Trasplante di fegatu
U trasplante di fegatu hè una chirurgia per rimpiazzà un fegatu malatu cun un fegatu sanu.
U fegatu donatu pò esse da:
- Un donatore chì hè mortu da pocu è ùn hà micca avutu ferita epatica. Stu tipu di donatore hè chjamatu donatore di cadaveri.
- A volte, una persona sana donarà una parte di u so fegatu à una persona cun un fegatu malatu. Per esempiu, un genitore pò donà à un zitellu. Stu tipu di donatore hè chjamatu donatore vivu. U fegatu pò cresce dinò. Entrambe e persone finiscenu u più spessu cun fegati chì travaglianu pienu dopu un trapianto di successu.
U fegatu donatore hè trasportatu in una soluzione raffreddata di acqua salata (salina) chì cunserva l'organu finu à 8 ore. E prove necessarie ponu allora esse fatte per abbinà u donatore à u destinatariu.
U fegatu novu hè cacciatu da u donatore per mezu di un tagliu chirurgicu in l'addome superiore. Hè postu in a persona chì hà bisognu di u fegatu (chjamatu u destinatariu) è attaccatu à i vini sanguini è i canali biliari. L'operazione pò piglià finu à 12 ore. U destinatariu hà spessu bisognu di una grande quantità di sangue per mezu di una trasfusione.
Un fegatu sanu face più di 400 impieghi ogni ghjornu, cumprese:
- Facendu a bile, chì hè impurtante in a digestione
- Fà proteine chì aiutanu cù a coagulazione di u sangue
- Eliminazione o cambiamentu di batteri, medicinali è tossine in u sangue
- Immagazzinendu zuccheri, grassi, ferru, rame è vitamine
U mutivu u più cumunu per un trapianto di fegatu in i zitelli hè l'atresia biliare. In a maiò parte di questi casi, u trasplante hè da un donatore vivu.
U mutivu più cumunu per un trapianto di fegatu in adulti hè a cirrosi. A cirrosi hè a cicatrisazione di u fegatu chì impedisce u fegatu di travaglià bè. Pò peghju à fallimentu di u fegatu. E cause più cumuni di cirrosi sò:
- Infezzione à longu andà cù epatite B o epatite C.
- Abusu d'alcol à longu andà
- Cirrosi per via di malatie di fegatu grassu non alcolicu
- Tossicità acuta da una sovradosa di acetaminofene o da u cunsumu di funghi velenosi.
Altre malatie chì ponu causà cirrosi è fallimentu di u fegatu includenu:
- Epatite autoimmune
- Coagulu di sangue di vena epatica (trombosi)
- Dannu di u fegatu da avvelenamentu o medicinali
- Prublemi cù u sistema di drenaggiu di u fegatu (e vie biliari), cume a cirrosi biliare primaria o a colangite sclerosante primaria
- Disturbi metabolichi di u ramu o di u ferru (malatia Wilson è emocromatosi)
A chirurgia di trapianto di fegatu ùn hè spessu raccomandata per e persone chì anu:
- Certi infezioni, cum'è a tuberculosi o l'osteomielitis
- Difficultà à piglià medicinali parechje volte ogni ghjornu per u restu di a so vita
- Malatie cardiache o pulmonare (o altre malatie periculose per a vita)
- Storia di u cancheru
- Infezioni, cum'è l'epatite, chì sò cunsiderate cum'è attive
- Fumà, abusu d'alcol o droghe, o altre abitudini di vita risicati
I rischi per qualsiasi anestesia sò:
- Prublemi di respirazione
- Reazzioni à i medicini
I risichi per qualsiasi chirurgia sò:
- Sanguinamentu
- Infartu o colpu
- Infezzione
A chirurgia è a gestione di u trasplante di fegatu dopu a chirurgia comportanu rischi maiò. Ci hè un risicu aumentatu per l'infezzione perchè duvete piglià medicinali chì sopprimenu u sistema immunitariu per prevene u rigettu di u trapianto. I segni d'infezzione includenu:
- Diarrea
- Drenaggio
- Frebba
- Itterizia
- Rossu
- Gonfiore
- Tenerezza
U vostru duttore di salute vi riferirà à un centru di trasplante. A squadra di trasplante vulerà assicurà chì sì un bon candidatu per un trapianto di fegatu. Farete qualchì visita per parechje settimane o mesi. Averete bisognu à piglià sangue prelevatu è raggi X.
Se sì a persona chì riceve u novu fegatu, i testi seguenti saranu fatti prima di a procedura:
- Tessuti è tipografia di sangue per assicurassi chì u vostru corpu ùn rifiuterà micca u fegatu donatu
- Analisi di sangue o test di pelle per verificà l'infezzione
- Pruvenzi di cori cum'è ECG, ecocardiograma, o cateterizazione cardiaca
- Testi per circà u cancru precoce
- Prove per fighjà u fegatu, a cistifellea, u pancreas, l'intestinu tenue, è i vini sanguini intornu à u fegatu
- Colonoscopia, secondu a vostra età
Pudete sceglie di guardà unu o più centri di trapianto per determinà quale hè u megliu per voi.
- Dumandate à u centru quanti trapianti si facenu ogni annu, è i so tassi di sopravvivenza. Paragunate questi numeri à quelli di altri centri di trapianti.
- Dumandate chì gruppi di supportu anu dispunibule, è chì viaghji è accunciamenti d'alloghju offrenu.
- Dumandate quale hè u tempu mediu d'attesa per un trapianto di fegatu.
Se a squadra di trapianti crede chì site un bon candidatu per un trapianto di fegatu, sarete messi nantu à una lista d'attesa naziunale.
- U vostru postu nantu à a lista d'attesa hè basatu annantu à una serie di fattori. I fattori principali includenu u tippu di prublemi di fegatu chì avete, a gravità di a vostra malattia è a probabilità chì un trapianto sia successu.
- A quantità di tempu chì passate nantu à una lista d'attesa ùn hè più spessu un fattore in quantu prestu uttene un fegatu, cù a pussibile eccezione di i zitelli.
Mentre aspettate un fegatu, seguitate questi passi:
- Seguitate ogni dieta chì a vostra squadra di trapianti raccomanda.
- Ùn beie alcolu.
- Ùn fumate micca.
- Mantene u vostru pesu in a gamma adatta. Seguitate u prugramma di esercitazione chì u vostru fornitore raccomanda.
- Pigliate tutti i medicinali prescritti per voi. Segnala i cambiamenti in i vostri medicinali è qualsiasi novu o peghju prublemi medichi à a squadra di trapianto.
- Seguitate cù u vostru fornitore regulare è a squadra di trasplante in ogni appuntamentu chì hè statu fattu.
- Assicuratevi chì a squadra di trasplante abbia i vostri numeri di telefunu curretti, per pudè cuntattàvi immediatamente se un fegatu diventa dispunibule. Assicuratevi chì, ùn importa induve andate, pudete esse contattatu rapidamente è facilmente.
- Avè tuttu prontu prima di u tempu per andà à l'uspidale.
Se avete ricevutu un fegatu donatu, probabilmente duverete stà in ospedale per una settimana o più. Dopu questu, duverete esse seguitu da vicinu da un duttore per u restu di a vostra vita. Puderete esaminà regularmente u sangue dopu u trasplante.
U periodu di recuperu hè di circa 6 à 12 mesi. A vostra squadra di trasplante pò dumandà di stà vicinu à l'uspidale per i primi 3 mesi. Duvete avè cuntrolli regulari, cù analisi di sangue è raggi X per parechji anni.
E persone chì ricevenu un trapianto di fegatu ponu rifiutà u novu organu. Ciò significa chì u so sistema immunitariu vede u novu fegatu cum'è una sostanza straniera è cerca di distruggelu.
Per evità u rigettu, quasi tutti i destinatari di trapianti devenu piglià medicinali chì sopprimenu a so risposta immune per u restu di a so vita. Questu hè chjamatu terapia immunosuppressiva. Ancu se u trattamentu aiuta à prevene u rigettu di l'organi, mette ancu e persone à un risicu più altu di infezioni è di cancheru.
Se pigliate una medicina immunosuppressiva, duvete esse cuntrullatu regularmente per u cancheru. I medicinali ponu ancu causà pressione alta è colesterolu elevatu, è aumentanu i rischi per a diabete.
Un trasplante riesciutu richiede un seguitu strettu cù u vostru fornitore. Duvete sempre piglià a vostra medicina cum'è urdinatu.
Trasplante epaticu; Trasplante - fegatu; Trasplante ortotopicu di fegatu; Fallimentu di u fegatu - trasplante di fegatu; Cirrosi - trapianto di fegatu
- Attaccamentu à u fegatu di u donatore
- Trasplante di fegatu - serie
Carrion AF, Martin P. Trasplante di fegatu. In: Feldman M, Friedman LS, Brandt LJ, eds. A malatia gastrointestinali è di u fianu di Sleisenger è Fordtran. XI ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2021: cap. 97.
Everson GT. Fallimentu epaticu è trapianto di fegatu In: Goldman L, Schafer AI, eds. Medicina Goldman-Cecil. 26a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2020: chap 145.