Sunburn
Una brusgiata da u sole hè rossa di a pelle chì si verifica dopu esse sovraesposta à u sole o à un'altra luce ultravioletta.
I primi segni di una sunburni ùn ponu micca cumparisce dapoi qualchì ora. L'effettu cumpletu di a vostra pelle ùn pò micca cumparisce per 24 ore o più. I sintomi pussibuli includenu:
- Pelliccia rossa è tenera chì hè calda à u toccu
- Veziche chì si sviluppanu ore à ghjorni dopu
- Reazzioni gravi (à volte chjamate avvelenamentu da u sole), cumprese frebba, brividi, nausea, o rash
- Sbuchjate a pelle nantu à e zone brusgiate da u sole parechji ghjorni dopu à a sunburn
I sintomi di sunburn sò generalmente temporanei. Ma i danni à e cellule di a pelle sò spessu permanenti, chì ponu avè gravi effetti à longu andà. Questi includenu u cancheru di a pelle è l'invecchiamento precoce di a pelle. Quandu a pelle cumincia à diventà dolorosa è rossa, u dannu hè statu fattu. U dolore hè u peghju trà 6 à 48 ore dopu l'esposizione à u sole.
E brusgiature di u sole risultanu quandu a quantità di esposizione à u sole o à un'altra fonte di luce ultraviolet supera a capacità di a melanina per prutege a pelle. A melanina hè u culore prutettore di a pelle (pigmentu). E brusgiature di sole in una persona à a pelle assai chjara ponu accade in menu di 15 minuti di esposizione à u meziornu, mentre una persona à a pelle scura pò tollerà a stessa esposizione per ore.
Tenite à mente:
- Ùn ci hè nunda cum'è un "bronzu sano". L'esposizione à u sole senza prutezzione provoca un invechju precoce di a pelle è un cancheru di a pelle.
- L'esposizione à u sole pò causà brusgiature di primu è secondu gradu.
- U cancheru di a pelle appare generalmente in età adulta. Ma, hè causatu da l'esposizione à u sole è da i sunburni chì anu cuminciatu finu à a zitiddina.
Fattori chì rendenu i sunburni più probabili:
- I zitelli è i zitelli sò assai sensibili à l'effetti ardenti di u sole.
- E persone cù a pelle chjara sò più propensi à piglià sunburni. Ma ancu a pelle scura è nera pò brusgià è deve esse prutetta.
- I raghji di u sole sò i più forti durante l'ore di 10 ore à 4 ore. I raghji di u sole sò ancu più forti à altitudine più alte è à latitudine più bassa (più vicinu à l'equatore). A riflessione nantu à l'acqua, a sabbia o a neve pò fà più forte i raghji ardenti di u sole.
- E lampade solare ponu causà brusgiole solari.
- Alcuni medicinali (cume l'antibioticu doxiciclina) ponu fà a vostra pelle più faciule da sunburni.
- Alcune cundizioni mediche (cum'è u lupus) ponu rende vi più sensibile à u sole.
Sì avete una sunburn:
- Pigliate una duscia o un bagnu frescu o mette panni puliti bagnati è freschi nantu à a brusgiata.
- Ùn aduprate micca prudutti chì cuntenenu benzocaina o lidocaina. Queste ponu causà allergie in alcune persone è aggravanu a brusgiata.
- Se ci sò vesciche, i fasci secchi ponu aiutà à prevene l'infezioni.
- Se a vostra pelle ùn hè micca bolle, a crema idratante pò esse applicata per alleviare u disagiu. Ùn aduprate micca burru, vaselina (vaselina), o altri prudutti à base d'oliu. Queste ponu bluccà i pori per chì u calore è u sudore ùn possinu fughje, ciò chì pò purtà à l'infezzione. NON coglie nè sbuchja a parte superiore di e vesciche.
- E creme cù vitamine C è E ponu aiutà à limità i danni à e cellule di a pelle.
- I medicinali senza prescrizione, cum'è ibuprofene o acetaminofene, aiutanu à alleviare u dolore da e scottature. Ùn date micca l'aspirina à i zitelli.
- E creme cortisone ponu aiutà à riduce l'infiammazione.
- I vestiti di cuttuni sciolti devenu esse purtati.
- Bei assai acqua.
I modi per prevene i sunburn includenu:
- Aduprate un filtru solare à spettru largu di SPF 30 o superiore. Un filtru solare à spettru largu prutegge sia i raggi UVB sia i UVA.
- Applica una quantità generosa di filtru solare per copre cumpletamente a pelle esposta. Riapplica a crema solare ogni 2 ore o spessu cume dice l'etichetta.
- Riapplica a crema solare dopu avè nuatu o sudatu è ancu quandu hè turbulente.
- Aduprate un balsamu per labbra cù filtru solare.
- Purtate un cappellu cù u bordu largu è altri vestiti protettivi. U vistimentu di culore chjaru riflette u sole di manera più efficace.
- Stà fora di u sole durante l'ore quandu i raghji di u sole sò più forti trà 10 ore è 4 ore.
- Purtate occhiali da sole cù prutezzione UV.
Chjamate subitu un prufessiunale se avete a frebba cun brusgiole da sole. Chjamate ancu s'ellu ci sò segni di scossa, stanchezza di calore, disidratazione, o altre reazioni gravi. Questi segni includenu:
- Sensazione di svenimentu o sturdulenza
- Pulsu rapidu o respirazione rapida
- Sete estrema, senza urina, o ochji affundati
- Pelliccia pallida, chjesa o fresca
- Nausea, frebba, brividi, o eruzione cutanea
- I vostri ochji ferenu è sò sensibili à a luce
- Vesciche gravi è dulurose
U fornitore hà da fà un esame fisicu è guardà a vostra pelle. Pudete esse dumandatu nantu à a vostra storia medica è sintomi attuali, cumprese:
- Quandu hè stata a sunburn?
- Quantu volte avete sunburn?
- Avete bule?
- Quantu di u corpu hè statu brusgiatu da u sole?
- Chì medicini pigliate?
- Aduprate un filtru solare o un filtru solare? Chì tippu? Quantu hè forte?
- Chì altri sintomi avete?
Eritema sulare; Brusgia da u sole
- Brucia
- Prutezzione solare
- Cancru di a pelle, melanoma annantu à l'unghia
- Cancer di a pelle, close-up di lentigo maligna melanoma
- Cancru di a pelle - primu pianu di u melanoma di livellu III
- Cancru di a pelle - close-up di u melanoma di livellu IV
- Cancru di a pelle - diffusione superficiale di u melanoma
- Sunburn
- Sunburn
Situ di l'Accademia Americana di Dermatologia. FAQ di u filtru solare. www.aad.org/sun-protection/sunscreen-faqs. Accessu à u 23 di Dicembre di u 2019.
Habif TP. Malatie ligate à a luce è disordini di pigmentazione. In: Habif TP, ed. Dermatologia Clinica: Una Guida di Culore per Diagnosi è Terapia. 6a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2016: cap. 19.
Krakowski AC, Goldenberg A. Esposizione à a radiazione da u sole. In: Auerbach PS, Cushing TA, Harris NS, eds. Auerbach's Wilderness Medicine. 7a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2017: chap 16.