Càlculi
![Càlculi - Vita Di Vita Càlculi - Vita Di Vita](https://a.svetzdravlja.org/lifestyle/keyto-is-a-smart-ketone-breathalyzer-that-will-guide-you-through-the-keto-diet-1.webp)
Cuntenutu
![](https://a.svetzdravlja.org/lifestyle/gallstones.webp)
I calcoli biliari si formanu quandu l'elementi di a bile si induriscenu in picculi pezzi simile à u ciottulu in a cistifellea. A maiò parte di i calcoli biliari sò fatti principarmenti di u colesterolu induritu. Se a bile liquida cuntene troppu colesterolu, o a cistifellea ùn si svuota micca cumpletamente o abbastanza spessu, si ponu formà calcoli biliari.
Quale hè in risicu?
E donne sò duie volte più probabili di l'omi per avè i calculi biliari. L'estrogenu di l'hormone femminile aumenta i livelli di colesterolu in a bile è rallenta u muvimentu di a vesícula. L'effettu hè ancu più grande in a gravidanza cum'è i livelli di estrogenu aumentanu. Questu aiuta à spiegà perchè parechje donne sviluppanu calcoli biliari quandu sò incinte o dopu avè avutu un criaturu. In listessu modu, se pigliate pilule di cuntrollu di nuvità o terapia d'hormone di a menopausa, avete una probabilità maiò di sviluppà calcoli biliari.
Avete ancu più probabilità di avè calcari biliari se:
- avè una storia di famiglia di calcoli biliari
- sò sovrappesu
- manghja una dieta ricca di grassu è colesterolu
- anu persu assai pesu rapidamente
- anu più di 60 anni
- sò indiani americani o americani messicani
- pigliate droghe chì riduce u colesterolu
- avè diabete
Sintomi
Qualchì volta i calcoli biliari ùn anu micca sintomi è ùn anu micca bisognu di trattamentu. Ma sì i calcoli biliari si spostanu in i canali chì portanu a bile da a cistifellea o da u fegatu à l'intestinu tenue, ponu causà un "attaccu" di a cistifellea. Un attaccu porta un dulore fermu in u ventre superiore ghjustu, sottu à a spalla diritta, o trà e scapole. Ancu se l'attacchi passanu spessu mentre i calcoli biliari avanzanu, à volte una petra pò esse alloggiata in un canale biliare. Un conduttu bluccatu pò causà gravi danni o infezioni.
Segni d'avvertimentu di un bile duct bluccatu
Sì avete qualchissia di sti sintomi di un canali di bile bluccatu, vedi subitu u vostru duttore:
* dulore chì dura più di 5 ore
* nausea è vomitu
* frebba
* pelle o ochji gialli
* sgabello color argilla
Trattamentu
Sì avete i calculi senza sintomi, ùn avete micca bisognu di trattamentu. Sè vo avete attacchi di a vesícula frequente, u vostru duttore prubabilmente vi ricumanderà chì a vostra vesícula hè eliminata - una operazione chjamata colecistectomia.
Chirurgia
A chirurgia per rimuovere a cistifellea - un organu non essenziale - hè unu di i chirurgii più cumuni fatti in adulti in i Stati Uniti.
Quasi tutte e colecistectomie sò effettuate cù laparoscopia. Dopu avè datu i medicazione per sedà, u chirurgu face parechje incisioni minuscule in l'abdomen è inserisce un laparoscope è una videocamera in miniatura. A camera manda una maghjina ingrandata da l'internu di u corpu à un monitor video, dendu à u chirurgu una vista ravvicinata di l'organi è i tessuti. Fighjendu u monitor, u chirurgu utilizza i strumenti per separà accuratamente a cistifellea da u fegatu, i canali biliari è altre strutture. Allora u chirurgu taglia u canali cisticu è caccia a cistifellea attraversu una di e piccule incisioni.
A ricuperazione dopu a cirurgia laparoscòpica in solitu implica una sola notte in l'uspidale, è l'attività normale pò esse ripresa dopu à uni pochi di ghjorni in casa. Perchè i musculi addominali ùn sò micca tagliati durante a chirurgia laparoscopica, i pazienti anu menu dolore è menu cumplicazioni ch'è dopu a chirurgia "aperta", chì richiede una incisione da 5 à 8 pollici in l'abdomen.
Se i testi mostranu chì a cistifellea hà una grave infiammazione, infezioni o cicatrici da altre operazioni, u chirurgu pò fà una chirurgia aperta per rimuovere a cistifellea. In certi casi, cirurgia aperta hè prevista; tuttavia, qualchì volta questi prublemi sò scuperti durante a laparoscopia è u chirurgu deve fà una incisione più grande. A ricuperazione da a cirurgia aperta generalmente richiede 3 à 5 ghjorni in l'uspidale è parechje settimane in casa. A cirurgia aperta hè necessariu in circa 5 per centu di l'operazioni di a vesícula.
A complicazione più cumuna in a chirurgia di a cistifellea hè a ferita di i canali biliari. Un canali di bile cumuni feriti pò fuglià a bile è causà una infezione dolorosa è potenzialmente periculosa. E ferite lievi à volte ponu esse trattate senza chirurgia. A ferita maiò, tuttavia, hè più grave è richiede una chirurgia addizionale.
Se i calcoli biliari sò prisenti in i canti biliari, u mèdicu - in solitu un gastroenterologu - pò aduprà ERCP per localizà è sguassà prima o durante a cirugia di a vesícula. In ocasu, una persona chì hà avutu una colecistectomia hè diagnosticata cun un calcariu in i canali biliari settimane, mesi, o ancu anni dopu a chirurgia. A prucedura ERCP hè di solitu riesciuta à caccià a petra in questi casi.
Trattamentu non chirurgicu
L'avvicinamenti non chirurgichi sò usati solu in situazzioni spiciali - cum'è quandu un paci hà una cundizione medica seria chì impedisce a cirugia - è solu per i petri di colesterol. E petre ricurriscenu cumunamente in 5 anni in pazienti trattati senza chirurgia.
- Terapia di dissoluzione orale. I droghe fatti da l'acidu biliare sò usati per dissolve i calcoli biliari. A droga ursodiol (Actigall) è chenodiol (Chenix) sò megliu per i picculi petri di colesterolu. Mesi o anni di trattamentu ponu esse nicissarii prima chì tutte e petre si scioglinu. E duie droghe ponu causà diarrea lieve, è u chenodiol pò alzà temporaneamente i livelli di colesterolu in sangue è di l'enzima transaminasi di u fegatu.
- Cuntattate a terapia di dissoluzione. Questa prucedura sperimentale implica l'iniezione di una droga direttamente in a cistifellea per dissolve i calcoli di colesterolu. U medicu-metil tert-butil etere pò scioglie alcune pietre in 1 à 3 ghjorni, ma provoca irritazione è sò state segnalate alcune complicazioni. A prucedura hè stata pruvata in pazienti sintomatici cù picculi petre.
Prevenzione
Eccu alcuni passi chì pudete piglià per aiutà à prevene i calcoli biliari:
- Mantene un pesu sanu.
- Se avete bisognu di perde u pesu, fate lentamente-micca più di ½ à 2 libbre à settimana.
- Manghjate una dieta bassa in grassu è bassu in colesterolu.