Epatite A: chì hè, sintomi, trasmissione è trattamentu

Cuntenutu
L'epatite A hè una malattia cuntagiosa causata da un virus in a famiglia Picornavirus, HAV, chì provoca infiammazione di u fegatu. Stu virus causa, in a maiò parte di i casi, una cundizione lieve è à breve termine, è di solitu ùn diventa micca cronica cum'è in l'epatite B o C.
Tuttavia, e persone chì sò deboli o anu indebolitu l'immunità, cume quelli chì anu diabete incontrollatu, cancru è AIDS, per esempiu, ponu avè una forma severa di a malattia, chì pò ancu esse fatale.

Principali sintomi di l'epatite A
In a maiò parte di i casi, l'epatite A ùn causa micca sintomi, è pò ancu passà inosservata. Tuttavia, quand'elli cumpariscenu, di solitu trà 15 è 40 ghjorni dopu l'infezzione, i più cumuni sò:
- Stanchezza;
- Sturdimentu;
- Nausea è vomitu;
- Febbra bassa;
- Mal di testa;
- Pena in corpu;
- Pelli è ochji gialli;
- Urina scura;
- Sgabelli leggeri.
In i casi i più gravi, in i quali affaccanu lezioni di u fegatu, i sintomi ponu apparisce più seriamente, cum'è alta frebba, dolore à l'addome, vomitu ripetutu è pelle assai gialla. Questi sintomi sò più spessu indicativi di epatite fulminante, in cui u fegatu smette di funziunà. L'evoluzione da l'epatite A à l'epatite fulminante hè rara, accadendu in menu di l'1% di i casi. Cunnosce altri sintomi di l'epatite A.
U diagnosticu di l'epatite A hè fattu da analisi di sangue, induve sò identificati l'anticorpi di u virus, chì cumpariscenu in u sangue qualchì settimana dopu a cuntaminazione. Altri test di sangue, cum'è AST è ALT, ponu ancu esse utili per valutà i livelli di infiammazione di u fegatu.

Cumu hè a trasmissione è a prevenzione
A via principale di trasmissione di l'epatite A hè via a via fecale-orale, vale à dì per u cunsumu di alimenti è acqua contaminati da e feci di e persone cun u virus. Cusì, quandu l'alimentu hè preparatu cù cundizioni di igiene povere, ci hè un risicu più grande di avè a malattia. Inoltre, nuà in acque contaminate da e acque reflue o manghjà frutti di mare infettati aumenta ancu a probabilità d'avè l'epatite A. Dunque, per pruteggervi, hè cunsigliatu:
- Uttenite u vaccinu contra l'epatite A., chì hè dispunibule in SUS per i zitelli da 1 à 2 anni o in particulare per altre età;
- Lavate e mani dopu andà à u bagnu, cambiatu i pannolini o prima di preparà l'alimentu;
- Culinaria bè cibu prima di manghjalli, principalmente frutti di mare;
- Lavà l'effetti persunali, cum'è cuverti, piatti, bichjeri è buttiglie;
- Ùn nutate in acqua contaminata o ghjucà vicinu à sti lochi;
- Bei sempre acqua filtrata o bollita.
E persone chì sò più propensi à esse infettati da sta malattia sò quelli chì campanu o viaghjanu in lochi cun poca igiene è pocu o micca sanità di basa, è ancu zitelli è persone chì campanu in ambienti cù parechje persone, cum'è i centri di cura di ghjornu è case di cura.
Cumu hè fattu u trattamentu
Siccome l'epatite A hè una malattia lieve, a maiò parte di u tempu, u trattamentu si face solu cù medicazione per alleviare i sintomi, cume analgesici è rimedi per a nausea, in più di raccomandà chì a persona riposi è beie molta acqua per idratassi è aiutà u bicchieru per ricuperà. A dieta deve esse ligera, basata nantu à ligumi è verdi.
I sintomi spariscenu di solitu in 10 ghjorni, è a persona si riprende cumpletamente in 2 mesi. Dunque, durante stu periodu, se vive cun qualchissia chì hà sta malattia, duverete aduprà ipocloritu di sodiu o candeggina per lavà u bagnu, per riduce u risicu di esse contaminatu. Vede più dettagli nantu à u trattamentu di l'epatite A.
Vede ancu in u video sottu ciò chì manghjà in casu di epatite: