Ciò chì hè endemicu, cumu si prutegge è e principali malatie endemiche
![Ciò chì hè endemicu, cumu si prutegge è e principali malatie endemiche - Salute Ciò chì hè endemicu, cumu si prutegge è e principali malatie endemiche - Salute](https://a.svetzdravlja.org/healths/o-que-endemia-como-se-proteger-e-principais-doenças-endmicas.webp)
Cuntenutu
L'endemica pò esse definita cum'è a frequenza di una certa malattia, essendu normalmente legata à una regione per via di fattori climatichi, sociali, igienichi è biologichi. Cusì, una malatìa pò esse cunsiderata endemica quandu i casi accadenu cù una certa frequenza in un locu datu.
Di solitu e malatie endemiche sò limitate à una sola regione, è ùn sò micca sparse in altri lochi. Inoltre, queste malatie ponu esse staggionali, vale à dì, a so frequenza varieghja secondu u mumentu di l'annu, cum'è per esempiu in u casu di a febbre gialla, chì hè cunsiderata endemica in a regione settentrionale di u Brasile è a frequenza aumenta in l'estate, chì hè u mumentu più caldu di l'annu in questa regione.
![](https://a.svetzdravlja.org/healths/o-que-endemia-como-se-proteger-e-principais-doenças-endmicas.webp)
Principali malatie endemiche
E malatie cunsiderate endemiche sò quelle chì apparsenu più spessu in una regione determinata è in tempi specifici, i principali essendu:
- A frebba gialla, chì hè cunsideratu endemicu in a regione sittintriunali di u Brasile è hè trasmessu da a zanzara Aedes aegypti è Haemagogus sabethes;
- Malaria, chì hè ancu cunsiderata una malatia endemica in u Nordu di u Brasile cù una frequenza più grande in i tempi più caldi di l'annu è hè causata da u morsu di a zanzara di u genaru Culex infettatu da u parasite Plasmodium sp.;
- Schistosomiasi, chì hè causatu da u parasite Schistosoma mansoni è hè endemicu in i lochi cù un clima trupicale è mancanti di sanità di basa, in particulare in e regione induve ci sò spessu inundazioni;
- Leishmaniasi, chì hè una malattia infettiva causata da a puntura di zanzara di u genaru Lutzomiia infettatu da u parasite Leishmania chagasi, chì hè più frequente in climi caldi;
- Dengue, chì hè una di e principali malatie endemiche è chì a frequenza di i casi hè più alta in i mesi più caldi è più secchi di l'annu;
- Hookworm, chì hè una parasitosi causata da u parasite Ancylostoma duodenale;
- Filariasis, chì hè causatu da Wuchereria bancrofti, essendu endemicu in u Nordu è Nordeste di u Brasile;
- Malattia di Chagas, chì hè causatu da u parasite Trypanosoma cruzi è hè endemicu in e regione induve ci hè una grande quantità di barbiere d'insetti, chì hè u vettore rispunsevule per a trasmissione à e persone.
L'occorrenza di una malattia endemica dipende da fattori ecunomichi, cume a mancanza di sanità di basa è l'acqua trattata, culturale, ecologica, cume l'inquinamentu è e condizioni climatiche chì favurizanu a multiplicazione di vettori, suciali è biologichi, cum'è a suscettibilità di e persone è di u trasmissibilità di l'agente infettivu.
Cumu prevene l'endemiche
Per prevene l'apparizione di malatie endemiche, hè impurtante valutà i fattori chì favureghjanu l'occorrenza di ste malatie. Cusì, per prevene è luttà contr'à e malatie endemiche, hè impurtante chì e misure sianu prese per migliurà e cundizioni d'igiene è di sanità in e regioni endemiche, è ancu d'investisce in strategie per impedisce a multiplicazione di l'agente infettivu è u risicu di trasmissione di e malatie à e persone.
Inoltre, hè impurtante chì l'occorrenza di malatie endemiche sia segnalata à u sistema di salute per chì e misure preventive è di cuntrollu ponu esse intensificate.