Insonnia Familiale Fatale
Cuntenutu
Cosa hè l'insonnia familiale fatale?
L'insonnia familiale fatale (FFI) hè un disordine di u sonnu assai raru chì corre in e famiglie. Affetta u tàlemu. Questa struttura cerebrale cuntrolla assai cose impurtanti, cumprese l'espressione emotiva è u sonnu. Mentre chì u sintomu principale hè l'insonnia, FFI pò ancu causà una serie di altri sintomi, cum'è prublemi di parlà è dimenza.
Ci hè una variante ancu più rara chjamata insunnia fatale sporadica. Tuttavia, ci sò stati solu 24 casi documentati à partesi di u 2016. I circadori cunnoscenu assai pocu l'insomnia fatale sporadica, eccettu chì ùn pare micca esse genetica.
FFI riceve u so nome in parte da u fattu chì spessu causa a morte in un annu di dui di i sintomi chì cumincianu. Tuttavia, sta cronologia pò varia da persona à persona.
Face parte di una famiglia di cundizioni cunnisciute cum'è malatie prioni. Queste sò condizioni rare chì causanu una perdita di cellule nervose in u cervellu. Altre malatie prioni includenu u kuru è a malattia Creutzfeldt-Jakob. Ci hè solu circa 300 casi segnalati di malatie prioni ogni annu in i Stati Uniti, secondu Johns Hopkins Medicine. FFI hè cunsideratu una di e malatie prioni più rare.
Chì sò i sintomi?
I sintomi di FFI varienu da persona à persona. Tendenu à prisentà si trà l'età di 32 è 62. Tuttavia, hè pussibule per elli di principià à una età più chjuca o più vechja.
I sintomi pussibuli di u primu stadiu FFI includenu:
- difficultà à addurmintassi
- difficultà à dorme
- contusione musculare è spasmi
- rigidità musculare
- muvimentu è calci quandu dorme
- perdita di l'appetitu
- dimenza chì avanza rapidamente
I sintomi di FFI più avanzati includenu:
- incapacità à dorme
- deterioramentu di a funzione cognitiva è mentale
- perdita di coordinazione, o atassia
- aumentu di pressione sanguigna è frequenza cardiaca
- sudazione eccessiva
- difficultà à parlà o à ingolle
- perdita di pesu senza spiegazione
- frebba
Chì a causa?
FFI hè causatu da una mutazione di u genu PRNP. Questa mutazione provoca un attaccu à u tàlemu, chì cuntrolla i cicli di u sonnu è permette à e diverse parti di u vostru cervellu di cumunicà trà di elli.
Hè cunsiderata una malatia neurodegenerativa prugressiva. Ciò significa chì provoca u vostru talamu à perde gradualmente e cellule nervose. Hè sta perdita di cellule chì cunduce à a gamma di sintomi di FFI.
A mutazione genetica rispunsevule per FFI hè trasmessa per mezu di e famiglie. Un genitore cù a mutazione hà una probabilità di 50 per centu di trasmette a mutazione à u so zitellu.
Cumu hè diagnosticatu?
Se pensate chì pudete avè FFI, u vostru duttore probabilmente inizierà dumandendu di tene note dettagliate nantu à e vostre abitudini di sonnu per un periudu di tempu. Puderanu ancu fà fà un studiu di sonnu. Ciò implica dorme in un ospedale o in un centru di sonnu mentre u vostru medicu registra dati nantu à cose cume a vostra attività cerebrale è a frequenza cardiaca. Questu pò ancu aiutà à escludere qualsiasi altra causa di i vostri prublemi di sonnu, cum'è l'apnea di u sonnu o a narcolepsia.
Dopu, pudete avè bisognu di una scansione PET. Stu tipu di test di imaging darà à u vostru duttore una idea megliu nantu à u funziunamentu di u vostru talamu.
E prove genetiche ponu ancu aiutà u vostru duttore à cunfirmà un diagnosticu. Tuttavia, in i Stati Uniti, duvete avè una storia di famiglia di FFI o esse capace di dimustrà chì i test precedenti suggerenu fortemente FFI per fà questu. Se avete un casu cunfirmatu di FFI in a vostra famiglia, site ancu eligibile per prucessi genetichi prenatali.
Cumu hè trattatu?
Ùn ci hè micca rimediu per FFI. Pochi trattamenti ponu aiutà efficacemente à gestisce i sintomi. I medicamenti per dorme, per esempiu, ponu furnisce un aiutu temporariu per alcune persone, ma ùn funzionanu micca à longu andà.
Tuttavia, i ricercatori travaglianu attivamente versu trattamenti efficaci è misure preventive. A suggerisce chì l'immunoterapia pò aiutà, ma sò necessarie ricerche supplementari, cumprese studii umani. Ci hè ancu un cuntinuu chì implica l'usu di doxiciclina, un antibioticu. E ricerche pensanu chì pò esse un modu efficace per prevene FFI in e persone chì portanu a mutazione genetica chì a causa.
Parechje persone cun malatie rare trovanu utile di cunnessu cù l'altri chì si trovanu in una situazione simile, sia in linea sia in un gruppu di supportu lucale. A Fundazione per a Malattia Creutzfeldt-Jakob hè un esempiu. Hè un nonprofit chì furnisce parechje risorse nantu à e malatie prioni.
Campà cù FFI
Pò esse anni prima chì i sintomi di FFI cumincianu à apparisce. Tuttavia, una volta cuminciati, tendenu à peghju rapidamente in u corsu di un annu o dui. Mentre ci hè una ricerca in corsu nantu à e cure putenziali, ùn ci hè micca trattamentu cunnisciutu per FFI, ancu se l'aiuti à u sonnu ponu furnisce un aiutu tempurale.