mesi:
- Capace di pusà solu, senza sustegnu, per solu mumenti à u primu, è dopu per finu à 30 secondi o più.
- U criaturu principia à capisce blocchi o cubi aduprendu a tecnica di presa ulnar-palmar (pressendu u bloccu in u palmu di a manu mentre si flette o si piega u polzu) ma ùn usa ancu u pulgaru.
- U criaturu rotula da u ritornu à u stomacu. Quandu hè in panza, u zitellu pò spinghje cù i bracci per alzà e spalle è a testa è guardà intornu o ghjunghje per l'oggetti.
6 à 9 mesi:
- U rastreu pò principià
- U criaturu pò marchjà tenendu a manu di un adultu
- U criaturu hè capace di pusà fermu, senza sustegnu, per longi periudi di tempu
- U criaturu ampara à pusà da una pusizione arritta
- U zitellu pò tirà è mantene una pusizione stante mentre si tene nantu à i mobuli
Da 9 à 12 mesi:
- U criaturu principia à bilancià stendu solu
- U ziteddu face passi chì tenenu una manu; pò piglià pochi passi solu
Sviluppu sensitivu
- L'udizione cumencia prima di a nascita, è hè matura à a nascita. U criaturu preferisce a voce umana.
- Toccu, gustu è odore, maturu à a nascita; preferisce u gustu dolce.
- Visione, u neonatu pò vede in una gamma di 8 à 12 pollici (20 à 30 centimetri). A visione di u culore si sviluppa trà 4 à 6 mesi. Da 2 mesi, pò seguità l'ogetti in muvimentu finu à 180 gradi, è preferisce e facce.
- Sensi di l'arechja interna (vestibulare), u zitellu risponde à u colpu è à i cambiamenti di pusizione.
SVILUPPU DI LINGUA
Pienghje hè un modu assai impurtante per cumunicà. À u terzu ghjornu di a vita di u criaturu, e mamme ponu distingue a so cria di u so criaturu da quella di l'altri criaturi. À u primu mese di vita, a maiò parte di i genitori ponu sapè se u chiancinu di u so zitellu significa fame, dulore o rabbia. U pienghje face ancu chì u latte di una mamma chì allatta abbatte (empie u pettu).
A quantità di pienghje in i primi 3 mesi varieghja in un criaturu sanu, da 1 à 3 ore à ghjornu. I zitelli chì pienghjenu più di 3 ore à ghjornu sò spessu descritti cum'è avendu coliche. A colica in i zitelli hè raramente duvuta à un prublema cù u corpu. In a maiò parte di i casi, ferma di 4 mesi di età.
Indipendentemente da a causa, u pienu eccessivu hà bisognu di una valutazione medica. Pò causà stress familiale chì pò purtà à l'abusu di i zitelli.
0 à 2 mesi:
- Alerta à e voce
- Utilizza una gamma di rumori per signalà i bisogni, cum'è a fame o u dolore
2 à 4 mesi:
- Coos
4 à 6 mesi:
- Emette suoni vocali ("oo", "ah")
6 à 9 mesi:
- Babble
- Soffia bolle ("lamponi")
- Ride
Da 9 à 12 mesi:
- Imita qualchi sonu
- Dice "Mama" è "Dada", ma micca specificamente per quelli genitori
- Risponde à cumandamenti verbali simplici, cum'è "nò"
COMPORTAMENTU
U cumpurtamentu novu hè basatu annantu à sei stati di cuscenza:
- Pianta attiva
- Sonnu attivu
- Svegliu addurmintatu
- Fussing
- Alerta tranquilla
- Un sonnu tranquillu
I criaturi sani cù un sistema nervosu nurmale ponu spustà si senza prublemi da un statu à l'altru. A frequenza cardiaca, a respirazione, u tonu musculu è i muvimenti di u corpu sò diversi in ogni statu.
Parechje funzioni corporee ùn sò micca stabili in i primi mesi dopu a nascita. Questu hè normale è differisce da u zitellu à u zitellu. Stress è stimulazione ponu influenzà:
- Movimenti intestinali
- Bavaglio
- Hiccupping
- Culore di a pelle
- Cuntrollu di a temperatura
- Vumitu
- Sbadiglia
A respirazione periodica, in cui a respirazione riparte è si ferma, hè normale. Ùn hè micca un segnu di sindrome di morte subita di i zitelli (SIDS). Alcuni criaturi vomiteranu o sputanu dopu ogni manghjà, ma ùn anu nunda di male fisicu cun elli. Continuanu à guadagnà pesu è si sviluppanu nurmalmente.
L'altri criaturi grugnanu è gemenu mentre facenu un muvimentu intestinale, ma producenu feci dolci, senza sangue, è a so crescita è l'alimentazione sò boni. Questu hè dovutu à i musculi addominali immaturi usati per spinghje è ùn hà micca bisognu di trattamentu.
I cicli di sonnu / veglia varienu, è ùn si stabilizanu micca finu chì un zitellu abbia 3 mesi. Questi cicli si verificanu à intervalli aleatorii di 30 à 50 minuti à a nascita. L'intervalli aumentanu gradualmente à misura chì u criaturu matura. À l'età di 4 mesi, a maiò parte di i zitelli averanu un periodu di 5 ore di sonnu senza interruzzione per ghjornu.
I zitelli allattati à u senu si nutriscenu circa ogni 2 ore. I zitelli alimentati cù a formula devenu esse capaci di passà 3 ore trà l'alimentazione. Durante i periodi di crescita rapida, ponu alimentassi più spessu.
Ùn avete bisognu di dà à un zitellu acqua. In fatti, puderia esse periculosu. Un criaturu chì beie abbastanza pruducerà 6 à 8 pannolini umidi in un periodu di 24 ore. Insegnà à u criaturu à suchjà un ciucculu o u so propiu pollice furnisce cunsulazione trà l'alimentazione.
SICUREZZA
A sicurezza hè assai impurtante per i zitelli. E misure di sicurezza di basa nantu à u stadiu di sviluppu di u zitellu. Per esempiu, versu l'età di 4 à 6 mesi, u criaturu pò cumincià à ribaltà. Dunque, state assai attenti mentre u zitellu hè nantu à u tavulinu cambiante.
Cunsiderate i seguenti consiglii di sicurezza impurtanti:
- Esse cuscenti di i veleni (detergenti per a casa, cusmetichi, medicinali, è ancu alcune piante) in casa vostra è teneli fora di a portata di u to zitellu. Aduprate chjappi di sicurità di tiretta è armariu. Mandate u numeru naziunale di cuntrollu di velenu - 1-800-222-1222 - vicinu à u telefunu.
- Ùn permettenu micca à i zitelli anziani di strisgià o di spassighjà in cucina mentre l'adulti o i fratelli maiò stanu cucinendu. Bloccate a cucina cù una porta o piazzate u criaturu in un parc di ghjocu, seggiolone, o presepiu mentre l'altri cucinanu.
- Ùn beie nè porti nunda caldu tenendu u criaturu per evità brusgiature. I zitelli cumincianu à sventulà e so bracce è à afferrà l'uggetti da 3 à 5 mesi.
- Ùn lasciate micca un criaturu solu cù fratelli o animali domestici. Ancu i fratelli anziani ùn ponu micca esse pronti per trattà una emergenza se si verifica. L'animali domestici, ancu s'elli ponu parè dolce è affettuosi, ponu reagisce inaspettatamente à e chjame o à e mani di un criaturu, o ponu stuzzicà un criaturu stendu troppu vicinu.
- Ùn lasciate micca un criaturu solu nantu à una superficia da a quale u zitellu pò mughjà o girà è cascà.
- Per i primi 5 mesi di vita, piazzate sempre u vostru criaturu nantu à e spalle per andà à dorme. Sta pusizione hè stata dimustrata per riduce u risicu per a sindrome di morte subita di i zitelli (SIDS). Una volta chì un criaturu pò girà da per ellu, u sistema nervosu chì matura riduce assai u risicu per i SIDS.
- Sapete cumu trattà una emergenza di soffocazione in un zitellu pigliendu un cursu certificatu attraversu l'Associazione Americana di u Cuore, a Croce Rossa Americana, o un ospedale lucale.
- Ùn lasciate mai picculi oggetti à a portata di un criaturu, i zitelli esploranu u so ambiente mettendu tuttu ciò ch'elli ponu mette e mani in bocca.
- Pone u vostru zitellu in un seggiolu di vittura adattu per ogni vittura in vittura, quantunque sia corta a distanza. Aduprate un seggiolu di vittura chì face rivolti in daretu finu à chì u criaturu abbia almenu 1 annu È pesa 20 chilò (9 chilogrammi), o più longu sì pussibule. Allora pudete cambià in modu sicuru in un seggiolu di vittura affrontatu in avanti. U locu u più sicuru per u seggiolu di vittura di u criaturu hè à mezu à u sediu di daretu. Hè assai impurtante per u cunduttore di fà attenzione à a guida, micca à ghjucà cù u zitellu. Sì avete bisognu à tendene à u zitellu, tirate in modu sicuru a vittura versu a spalla è parcheghjate prima di pruvà à aiutà u zitellu.
- Aduprate e porte nantu à e scale, è bluccate e camere chì ùn sò micca "a prova di zitelli". Arricurdatevi, i criaturi ponu amparà à striscia o scootà finu à 6 mesi.
CHJAMATE U VOSTRU FORNITORE DI ASISTENZA SANITARIA SE:
- U criaturu ùn pare micca bellu, pare diversu da u normale, o ùn pò micca esse cunsulatu tenendulu, basculendu, o cacciatu.
- A crescita o u sviluppu di u criaturu ùn pare micca nurmale.
- U vostru criaturu pare "perde" e tappe di u sviluppu. Per esempiu, se u vostru zitellu di 9 mesi hà sappiutu tirà in piedi, ma à 12 mesi ùn hè più capace di pusà senza supportu.
- Site preoccupatu in ogni mumentu.
- Craniu di un nascitu
- Riflessi infantili
- Passi di sviluppu
- Moro reflex
Onigbanjo MT, Feigelman S. U primu annu. In: Kliegman RM, St. Geme JW, Blum NJ, Shah SS, Tasker RC, Wilson KM eds. Manuale di Nelson di Pediatria. 21a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2020: chap 22.
Olsson JM. U novu. In: Kliegman RM, St. Geme JW, Blum NJ, Shah SS, Tasker RC, Wilson KM, eds. Manuale di Nelson di Pediatria. 21a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2020: chap 21.