Cirrhosi biliare primaria: chì hè, sintomi è cumu trattà
Cuntenutu
A cirrosi biliare primaria hè una malattia cronica in cui i canali biliari presenti in u fegatu sò distrutti gradualmente, impedendu a surtita di bile, chì hè una sostanza prodotta da u fegatu è conservata in a cistifellea è chì aiuta à a digestione di i grassi alimentari. Cusì, a bile accumulata in u fegatu pò causà infiammazione, distruzzione, cicatrici è l'eventuale sviluppu di fallimentu di u fegatu.
Ùn ci hè ancu nisuna cura per a cirrosi biliare primaria, tuttavia, chì a malattia pò causà gravi danni à u fegatu, ci sò alcuni trattamenti indicati da u gastroenterologu o epatologu chì anu per scopu di ritardà u sviluppu di a malattia è allevia i sintomi cum'è u dolore in l'addome, stanchezza gonfiore eccessivu o gonfiore in i pedi o à e cavichje, per esempiu.
Quandu l'ostruzzione di i canali biliari hè prolungata, hè pussibule chì ci sia un dannu più severu è più veloce à u fegatu, caratterizendu a cirrosi biliare secondaria, chì hè generalmente associata à a presenza di calcoli di cistifellea o tumori.
Principali sintomi
In a maiò parte di i casi, a cirrosi biliare hè identificata prima chì tutti i sintomi apparsu, soprattuttu per mezu di analisi di sangue chì si facenu per un altru mutivu o cum'è una rutina. Tuttavia, i primi sintomi ponu include stanchezza costante, prurito di a pelle è ancu occhi o bocca asciutti.
Quandu a malattia hè in un stadiu più avanzatu, i sintomi ponu esse:
- Dolore in a righjoni superiore destra di l'abdomen;
- Dolore à l'articuli;
- Dolore musculare;
- Piedi è caviglie gonfie;
- Panza assai gonfia;
- Accumulazione di fluidu in l'abdomen, chjamatu ascite;
- Depositi di grassu nantu à a pelle intornu à l'ochji, e palpebre o nantu à e palme, e piante, i gomiti o i ghjinochji;
- Pelli è ochji gialli;
- Osse più fragili, aumentendu u risicu di fratture;
- U colesterolu altu;
- Diarrea cù sgabelli assai grassi;
- Ipotiroïdismu;
- Perda di pesu senza ragione apparente.
Questi sintomi ponu ancu esse indicativi di altri prublemi di fegatu è, dunque, hè cunsigliatu di cunsultà un epatologu o gastroenterologu per diagnosticà currettamente è escludere altre malatie cù sintomi simili.
Cumu cunfirmà u diagnosticu
A diagnosi di cirrosi biliare primaria hè fatta da un epatologu o gastroenterologu basatu annantu à a storia clinica, i sintomi presentati da a persona è i testi chì includenu:
- Analisi di sangue per verificà i livelli di colesterolu, enzimi di u fegatu è anticorpi per rilevà e malatie autoimmune;
- Ultrasound;
- Imaghjini di risonanza magnetica;
- Endoscopia.
Inoltre, u duttore pò urdinà una biopsia di u fegatu per cunfirmà u diagnosticu o per determinà u stadiu di cirrhosi biliare primaria. Scuprite cumu hè fatta a biopsia di u fegatu.
Cause pussibili
A causa di a cirrosi biliare primaria hè scunnisciuta, ma hè spessu associata à e persone cun malatie autoimmune è, dunque, hè pussibule chì u corpu stessu iniziessi un prucessu d'infiammazione chì distrugge e cellule di i canali biliari. Questa infiammazione pò allora passà à l'altre cellule di u fegatu è purtà à l'apparizione di danni è cicatrici chì compromettenu u funziunamentu currettu di l'organu.
Altri fattori chì ponu cuntribuisce à causà cirrhosi biliare primaria sò infezioni da batteri cum'è Escherichia coli, Mycobacterium gordonae o Novophingobium aromaticivori, funghi o vermi cum'è Opisthorchis.
Inoltre, e persone chì fumanu o chì anu un membru di a famiglia cun cirrhosi biliare primaria sò in un risicu aumentatu di sviluppà a malatia.
Cumu hè fattu u trattamentu
Ùn ci hè micca una cura per a cirrosi biliare, tuttavia, alcuni medicinali ponu esse aduprati per ritardà u sviluppu di a malattia è alleviare i sintomi, chì includenu:
- Acidu Ursodeoxycholic (Ursodiol o Ursacol): hè una di e prime droghe aduprate in questi casi, postu chì aiuta a bile à passà per i canali è lascià u fegatu, riducendu l'infiammazione è prevenendu i danni à u fegatu;
- Acidu Obeticolic (Ocaliva): questu rimediu aiuta a funzione di u fegatu, diminuendu i sintomi è a progressione di a malattia è pò esse adupratu da solu o assieme à l'acidu ursodeossicholicu;
- Fenofibratu (Lipanon o Lipidil): questu medicamentu aiuta à abbassà u colesterolu è i trigliceridi in u sangue è, quandu adupratu cun l'acidu ursodeossicholicu, aiuta à riduce l'infiammazione di u fegatu è à diminuisce i sintomi cum'è prurito generalizatu di a pelle.
In i casi i più gravi, in i quali l'usu di droghe ùn pare micca ritardà u sviluppu di a malattia o quandu i sintomi restanu assai intensi, l'epatologu pò cunsiglià un trasplante di fegatu, per prolongà a vita di a persona.
Di solitu, i casi di trapiantamentu anu successu è a malattia sparisce cumpletamente, ripristinendu a qualità di vita di a persona, ma pò esse necessariu esse nantu à una lista d'attesa per un fegatu cumpatibile. Scuprite cumu hè fattu u trasplante di fegatu.
Inoltre, hè cumunu per e persone cun cirrosi biliare avè difficultà à assorbe i grassi è e vitamine. In questu modu, u duttore pò cunsiglià u seguitu cun un nutrizzionista per cumincià à integrà vitamine, in particulare vitamine A, D è K è per fà una dieta equilibrata cun bassu cunsumu di sale.