Tipi, effetti collaterali di chimioterapia è dubbi cumuni
Cuntenutu
- Principali effetti collaterali
- Cumu hè fatta a chimioterapia
- Differenzi trà chimioterapia bianca è rossa
- Chimioterapia Dumande Frequenti
- 1. Chì tippu di chimioterapia averaghju?
- 2. Seranu sempre cascati i mo capelli?
- 3. Senteraghju u dulore?
- 4. A mo dieta cambierà?
- 5. Seraghju in gradu di mantene una vita intima?
A chimioterapia hè una forma di trattamentu chì usa droghe capaci di eliminà o bluccà a crescita di e cellule tumorali. Queste droghe, chì ponu esse prese per via orale o iniettabili, sò purtate attraversu u sangue in tutte e parti di u corpu è finiscenu per ghjunghje micca solu à e cellule cancerose, ma ancu à e cellule sane in u corpu, in particulare quelle chì si moltiplicanu più spessu, cum'è quelle di u trattu digestivu, folliculi pilosi è sangue.
Cusì, hè cumunu per l'effetti secundarii chì si presentanu in e persone chì sò sottumessi à stu tippu di trattamentu, cume nausea, vomitu, perdita di capelli, debolezza, anemia, stipsi, diarrea o ferite à a bocca, per esempiu, chì duranu di solitu ghjorni, settimane o mesi. Tuttavia, micca tutte e chemioterapie sò listesse, cù una larga varietà di medicinali aduprati, chì ponu causà più o menu effetti nant'à u corpu.
U tippu di medicina hè decisu da l'oncologu, dopu avè valutatu u tippu di cancheru, u stadiu di a malattia è e condizioni cliniche di ogni persona, è alcuni esempi includenu droghe cum'è Ciclofosfamide, Docetaxel o Doxorubicin, chì parechji ponu cunnosce cum'è chemioterapia bianca o chimioterapia rossa, per esempiu, è chì spiegheremu più in seguitu.
Principali effetti collaterali
L'effetti secundarii di a chimioterapia dipende da u tipu di medicazione, da a dose aduprata è da a risposta di u corpu di ogni persona, è in a maiò parte di i casi duranu pochi ghjorni o settimane, sparendu quandu u ciclu di trattamentu finisce. Alcuni di l'effetti secondari più cumuni includenu:
- Perdita di capelli è altri capelli di u corpu;
- Nausea è vomitu;
- Sturdimentu è debule;
- Stinzia o diarrea è eccessu di gas;
- Mancanza d'appitittu;
- Piatti in bocca;
- Cambiamenti in a menstruazione;
- Unghji fragili è scuri;
- Patch o cambiamenti di culore di a pelle;
- Sanguinamentu;
- Infezzioni recurrenti;
- Anemia;
- Diminuzione di u desideriu sessuale;
- Ansietà è cambiamenti d'umore, cum'è tristezza, malincunia è irritabilità.
In più di questi, hè pussibile avè effetti à longu andà di a chimioterapia, chì pò durà mesi, anni o ancu esse permanente, cum'è cambiamenti in l'organi riproduttivi, cambiamenti in u core, pulmoni, fegatu è sistema nervosu, per esempiu, ma hè impurtante ricurdà chì l'effetti secundarii ùn si manifestanu micca di listessa manera in tutti i pazienti.
Cumu hè fatta a chimioterapia
Per realizà a chimioterapia ci sò più di 100 tippi di droghe aduprate, sia in tavuletta, orale, o inghjettabili, chì ponu esse attraversu a vena, intramuscularmente, sottu à a pelle è in a spina dorsale, per esempiu. Inoltre, per facilità e dosi in a vena, un cateteru, chjamatu intracatale, pò esse impiantatu, chì hè fissu à a pelle è impedisce morsi ripetuti.
Sicondu u tipu di medicazione per u trattamentu di u cancheru, e dosi ponu esse ogni ghjornu, settimanale o ogni 2 à 3 settimane, per esempiu. Stu trattamentu si face di solitu in cicli, chì di solitu duranu qualchì settimana, seguitatu da un periudu di riposu per permette à u corpu di ricuperà è di fà ulteriori valutazioni.
Differenzi trà chimioterapia bianca è rossa
Popularmente, alcune persone parlanu di differenze trà chemioterapia bianca è rossa, secondu u culore di a droga. Tuttavia, sta differenziazione ùn hè micca adatta, postu chì ci sò parechji tippi di droghe aduprate per a chimioterapia, chì ùn ponu esse determinate solu da u culore.
In generale, cum'è un esempiu di chimioterapia bianca, ci hè u gruppu di rimedii chjamati taxani, cum'è Paclitaxel o Docetaxel, chì sò aduprati per trattà vari tippi di cancheru, cum'è u cancheru di u senu o di u pulmone, è causanu l'infiammazione cum'è effetti collaterali cumuni .mucose è una diminuzione di e cellule di difesa di u corpu.
Cum'è un esempiu di chimioterapia rossa, pudemu menzionà u gruppu di Antracicline, cum'è Doxorubicin è Epirubicin, aduprate per trattà vari tipi di cancru in adulti è zitelli, cum'è leucemie acute, cancru di senu, ovaie, reni è tiroide, per esempiu, è alcuni di l'effetti secondari causati sò nausea, perdita di capelli, dolore addominale, oltre à esse tossicu per u core.
Chimioterapia Dumande Frequenti
A realizazione di una chimioterapia pò purtà parechji dubbi è insicurità. Circhemu di clarificà, quì, alcuni di i più cumuni:
1. Chì tippu di chimioterapia averaghju?
Ci sò numerosi protocolli o regimi di chimioterapia, chì sò prescritti da l'oncologu secondu u tippu di cancheru, a gravità o u stadiu di a malattia è e condizioni cliniche di ogni persona. Ci sò schemi cù ogni ghjornu, ogni settimana o ogni 2 o 3 settimane, chì si facenu in cicli.
Inoltre, hè impurtante ricurdà chì ci sò altri trattamenti chì ponu esse associati à a chimioterapia, cume a chirurgia di rimozione di tumori, o radioterapia, procedure chì utilizanu radiazioni emesse da un dispositivu per eliminà o riduce a dimensione di u tumore.
Cusì, a chimioterapia pò ancu esse divisa trà:
- Guariscenza, quandu ella sola hè capace di curà u cancheru;
- Adjuvant o Neoadjuvant, quandu hè fattu prima o dopu a cirurgia per eliminà u tumore o radioterapia, cum'è un modu per cumplementà u trattamentu è cercà di eliminà u tumore più efficace;
- Palliativu, quandu ùn hà micca scopu curativu, ma agisce cum'è un modu per allungà a vita o migliurà a qualità di vita di a persona cun cancru.
Hè impurtante di ricurdà chì tutte e persone chì sò sottumessi à u trattamentu di u cancheru, cumprese quelle chì ùn seranu più capaci di ottene una cura, meritanu un trattamentu per avè una qualità di vita digna, chì include u cuntrollu di i sintomi fisici, psiculogichi è sociali, in aghjuntu à altre azzioni. Stu trattamentu assai impurtante hè chjamatu cure palliative, amparate di più nantu à ciò chì sò e cure palliative è chì duverebbe riceve.
2. Seranu sempre cascati i mo capelli?
Ùn ci serà micca sempre a perdita di capelli è a perdita di capelli, postu chì dipende da u tippu di chimioterapia aduprata, tuttavia, hè un effetti collaterale assai cumunu. Generalmente, a perdita di capelli si verifica circa 2 à 3 settimane dopu à l'iniziu di u trattamentu, è accade di solitu pocu à pocu o in serratura.
Hè pussibule di minimizà questu effettu cù l'usu di un cappucciu termicu per rinfriscà u scalp, chì sta tecnica pò riduce u flussu di sangue à i folliculi pilosi, riducendu l'assunzione di i medicamenti in questa regione. Inoltre, hè sempre pussibule di portà un cappellu, sciarpa o parrucca chì aiuta à superà l'inconveniente di diventà calva.
Hè ancu assai impurtante di ricurdà chì i capelli ricrescenu dopu a fine di u trattamentu.
3. Senteraghju u dulore?
A chimioterapia stessa ùn solitu micca causà dolore, eccettu per u disagiu causatu da u morsu o da una sensazione di brucia quandu si applica u pruduttu. Un dolore eccessivu o brusgiatura ùn devenu accadere, dunque hè impurtante avvisà u duttore o l'infermiera se accade.
4. A mo dieta cambierà?
Hè cunsigliatu chì u paziente sottupostu à a chimioterapia preferisca una dieta ricca di frutti, ligumi, carne, pesci, ova, sementi è cereali integrali, dendu preferenza à l'alimenti naturali sopra l'alimenti industrializati è biologichi, chì ùn anu micca additivi chimichi.
I vegetali devenu esse lavati è disinfettati accuratamente, è solu in certi casi induve ci hè una calata eccessiva di l'immunità u duttore puderà raccomandà di ùn manghjà manghjà crudu per un periudu.
Inoltre, hè necessariu evità i pasti ricchi in grassu è zuccheru immediatamente prima o dopu u trattamentu, postu chì a nausea è u vomitu sò frequenti, è per riduce questi sintomi u duttore pò raccomandà l'usu di medicinali, cum'è Metoclopramide. Vede altri cunsiglii nantu à l'alimentu in ciò chì manghjà per diminuisce l'effetti secondari di a chimioterapia.
5. Seraghju in gradu di mantene una vita intima?
Hè pussibule chì ci sianu cambiamenti in a vita intima, postu chì ci pò esse una diminuzione di u desideriu sessuale è una diminuzione di a dispusizione, ma ùn ci sò micca contraindicazioni per u cuntattu intimu.
Tuttavia, hè assai impurtante di ricurdà l'usu di preservativi per evità micca solu infezioni trasmesse sessualmente durante stu periodu, ma soprattuttu per evità a gravidanza, chì a chimioterapia pò causà cambiamenti in u sviluppu di u zitellu.