Cosa da fà quandu u zitellu pichja in capu
Cuntenutu
- Quandu andà à l'uspidale
- Cosa da fà se u zitellu ùn respira
- Cumu impedisce u zitellu di colpisce a testa
A maiò parte di e volte, e cadute ùn sò micca gravi è in u locu induve a testa hè stata colpita, ci hè di solitu solu un ligeru gonfiore, cunnisciutu cum'è "schioppu", o contusioni chì di solitu passa in 2 settimane, ùn essendu necessariu andà à u sala d'urgenza.
Tuttavia, ci sò ancu situazioni chì richiedenu più attenzione, è u zitellu deve esse purtatu in sala d'urgenza, soprattuttu s'ellu perde a cuscenza o vomita.
Quandu u zitellu cade è culpisce a testa, hè cunsigliatu:
- Pruvendu à calmà u zitellu, mantenendu u discorsu u più calmu pussibule;
- Osservate u zitellu per 24 ore, per vede s'ellu ci hè gonfiore o deformità in ogni parte di a testa, è ancu un comportamentu inusuale;
- Applica una cumpressa fredda o ghiacciu in a regione di a testa induve hà colpitu, per circa 20 minuti, ripetendu 1 ora dopu;
- Applica un unguentu, cum'è hirudoid, per l'hematoma, in i ghjorni successivi.
Generalmente, cù l'applicazione di ghiacciu è unguentu, l'hematoma sparisce circa 2 settimane dopu a caduta. Tuttavia, se u zitellu hà un prublema di coagulazione o hè sottupostu à qualsiasi trattamentu chì provoca una riduzione di e piastrine, hè necessariu cercà l'assistenza medica u più prestu pussibule, ancu se u colpu hè statu apparentemente leggeru, postu chì ci hè un risicu più grande di sangu.
Quandu andà à l'uspidale
Dopu chì u zitellu hà colpitu a testa, chjamate 192 o cercate assistenza medica d'urgenza se una di e seguenti situazioni d'alerta si verifica:
- Pèrdita di cuscenza;
- Vumite subitu dopu à a caduta o ancu ore dopu;
- Pienghje eccessivu chì ùn ferma mancu cù l'affettu di a mamma;
- Difficultà à spustà un bracciu o una ghjamba;
- Sibilante o respirazione assai lenta;
- Reclamazioni di visione alterata;
- Difficultà à marchjà o perdita d'equilibriu;
- Ochji purpura;
- U cumpurtamentu hà cambiatu.
Alcuni di sti segni ponu indicà chì u zitellu abbia subitu un traumu cranicu è, dunque, hè impurtante di cumincià u trattamentu u più prestu pussibule per evità sequelle.
Inoltre, hè cunsigliatu di andà à u duttore se u zitellu hà una ferita sanguinante o una ferita aperta, chì una sutura pò esse necessaria.
Hè impurtante micca di scurdà di piglià i ducumenti di u zitellu, spiegà esattamente ciò chì hè accadutu è informà i duttori se u zitellu hà qualchì tipu di malattia o allergie.
Cosa da fà se u zitellu ùn respira
In i casi induve u zitellu pichja in capu, diventa incusciente è ùn respira, hè impurtante seguità i seguenti passi:
- Dumandate aiutu: sì sì solu duverebbe dumandà aiutu gridendu à voce alta "Aghju bisognu d'aiutu! U zitellu hè passatu!"
- Chjamate 192 subitu, vi dice ciò chì hè accadutu, locu è nome. Se una altra persona hè vicina, a chjamata à l'urgenza medica deve esse fatta da quella persona;
- Permeabilizà e vie aeree, pusendu u zitellu annantu à u spinu à u pianu, alzendu u varvarottu;
- Pigliate 5 respiri in bocca di u zitellu, per aiutà l'aria à raghjunghje i pulmoni di u zitellu;
- Iniziate massaggi cardiaci, facennu movimenti di cumpressione in u centru di u pettu, trà i capezzoli. In i zitelli è i zitelli di menu di 1 annu, si raccomanda di aduprà i dui pollici invece di e mani. Vede cumu fà u massaggio cardiacu currettamente;
- Repetite 2 respira in bocca di u zitellu trà ogni 30 massaggi cardiaci.
U massaggio cardiacu deve esse mantenutu finu à chì l'ambulanza arriva, u zitellu respira di novu o finu à stanchezza. Se ci hè un'altra persona vicina chì si sente capace di fà massaggi cardiaci, pudete alternà cun quella persona per riposà è tene e compressioni per più tempu.
Cumu impedisce u zitellu di colpisce a testa
Per prevene una caduta è impedisce à u zitellu di chjappà in testa, hè necessariu piglià alcune precauzioni cume impedisce à i zitelli di stà soli nantu à u lettu, ùn mette micca u cunfortu di u zitellu annantu à banconi o panche assai alti, cuntrullendu i zitelli quandu sò supirfici di più livellu.altu, cum'è seggioloni o passeggini.
Hè ancu impurtante di prutege e finestre cù bars è schermi, di surveglie i zitelli in i lochi chì anu una scala è di assicurà chì i zitelli più anziani portanu caschi quandu si portanu biciclette, pattini o skateboards, per esempiu.