Malatia di a vacca pazza: chì hè, sintomi è trasmissione
Cuntenutu
A malatia di a mucca pazza in l'omu, cunnisciuta scientificamente cum'è a malattia di Creutzfeldt-Jakob, pò sviluppassi in trè modi diversi: a forma sporadica, chì hè a causa più cumuna è di scunnisciuta, l'ereditaria, chì si verifica per via di a mutazione di un genu, è acquistata , chì pò esse u risultatu di u cuntattu o di l'ingestione di vacca cuntaminata o di trapianti di tissutu contaminati.
Sta malattia ùn hà micca curazione perchè hè causata da prioni, chì sò proteine anormali, chì si stabiliscenu in u cervellu è portanu à u sviluppu graduale di lesioni definitive, causendu sintomi cumuni à a demenza chì includenu difficoltà à pensà o parlà, per esempiu.
Ancu se a forma di cuntagione pò accade per ingestione di carne contaminata, ci sò altre cause chì ponu esse à l'origine di u prublema, cum'è:
- Trasplante di córnea o di pelle cuntaminatu;
- Usu di strumenti contaminati in prucedure chirurgiche;
- Implantazione inadegwata di l'elettrodi cerebrali;
- Iniezioni di ormoni di crescita contaminati.
Tuttavia, queste situazioni sò estremamente rare perchè e tecniche muderne riducenu assai u risicu di aduprà tessuti o materiali contaminati, micca solu per via di a malatia di a vacca pazza, ma ancu per altre malatie gravi cum'è u SIDA o u tetanu, per esempiu.
Ci hè ancu registri di persone chì sò stati infettati da sta malattia dopu avè ricevutu una trasfusione di sangue in l'anni 1980 è hè per via chì tutte e persone chì anu mai ricevutu sangue in qualchì tempu di a so vita ùn ponu micca donà sangue, perchè anu pussutu esse stati contaminati , ancu s'elli ùn anu mai manifestatu sintomi.
Principali sintomi è cumu identificà
Unu di i primi sintomi chì si manifestanu cù sta malatia hè a perdita di memoria. Inoltre, hè ancu cumunu per:
- Difficultà à parlà;
- Perdita di capacità à pensà;
- Perdita di capacità per fà movimenti coordinati;
- Difficultà à marchjà;
- Tremori custanti;
- Visione sfocata;
- Insonnia;
- A personalità cambia.
Sti sintomi apparenze di solitu 6 à 12 anni dopu a contaminazione è sò spessu cunfusi cù a demenza. Ùn ci sò testi specifichi chì ponu identificà a malatia di a vacca pazza è u diagnosticu hè fattu basatu annantu à i sintomi presentati, soprattuttu quandu ci sò più casi suspettati in a stessa regione.
Inoltre, per escludere altre malatie, u duttore pò indicà a prestazione di un electroencefalogramu è l'analisi di u fluidu cerebrospinale. L'unicu modu per cunfirmà u diagnosticu hè attraversu una biopsia o autopsia à u cervellu, tuttavia, in casu di biopsia, hè una procedura chì pò pone un periculu per a persona, per via di a regione da a quale hè necessariu rimuovere u campione, è pò ancu esse u risicu di uttene un falsu negativu.
Possibili complicazioni
U sviluppu di a malatia hè rapidu, postu chì appena i sintomi apparsu, a persona more trà un periodu di 6 mesi à un annu. Cù u sviluppu di a malatia, i sintomi aggravanu, purtendu à una perdita progressiva di capacità è ci hè a necessità chì a persona sia letta è dipendente da manghjà è da curà l'igiene.
Ancu se ste cumplicazioni ùn ponu esse evitate, postu chì ùn ci hè trattamentu, si raccomanda chì u paziente sia accumpagnatu da un psichiatra, postu chì ci sò rimedi chì ponu aiutà à ritardà l'evoluzione di a malatia.