Autore: Janice Evans
Data Di Creazione: 28 Lugliu 2021
Aghjurnamentu Di Data: 21 Ghjugnu 2024
Anonim
Esperienza immersiva nella tecnologia e nei sensi | Mick Odelli | TEDxVicenza
Video: Esperienza immersiva nella tecnologia e nei sensi | Mick Odelli | TEDxVicenza

Quandu invechjate, u modu chì i vostri sensi (audizione, visione, gustu, olfattu, toccu) vi danu informazioni nantu à u mondu cambia. I vostri sensi diventanu menu acuti, è questu pò rende più difficiule per voi di nutà i dettagli.

I cambiamenti sensoriali ponu influenzà u vostru modu di vita. Pudete avè prublemi à cumunicà, gode di l'attività, è stà impegnatu cù a ghjente. I cambiamenti sensoriali ponu purtà à l'isolamentu.

I vostri sensi ricevenu informazioni da u vostru ambiente. Questa informazione pò esse in forma di sonu, luce, odori, gusti è toccu. L'infurmazione sensoriale hè cunvertita in signali nervi chì sò purtati à u cervellu. Quì, i signali sò trasformati in sensazioni significative.

Una certa quantità di stimolazione hè necessaria prima di diventà cuscente di una sensazione. Stu livellu minimu di sensazione hè chjamatu soglia. Invechjamentu aumenta sta soglia. Avete bisognu di più stimulazione per esse cuscenti di a sensazione.

Invechjamentu pò influenzà tutti i sensi, ma di solitu l'uditu è ​​a visione sò u più toccu. Dispositivi cum'è occhiali è apparecchi acustici, o cambiamenti di stile di vita ponu migliurà a vostra capacità à sente è vede.


SENTIMENTU

E to arechje anu dui travagli. Unu stà à sente è l'altru mantene l'equilibriu. L'udizione si faci dopu chì e vibrazioni sonore attraversanu u timpanu à l'arechja interna. E vibrazioni sò cambiate in signali nervi in ​​l'arechja interna è sò purtate à u cervellu da u nervu uditariu.

U bilanciu (equilibriu) hè cuntrullatu in l'arechja interna. I capelli fluidi è chjucchi in l'arechja interna stimulanu u nervu uditivu. Questu aiuta à u cervellu à mantene l'equilibriu.

À l'età, e strutture à l'internu di l'arechja cumincianu à cambià è e so funzioni calanu. A vostra capacità à ripiglià i soni diminuisce. Pudete ancu avè prublemi à mantene u vostru equilibriu mentre site, stà, è camminate.

A perdita di l'audizione in relazione cù l'età hè chjamata presbycusis. Affetta à e duie arechje. L'udizione, di solitu a capacità di sente soni à alta frequenza, pò calà. Puderete ancu avè prublemi à dì a differenza trà certi soni. Oppure, pudete avè prublemi à sente una conversazione quandu ci hè rumore di fondu. Sì avete difficultà à sente, discute i vostri sintomi cù u vostru duttore di salute. Un modu per gestisce a perdita di l'audizione hè di mette in opera di apparecchi acustici.


U persistente, rumore anormale di l'arechja (tinnitus) hè un altru prublema cumunu in adulti anziani. Cause di l'acufene pò includere accumuli di cera, medicinali chì danneghjanu e strutture in l'orechja o una perdita di uditu lieve. Se avete tinnitus, dumandate à u vostru fornitore cumu gestisce a situazione.

A cera di l'arechja impactata pò ancu causà prublemi à sente è hè cumuna cù l'età. U vostru fornitore pò rimuovere a cera di l'arechja colpita.

VISIONE

A visione si faci quandu a luce hè trattata da u to ochju è interpretata da u vostru cervellu. A luce passa per a superficie trasparente di l'ochju (córnea). Cuntinueghja attraversu a pupilla, l'apertura à l'internu di l'ochju. U pupulare diventa più grande o più chjucu per cuntrullà a quantità di luce chì entra in l'ochju. A parte culurita di l'ochju hè chjamata iris. Hè un musculu chì cuntrolla a dimensione di a pupilla. Dopu chì a luce passa per a vostra pupilla, ghjunghje à u lente. L'obiettivu focalizza a luce nantu à a vostra retina (a parte posteriore di l'ochju). A retina converte l'energia luminosa in un signale nervu chì u nervu otticu porta à u cervellu, induve hè interpretatu.


Tutte e strutture oculare cambianu cù l'anzianu. A córnea diventa menu sensibile, allora ùn puderete micca rimarcà ferite à l'ochji. À u mumentu di fà 60 anni, i vostri sculari ponu calà à circa un terzu di a taglia ch'elli eranu quandu avete 20 anni. I sculari ponu reagisce più pianu in risposta à a bughjura o à a luce forte. L'obiettivu diventa ingiallitu, menu flessibile è ligeramente torbitu. I cuscinetti di grassu chì sustenenu l'ochji diminuiscenu è l'ochji affondanu in e so prese. I musculi di l'ochju diventanu menu capaci di girà cumpletamente l'ochju.

Quandu invechjate, a nitidezza di a vostra visione (acuità visuale) diminuisce gradualmente. U prublema più cumunu hè a difficultà di focalizà l'ochji nantu à l'uggetti chiudi. Sta cundizione hè chjamata presbiopia. Lenti di lettura, bifocali, o lenti di cuntattu ponu aiutà à currege a presbiopia.

Pudete esse menu capaci di tollerà l'abbagliu. Per esempiu, l'abbagliu da un pavimentu lucente in una stanza illuminata da u sole pò rende difficiule di girà in casa. Pudete avè prublemi à adattassi à a bughjura o à a luce forte. Prublemi cù abbagliu, luminosità è bughjura ponu fà rinuncià à guidà di notte.

Quandu invechjate, diventa più difficiule di dì i turchini da i verdi chè di dì à i rossi da i gialli. Aduprà culori caldi cuntrastanti (giallu, aranciu è rossu) in casa vostra pò migliurà a vostra capacità di vede. Mantene una luce rossa accesa in camere oscurate, cum'è u corridore o u bagnu, face più faciule da vede ch'è aduprà una luce di notte regulare.

Cù l'anzianu, a sustanza gelosa (vitreosa) in l'ochju cumencia à calà. Questu pò creà piccule particelle chjamate floaters in u vostru campu di visione. In a maiò parte di i casi, i galleggianti ùn riducenu micca a vostra visione. Ma se sviluppate galleggianti improvvisamente o avete un rapidu aumentu di u numeru di galleggianti, duvete avè i vostri ochji verificati da un prufessiunale.

A visione periferica ridotta (visione laterale) hè cumuna in e persone anziane. Questu pò limità a vostra attività è capacità di interagisce cù l'altri. Pò esse difficiule di cumunicà cù e persone pusate accantu à voi perchè ùn li pudete micca vede bè. Cunduce pò diventà periculosu.

I musculi oculari debilitati ponu impedisce di spustà l'ochji in tutte e direzzioni. Pò esse difficiule di guardà in altu. L'area induve l'ughjetti ponu esse visti (campu visuale) diventa più chjuca.

L'ochji invechjendu pò ancu ùn pruduce abbastanza lacrime. Questu porta à l'ochji secchi chì ponu esse scomodi. Quandu l'ochji secchi ùn sò micca trattati, infezioni, infiammazioni è cicatrici di a córnea ponu accade. Pudete alleviare l'ochji secchi aduprendu gocce d'ochji o lacrime artificiali.

I disordini oculari cumuni chì causanu cambiamenti di vista chì ùn sò micca normali includenu:

  • Cataratte - nuvulazione di a lente di l'ochju
  • Glaucoma - aumento di a pressione fluida in l'ochju
  • Degenerazione maculare - malattia in a macula (responsabile di a visione centrale) chì causa a perdita di a visione
  • Retinopatia - malatie in a retina spessu causata da diabete o pressione alta

Sì avete prublemi di visione, discute i vostri sintomi cù u vostru fornitore.

GUSTU È ODORE

I sensi di gustu è olfattu travaglianu inseme. A maiò parte di i gusti sò ligati à l'odori. U sensu di l'olfattu principia à e finizioni nervose alti in u rivestimentu di u nasu.

Avete circa 10.000 papille gustative. E vostre papille gustative sentenu sapori dolci, salati, amari, amari è umami. Umami hè un gustu ligatu cù l'alimenti chì cuntenenu glutammatu, cum'è u glutamatu monosodicu di staghjunamentu (MSG).

L'odore è u gustu ghjucanu un rolu in a gioia è a sicurezza alimentare. Un pastu deliziosu o un aroma piacevule pò migliurà l'interazione suciale è u piacè di a vita. L'odore è u gustu permettenu ancu di rilevà u periculu, cume l'alimentu guastatu, i gasi è u fumu.

U numeru di papille gustative diminuisce cù l'età. Ogni gustu restante cumencia ancu à calà. A sensibilità à i cinque gusti spessu diminuisce dopu à 60 anni. Inoltre, a to bocca pruduce menu saliva quandu invechje. Questa pò causà a bocca secca, chì pò influenzà u vostru sensu di gustu.

U vostru sensu di l'olfattu pò ancu calà, soprattuttu dopu à 70 anni. Questu pò esse ligatu à una perdita di terminazioni nervose è à menu pruduzzione di mucus in u nasu. U mucus aiuta l'odori à stà in u nasu abbastanza longu per esse rilevatu da e terminazioni nervose. Aiuta ancu à caccià l'odori da e terminazioni nervose.

Certe cose ponu accelerà a perdita di gustu è d'olfattu. Queste includenu malatie, fumà è esposizione à particule dannose in l'aria.

A diminuzione di u gustu è di l'olfattu pò diminuisce u vostru interessu è piacè per manghjà. Ùn pudete micca esse capace di sente certi periculi se ùn pudete micca sentì l'odori cum'è gas naturale o fumà da un focu.

Se i vostri sensi di gustu è olfattu sò diminuiti, parlate cù u vostru fornitore. I seguenti ponu aiutà:

  • Cambiate à una medicina diversa, se a medicina chì pigliate affetta a vostra capacità di sente è di gustà.
  • Aduprate diverse spezie o cambiate u modu di preparà l'alimentu.
  • Cumprate prudutti di sicurezza, cum'è un rilevatore di gas chì sona una alarma chì pudete sente.

TOCCU, VIBRAZIONE, È DOLORE

U sensu di u toccu vi face cunnosce u dolore, a temperatura, a pressione, e vibrazioni è a pusizione di u corpu. A pelle, i musculi, i tendini, l'articuli è l'organi interni anu terminazioni nervose (recettori) chì rilevanu queste sensazioni. Alcuni recettori danu à u cervellu informazioni nantu à a posizione è a situazione di l'organi interni. Ancu sè ùn pudete micca esse cuscenti di sta infurmazione, aiuta à identificà cambiamenti (per esempiu, u dulore di l'appendicite).

U vostru cervellu interpreta u tipu è a quantità di sensazione di toccu. Interpreta ancu a sensazione cum'è piacevule (cum'è esse cunfortu caldu), spiacevule (cume esse assai caldu), o neutru (cume esse cuscenti chì tocchi qualcosa).

Cù l'anzianu, e sensazioni ponu esse ridotte o cambiate. Sti cambiamenti ponu accade per via di a diminuzione di u flussu di sangue versu e terminazioni nervose o per a medula spinale o u cervellu. A spina dorsale trasmette segnali nervosi è u cervellu interpreta questi segnali.

I prublemi di salute, cum'è a mancanza di certi nutrienti, ponu ancu causà cambiamenti di sensazioni. A cirurgia cerebrale, prublemi in u cervellu, cunfusione, è danni à i nervi da ferite o malatie à longu andà (croniche) cume a diabete ponu ancu causà cambiamenti di sensazioni.

I sintomi di sensazione cambiata varienu secondu a causa.Cù diminuite a sensibilità à a temperatura, pò esse difficiule di fà a differenza trà u frescu è u fretu è u caldu è u caldu. Questu pò aumentà u risicu di ferite da congelazioni, ipotermia (temperatura periculosamente bassa di u corpu), è brusgiature.

A capacità ridotta di rilevà a vibrazione, u toccu è a pressione aumenta u risicu di ferite, cumprese ulcere da pressione (piaghe di a pelle chì si sviluppanu quandu a pressione interrompe u fornimentu di sangue in a zona). Dopu à l'età di 50 anni, parechje persone anu riduttu a sensibilità à u dolore. O pudete sentì è ricunnosce u dolore, ma ùn vi interessa micca. Per esempiu, quandu site feritu, ùn puderete micca sapè quantu hè grave a ferita perchè u dulore ùn vi preoccupa micca.

Pudete sviluppà prublemi à marchjà per via di una capacità ridotta di percepisce induve hè u vostru corpu in relazione à u pavimentu. Questu aumenta u vostru risicu di caduta, un prublema cumunu per e persone anziane.

E persone anziane ponu diventà più sensibili à i tocchi leggeri perchè a so pelle hè più fina.

Se avete nutatu cambiamenti in cuntattu, dolore, o prublemi in piedi o in camminata, parlate cù u vostru fornitore. Ci ponu esse modi per gestisce i sintomi.

E misure seguenti ponu aiutà à stà sicuru:

  • Abbassate a temperatura di u riscaldatore d'acqua à micca più di 120 ° F (49 ° C) per evità brusgiature.
  • Verificate u termometru per decide cumu si veste, piuttostu ch'è d'aspittà finu à chì ti senti troppu riscaldatu o fretu.
  • Verificate a vostra pelle, in particulare i vostri pedi, per e ferite. Sì truvate una ferita, trattatela. Ùn assumete micca chì a ferita ùn sia micca seria perchè l'area ùn hè micca dolorosa.

ALTRI CAMBIAMENTI

Quandu invechje, averete altri cambiamenti, cumpresi:

  • In organi, tessuti è cellule
  • In pelle
  • In l'osse, i musculi, è l'articuli
  • In faccia
  • In u sistema nervosu
  • Invechjate cambiamenti in audizione
  • Apparecchi acustici
  • Lingua
  • Sensu di vista
  • Anatomia oculare invechjata

Emmett SD. Otorinolaringulugia in l'anziani. In: Flint PW, Francis HW, Haughey BH, et al, eds. Otorinolaringologia Cummings: Chirurgia di u Capu è di u Collu. 7a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2021: chap 13.

Studenski S, Van Swearingen J. Falls. In: Fillit HM, Rockwood K, Young J, eds. Manuale di Brocklehurst di Medicina Geriatrica è Gerontologia. 8a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2017: chap 103.

Walston JD. Sequelle cliniche cumune di u vechju. In: Goldman L, Schafer AI, eds. Medicina Goldman-Cecil. 26a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2020: chap 22.

I Nostri Publicazioni

Qualessu hè u megliu vestitu da purtà durante a gravidanza?

Qualessu hè u megliu vestitu da purtà durante a gravidanza?

U ve titu di maglia è u cotone hè a megliu opzione da aduprà in gravidanza perchè ò te uti molli è allungati, adattendu i à a iluetta di a donna incinta, mantenendu ...
Cumu hè fatta a chirurgia di u cancheru intestinale

Cumu hè fatta a chirurgia di u cancheru intestinale

A cirurgia hè u trattamentu principale indicatu per u cancheru di l'inte tione, po tu chì curri ponde à un modu più veloce è più efficace per eliminà a maiò...