Idatidosi: chì hè, sintomi, trattamentu è prevenzione
Cuntenutu
- Principali sintomi
- Cumu cunfirmà u diagnosticu
- Ciculu di vita di Echinococcus granulosus
- Cumu hè fattu u trattamentu
- Cumu prevene l'idatidosi
L'idatidosi hè una malattia infettiva causata da u parassita Echinococcus granulosus chì pò esse trasmessu à l'omu per ingestione d'acqua o di cibu contaminatu cù feci da cani infettati da u parasite.
In a maiò parte di i casi, l'idatidosi piglia anni prima chì i primi sintomi apparischinu è quandu si verificanu sò di solitu in leia cù a lucazione di u corpu induve u parassita hè prisente, accadendu più spessu in u pulmone è in u fegatu. Cusì, i sintomi chì sò di solitu liati à l'idatidosi sò mancanza di fiatu, nausea frequente, gonfiore di u ventre o stanchezza eccessiva.
Ancu s'ellu ci hè un trattamentu cù farmaci antiparassiti, certi casi anu da esse trattati cù chirurgia per eliminà i parassiti chì crescenu in u corpu è, dunque, u megliu modu per eliminà a malattia hè di prevene l'infezioni cù misure semplici cum'è a parassita di tutti i cani domestici , lavendu e mani prima di manghjà è preparà l'alimentu currettamente.
Principali sintomi
I sintomi di l'idatidosi ponu varià secondu u locu induve hè furmata a cista idaticata, è ci ponu esse sintomi differenti, i principali essendu:
- Fegatu: hè a forma principale di idatidosi è hè carattarizata da a presenza di sintomi cum'è una digestione povera custante, un disagiu addominale è un gonfiore di u ventre;
- Pulmoni: hè a seconda forma a più frequente di a malatia è produce sintomi cum'è mancanza di fiatu, stanchezza faciule è tosse cun flegma;
- Cervellu: accade quandu u parasite si sviluppa in u cervellu, purtendu à sintomi più gravi cum'è alta frebba, svenimentu o coma;
- Osse: hè una forma rara di a malatia chì pò stà asintomatica per parechji anni, ma pò ancu rializà necrosi o fratture spuntanee.
Inoltre, quandu ci hè una rumpitura di u quistu idaticu, ponu sorge altre complicazioni chì ponu mette in periculu a vita di a persona, cum'è edema pulmonare è scossa anafilattica, chì hè un tipu di reazione allergica severa. Capite ciò chì hè u shock anafilatticu è cumu trattallu.
Cumu cunfirmà u diagnosticu
U parasite si sviluppa pianu, ciò chì face chì a malatia fermi asintomatica per parechji anni, rendendu u diagnosticu difficiule. Tuttavia, a presenza di u parassita pò esse identificata per mezu di esami di rutina, cume i raggi X, CT scans o ultrasoni, postu chì u parassita forma cisti chì ponu rimanere alloggiati in vari organi.
Cusì, a diagnosi di idatidosi hè fatta da l'infettologu o da u medicu generale per mezu di a valutazione di i segni è sintomi chì ponu accade, imaging è testi di laboratorio, cù a Reazione Casoni essendu u test di laboratorio adupratu per cunfirmà u diagnosticu di idatidosi, postu chì identifica anticorpi specifici in u corpu di a persona.
Ciculu di vita di Echinococcus granulosus
L'ospite definitiva di Echinococcus granulosus hè u cane, vale à dì, hè in u cane chì ci hè u sviluppu di u vermu adultu, chì e so ova sò liberate in l'ambiente attraversu e fece, cuntaminendu l'alimentu, e mani di i zitelli è i pasculi, per esempiu.
L'ove ponu stà viabili in terra per parechji mesi o anni è sò nurmalmente cunsumati da porci, boi, capre o pecure, induve si sviluppa un cisti idaticu in u fegatu è in i pulmoni, chì ponu esse cunsumati da i cani, in particulare in i lochi induve l'animali sò allevati per macellu.
Sta malatia hè più frequente in i zitelli per via di u cuntattu direttu cù i cani, per esempiu, postu chì l'ove ponu esse attaccati à i capelli. Inoltre, a cuntaminazione pò accade per via di u cunsumu di cibu è acqua contaminati, permettendu à l'ove di entre in u corpu, trasfurmendu si in una oncosfera in u stomacu, alterendu a circulazione sangue è linfatica è dopu ghjunghjendu à u fegatu, per esempiu.
Quandu ghjunghje à u fegatu, u pulmone, u cervellu o l'osse, l'oncosfera cambia da u cisti idaticu in un prucessu lentu chì pò durà 6 mesi o più.
Cumu hè fattu u trattamentu
U trattamentu hè realizatu cù l'obiettivu di eliminà i parassiti da u corpu di a persona è di eliminà e cisti di u parassita, cù l'usu di agenti antiparassitarii, cum'è Mebendazole, Albendazole è Praziquantel, essendu nurmalmente raccomandati da u duttore, postu chì travaglianu per eliminà u parasite. .
In certi casi, a rimozione chirurgica di u cisti pò esse ancu indicata, soprattuttu quandu hè assai ingombrante è presente in un locu facilmente accessibile. In questu modu hè pussibule evità a rottura di u cisti è l'apparizione di cumplicazioni.
Cumu prevene l'idatidosi
A prevenzione di l'infezzione da Echinococcus granulosus pò esse fattu per mezu di misure semplici cum'è:
- De-worming tutti i cani, per riduce a probabilità di cuntagiu;
- Ingerisce solu acqua trattata;
- Lavate e mani dopu avè cuntattatu i cani;
- Ùn manighjà micca l'alimentu senza lavà e mani;
- Lavate sempre l'utensili di cucina dopu avè usatu cù ligumi crudi.
Inoltre, hè impurtante evità di cunsumà ligumi crudi da fonti scunnisciute, è quandu si ingerisce assicuratevi chì sò stati sanificati currettamente, è ancu impurtante di lavà e mani ogni volta chì venite in cuntattu cù l'animali è prima di preparà l'alimentu.