Leishmaniasi cutanea: chì hè, sintomi è trattamentu

Cuntenutu
- Principali sintomi
- 1. Leishmaniasi cutanea
- 2. Leishmaniosi mucosa o mucocutanea
- Cumu cunfirmà u diagnosticu
- Cumu hè fattu u trattamentu
- Cumu prevene
A leishmaniasi cutanea umana hè una malattia infettiva chì si diffonde in u mondu, causata da l'infezzione da u protozooLeishmania, chì face ferite indolore à a pelle è à e mucose di u corpu.
In Brasile, a leishmaniosi cutanea americana, cunnisciuta popularmente cum'è "ulcera bauru" o "ferita selvatica", hè trasmessa da insetti di u genaruLutzomiia, cunnisciuti cum'è zanzare di paglia, è u trattamentu si faci sottu a guida di un dermatologu, è pò esse necessariu aduprà droghe iniettabili, cunnisciuti cum'è antimoniali pentavalenti.
U modu per cuntrae a malatia hè attraversu u morsu di un insettu, chì hè contaminatu da Leishmania dopu avè morsu persone o animali cù a malatia, principalmente cani, misgi è topi, è, dunque, a malatia ùn hè micca contagiosa è ùn ci hè micca trasmissione da persona à persona. L'insetti chì trasmettenu a leishmaniosi abitanu di solitu in ambienti caldi, umidi è scuri, principalmente in fureste o in corti cù l'accumulazione di rifiuti organichi.

Principali sintomi
E principali forme di presentazione di leishmaniasi cutanea sò:
1. Leishmaniasi cutanea
A leishmaniasi cutanea hè a forma più cumuna di a malattia, è di solitu provoca u sviluppu di una ferita, chì:
- Cumencia cum'è un picculu pezzu in u situ di u morsu;
- Evolve à una ferita aperta indolore in qualchì settimana o mesi;
- Guarisce pianu pianu senza bisognu di trattamentu trà 2 à 15 mesi;
- I nodi linfatichi ponu esse gonfiati è dolorosi.
A lesione misura da pochi millimetri à pochi centimetri, hà una cunsistenza indurita cù bordi alzati è un fondu rossu chì pò cuntene secrezioni. Quandu ci hè una infezzione batterica assuciata pò causà dolore lucale è pruduce una secrezione purulenta.
In più di a ferita lucalizata tradiziunale, a forma di presentazione di e lesioni pò varià, secondu u tippu di protozoo rispunsevule è l'immunità di a persona, è pò cumparisce ancu cum'è grumi disseminati da u corpu o infiltrazioni in a pelle, per esempiu.
2. Leishmaniosi mucosa o mucocutanea
Hè più raru, a maiò parte di u tempu appare dopu a lesione cutanea classica, è hè carattarizatu da lesioni distruttive in a mucosa di e vie aeree superiori, cum'è nasu, orofaringe, palati, labbra, lingua, laringe è, più difficiule, trachea è parte suprana di i pulmoni.
In a mucosa, u rossu, u gonfiore, l'infiltrazione è l'ulcerazione ponu esse osservati è, se ci hè una infezzione secondaria da batteri, e lesioni ponu presentà cun scariche purulente è croste. Inoltre, in a mucosa di u nasu, ci pò esse perforazione o ancu distruzzione di u septum cartilaginoso è, in bocca, pò esse perforazione di u palatu dolce.
Cumu cunfirmà u diagnosticu
In a maiò parte di i casi u duttore hè capace di diagnosticà a leishmaniasi cutanea solu osservendu e lesioni è segnalendu u paziente, soprattuttu quandu u paziente vive o hè statu in regioni affettate da u parassita. Tuttavia, a malattia pò ancu esse cunfusa cù altri prublemi cum'è a tuberculosi cutanea, infezioni fungali o lebbra, per esempiu.
Cusì, pò ancu esse necessariu di fà un test di diagnosticu per quale ci sò alcune opzioni, cum'è u test reattivu di a pelle per leishmaniasi, chjamatu Intradermoreazione di u Montenegro, l'esame di l'aspirazione o a biopsia di a lesione, per identificà u parassita, o u sangue testi, ELISA o PCR.

Hè impurtante di ricurdà chì a leishmaniasi pò ancu presentassi in a so forma più severa, chì hè viscerale, cunnisciuta ancu cum'è kala azar. Sta malattia evolve assai diversamente da a leishmaniasi cutanea, sparghjendusi per u sangue. Capite cumu identificà a leishmaniasi viscerale.
Cumu hè fattu u trattamentu
E lesioni di leishmaniasi cutanea di solitu guariscenu senza a necessità di trattamentu. Tuttavia, in u casu di ferite chì aumentanu di dimensioni, sò assai grandi, si moltiplicanu o si trovanu nantu à a faccia, e mani è l'articuli, pò esse raccomandatu di fà u trattamentu cù rimedi, cume creme è iniezioni, guidati da dermatologi .
I farmaci di prima scelta in u trattamentu di a leishmaniasi sò antimoniali pentavalenti, chì, in Brasile, sò riprisentati da N-metilglucamina antimoniata o Glucantime, fatti in dosi cutidiane, intramuscolari o venose, per 20 à 30 ghjorni.
Se e ferite sò infettate durante u prucessu di guarigione, pò ancu esse cunsigliatu di avè trattamentu cù una infermiera per una migliore cura è per evità di aggravà a ferita.
Inoltre, dopu a guarigione, e cicatrici ponu stà nantu à a pelle è causanu cambiamenti estetichi. Dunque, pò esse necessariu fà cunsiglii psiculogichi o ricorre à chirurgia plastica per trattà cambiamenti in faccia, per esempiu.
Cumu prevene
Per evità a trasmissione di leishmaniasi, hè impurtante d'investisce in attitudini individuali è cullettive cum'è:
- Aduprate repellenti quandu in ambienti induve si trova a paglia di zanzara, è evite l'esposizione durante i tempi di alta intensità di zanzara;
- Aduprate rete zanzare à maglia fine, è ancu mette schermi nantu à porte è finestre;
- Mantene a terra è i corti vicini puliti, eliminendu i detriti è a terra, è a poda di l'arburi, per diminuisce l'umidità chì facilita l'allevu di zanzare è mosche;
- Evite i rifiuti organichi in u terrenu, per ùn attruisce l'animali, cum'è i topi, chì ponu cuntene a malatia;
- Mantene l'animali domestichi fora di a casa di notte, per riduce l'attrazione di zanzare è mosche in questu ambiente;
- Evite di custruisce case à menu di 4000 o 500 metri da a furesta.
Inoltre, in presenza di ferite chì ùn guariscenu micca facilmente, è chì ponu indicà sta malatia, hè impurtante cercà assistenza in u centru di salute per chì e cause è u trattamentu adattatu ponu esse identificati più rapidamente.