Leucemia Mieloide Acuta (AML): chì hè, sintomi è trattamentu
Cuntenutu
- Principali sintomi
- Diagnostu è classificazione
- Cumu hè fattu u trattamentu
- 1. Chimioterapia
- 2. Radioterapia
- 3. Trasplante di midollo osseu
- 4. Terapia di destinazione è immunoterapia
- 5. Caroterapia genetica di e Cellule T
A leucemia mieloide acuta, cunnisciuta ancu cum'è AML, hè un tipu di cancheru chì affetta e cellule sanguine è inizia in a midula ossea, chì hè l'urganu incaricatu di a produzzione di cellule sanguine. Stu tipu di cancheru hà una probabilità più grande di curà quandu hè diagnosticatu in a so fase iniziale, quandu ùn ci hè ancu nisuna metastasi è provoca sintomi cum'è perdita di pesu è gonfiore di e lingue è di u ventre, per esempiu.
A leucemia mieloide acuta prolifera assai prestu è pò accade in persone di tutte l'età, tuttavia hè più frequente in adulti, cume e cellule tumorali si accumulanu in a midula ossea è sò liberate in u sangue, induve sò inviate à altri organi, cume u fegatu , a milza o u sistema nervosu centrale, duv'elli cuntinuanu à cresce è sviluppassi.
U trattamentu di a leucemia mieloide acuta pò esse fattu à l'ospedale di u cancheru è hè assai intensu in i primi 2 mesi, è almenu 1 annu in più di trattamentu hè necessariu per a malattia per esse guarita.
Principali sintomi
I sintomi più cumuni di a leucemia mieloide acuta includenu:
- Anemia, chì hè carattarizata da una diminuzione di a quantità di emoglobina;
- Sensazione di debolezza è malessere generale;
- Pallore è mal di testa chì sò causati da anemia;
- Sanguinamentu frequente caratterizatu da sanguinamentu nasale faciule è menstruazione aumentata;
- Occurrenza di grande contusioni ancu in picculi colpi;
- Perdita di l'appetitu è perdita di pesu senza causa apparente;
- Lingue gonfie è dulurose, in particulare in u collu è inguine;
- Infezzioni frequenti;
- Dolore in ossa è articulazioni;
- Frebba;
- Mancanza di fiatu è tosse;
- Sudore esageratu di notte, chì ghjunghje à bagnà i vostri panni;
- Disconfort addominale causatu da gonfiore di u fegatu è di a milza.
A leucemia mieloide acuta hè un tipu di cancheru di sangue chì affetta u più cumunu l'adulti è u so diagnosticu pò esse fattu dopu analisi di sangue, puntura lombare è biopsia di midollo osseu.
Diagnostu è classificazione
U diagnosticu di leucemia mieloide acuta hè basatu annantu à i sintomi presentati da a persona è i risultati di i testi, cume u conte di sangue, l'analisi di midollo osseu è i test moleculari è immunoistochimici. Attraversu u conte di sangue, hè pussibule osservà una diminuzione di a quantità di globuli bianchi, a presenza di globuli bianchi immaturi in circulazione è una quantità più bassa di globuli rossi è di piastrine. Per cunfirmà u diagnosticu, hè impurtante chì u mielogramu sia effettuatu, in u quale hè fattu da a puntura è a raccolta di un campione di midollo osseu, chì hè analizatu in laboratorio. Capite cumu hè fattu u mielogramu.
Per identificà u tippu di leucemia mieloide acuta, hè impurtante chì i testi moleculari è immunoistochimici sò fatti per identificà e caratteristiche di e cellule trovate in u sangue chì sò caratteristiche di a malattia, questa informazione hè impurtante per determinà a prognosi di a malattia è per u duttore per indicà u trattamentu più adattatu.
Una volta chì u tippu di AML hè identificatu, u duttore pò determinà u pronosticu è stabilisce e possibilità di una cura. AML pò esse classificata in alcuni sottotipi, chì sò:
Tipi di leucemia mieloide | Prughjettu di a malatia |
M0 - Leucemia indifferenziata | Troppu boffu |
M1 - Leucemia mieloide acuta senza differenziazione | Mediu |
M2 - Leucemia mieloide acuta cù differenziazione | Ebbè |
M3 - Leucemia promielocitica | Mediu |
M4 - Leucemia mielomonocitica | Ebbè |
M5 - Leucemia monocitica | Mediu |
M6 - Eritroleucemia | Troppu boffu |
M7 - Leucemia megacariocitica | Troppu boffu |
Cumu hè fattu u trattamentu
U trattamentu per a leucemia mieloide acuta (AML) deve esse indicatu da un oncologu o ematologu è pò esse effettuatu per mezu di parechje tecniche, cume a chimioterapia, i farmaci o u trapianto di midollo osseu:
1. Chimioterapia
U trattamentu per a leucemia mieloide acuta principia cù un tipu di chimioterapia chjamata induzione, chì hà per scopu a remissione di u cancheru, questu significa riduce e cellule malate finu à chì ùn sò micca rilevate in i test di sangue o in u mielogram, chì hè l'esame di u sangue raccoltu direttamente da a midula ossea.
Stu tipu di trattamentu hè indicatu da l'hematologu, si face in una clinica ambulatoriale di un ospedale è si svolge applicendu farmaci direttamente à a vena, attraversu un cateteru postu à u latu dirittu di u pettu chjamatu port-a-cath o per accessu in una vena di u bracciu.
In a maggior parte di i casi di leucemia mieloide acuta, u duttore raccomanda à a persona di riceve un inseme di vari medicamenti, chjamati protocolli, chì si basanu principalmente annantu à l'usu di medicinali cum'è citarabina è idarubicina, per esempiu. Questi protokolli sò fatti in fasi, cù ghjorni di trattamentu intensu è uni pochi di ghjorni di riposu, chì permettenu à u corpu di a persona di ricuperà, è u numeru di volte da fà dipende da a gravità di AML.
Alcune di e medicazione più cumuni per trattà stu tipu di leucemia, ponu esse:
Cladribine | Etoposidu | Decitabine |
Cytarabine | Azacitidina | Mitoxantrone |
Daunorubicin | Tioguanina | Idarubicina |
Fludarabine | Idrossiurea | Metotrexatu |
U duttore pò ancu raccomandà l'usu di corticosteroidi, cum'è prednisone o dexametasone, cum'è parte di u protocolu di trattamentu per a leucemia mieloide acuta. Alcune ricerche sò sviluppate in modu chì novi medicinali cum'è capecitabina, lomustina è guadecitabina sò ancu usati per trattà sta malattia.
Inoltre, dopu a rimissione di a malatia cù a chimioterapia, u duttore pò indicà novi tipi di trattamentu, chjamatu cunsulidamentu, chì serve per assicurà chì e cellule cancerose sò state tutte eliminate da u corpu. Stu cunsulidamentu pò esse fattu per mezu di chimioterapia à dosi elevate è di trapianto di midollo osseu.
U trattamentu per a leucemia mieloide acuta cù chimioterapia riduce a quantità di globuli bianchi in u sangue, chì sò e cellule di difesa di u corpu, è a persona hà una bassa immunità, rendenduli più suscettibili à l'infezioni. Dunque, in certi casi, a persona hà bisognu à esse ammessa in un ospedale durante u trattamentu è hà bisognu di aduprà antibiotici, antivirali è antifungali per prevene l'infezioni chì nascenu. Eppuru, hè cumunu per cumparisce altri sintomi, cume a perdita di capelli, gonfiore di u corpu è di a pelle cù macchie. Amparate nantu à altri effetti secondari di a chimioterapia.
2. Radioterapia
A Radioterapia hè un tipu di trattamentu chì utilizza una macchina chì emette radiazioni in u corpu per tumbà e cellule di u cancheru, tuttavia, stu trattamentu ùn hè micca largamente adupratu per a leucemia mieloide acuta è hè applicatu solu in i casi in cui a malattia si hè diffusa in altri organi, cume u cervellu è u testiculu, da aduprà prima di u trapianto di midollo osseu o per alleviare u dolore in una zona ossea invasa da a leucemia.
Prima di inizià e sessioni di radioterapia, u duttore face un pianu, verificendu l'imaghjini di a tomografia computata in modu chì a posizione esatta in cui a radiazione deve esse raggiunta in u corpu sia definita è dopu, marcature sò fatte nantu à a pelle, cù una penna specifica, per indicà a pusizione ghjusta nantu à a macchina di radioterapia è cusì chì tutte e sessioni sò sempre in u locu marcatu.
Cum'è a chimioterapia, stu tipu di trattamentu pò ancu risultà in effetti secondari, cume stanchezza, perdita di appetitu, nausea, mal di gola è cambiamenti di a pelle simili à i sunburni. Amparate più nantu à a cura chì deve esse presa durante a radioterapia.
3. Trasplante di midollo osseu
U trapianto di midollo osseu hè un tipu di trasfusione di sangue fatta da cellule staminali ematopoietiche prelevate direttamente da u midollo osseu di un donatore compatibile, sia per mezu di una chirurgia di aspirazione di sangue da l'anca sia per aferesi, chì hè una macchina chì separa e cellule staminali di sangue attraversu un cateteru in a vena.
Stu tippu di trapianto hè generalmente fattu dopu à alte dosi di chemioterapia o di radioterapia droghe sò state effettuate è solu dopu chì e cellule cancerose ùn sò micca state rilevate in l'esami. Ci hè parechji tippi di trapianti, cum'è autologu è allugenicu, è l'indicazione hè fatta da l'hematologu secondu e caratteristiche di a leucemia mieloide acuta di a persona. Vede di più nantu à cumu si face u trapianto di midollo osseu è i diversi tippi.
4. Terapia di destinazione è immunoterapia
A terapia mirata hè u tippu di trattamentu chì usa droghe chì attaccanu e cellule malate di leucemia cun cambiamenti genetichi specifici, causendu menu effetti collaterali cà a chimioterapia. Alcuni di sti medicamenti aduprati sò:
- Inibitori FLT3: indicatu per e persone cun leucemia mieloide acuta cù mutazione in u genuFLT3 è alcuni di sti farmaci sò midostaurin è gilteritinib, micca ancu appruvati per l'usu in Brasile;
- Inibitori HDI: cunsigliatu da u duttore per l'usu in e persone cù leucemia cun mutazione geneticaIDH1 oIDH2, chì impediscenu a maturazione curretta di e cellule sanguine. Inibitori HDI, cum'è enasidenib è ivosidenib, ponu aiutà e cellule di leucemia à maturà finu à e cellule sanguine normali.
Inoltre, altre droghe chì agiscenu nantu à geni specifici sò ancu aduprati cum'è inibitori di u genu BCL-2, cum'è venetoclax, per esempiu. Tuttavia, altri rimedii muderni basati annantu à aiutà u sistema immunitariu à luttà contr'à e cellule di leucemia, cunnisciute cum'è immunoterapia, sò ancu altamente raccomandati da ematologi.
L'anticorpi monoclonali sò droghe immunoterapiche create cum'è proteine di u sistema immunitariu chì agiscenu attaccendusi à u muru di e cellule AML è poi distruggenduli. U medicamentu gemtuzumab hè stu tippu di medicamentu altamente raccomandatu da i medici per trattà stu tippu di leucemia.
5. Caroterapia genetica di e Cellule T
A terapia genica aduprendu a tecnica Car-T-Cell hè una opzione di trattamentu per e persone cun leucemia mieloide acuta chì cunsiste in a rimozione di e cellule da u sistema immunitariu, dette cellule T, da u corpu di una persona è poi di invialle in laboratorio. In u laburatoriu, queste cellule sò mudificate è e sostanze chjamate CAR sò introdotte in modu chì sò capaci di attaccà e cellule tumorali.
Dopu trattatu in laburatoriu, e cellule T sò rimpiazzate in a persona cun leucemia in modo chì, modificate, distrughjenu e cellule malate di cancru. Stu tipu di trattamentu hè sempre studiatu è ùn hè micca dispunibile da SUS. Scuprite più nantu à cumu si faci a terapia Car-T-Cell è ciò chì pò esse trattatu.
Vede ancu un video nantu à cumu allevia l'effetti di u trattamentu di u cancer: