Pandemia: chì hè, perchè accade è chì fà
Cuntenutu
A pandemia pò esse definita cum'è una situazione in cui una malattia infettiva si diffonde rapidamente è incontrollata in parechji lochi, raggiunendu proporzioni mondiali, vale à dì, ùn hè micca limitata à una sola cità, regione o continente.
E malatie pandemiche sò infettive, anu una trasmissibilità faciule, sò assai contagiose è si sparghjenu rapidamente.
Cosa da fà durante una pandemia
Durante una pandemia hè necessariu di radduppià a cura chì era dighjà applicata ogni ghjornu, ghjè perchè in a pandemia u numeru di persone infette hè assai più altu, ciò chì favurisce a so diffusione. Cusì, hè impurtante evità u cuntattu cù e persone chì sò malate o chì mostranu segni o sintomi chì sò indicativi di malattie infettive, portanu maschere adatte per evità l'esposizione à l'agente infettivu, copre a bocca è u nasu quandu tossisce o starnutisce è evita di toccà l'ochji nasu è bocca.
Inoltre, hè impurtante lavà e mani regolarmente per evità u cuntagiu è l'infezzione da altre persone, perchè e vostre mani sò u mezu u più faciule per acquistà è trasmette malatie.
Hè ancu impurtante di cunnosce e raccomandazioni di l'autorità sanitarie, evitendu di viaghjà è di frequentà in casa è cun molta concentrazione di persone durante a pandemia, postu chì in questi casi ci hè una probabilità più grande di trasmissione di a malattia.
Pandemie maiò
A pandemia a più recente hè accaduta in u 2009 è hè stata a causa di a rapida diffusione trà e persone è i cuntinenti di u virus H1N1, diventatu cunnisciutu cum'è virus di l'influenza A o virus di a gripe suina. Questa influenza hà iniziatu in Messicu, ma prestu si hè sviluppata in Europa, Sudamerica, America Centrale, Africa è Asia. Cusì, l'Organizazione Mundiale di a Salute (OMS) l'hà definita cum'è una pandemia per via di a presenza di u virus di l'influenza in tutti i cuntinenti in modu rapidu, crescente è sistemicu. Prima di l'influenza A, l'influenza spagnola hè accaduta in u 1968 chì hà purtatu à a morte di circa 1 milione di persone.
In più di l'influenza, u SIDA hè statu classificatu cum'è pandemia dapoi u 1982, postu chì u virus rispunsevule di a malatia hà sappiutu spannassi faciule è di manera rapidissima trà e persone. Ancu se i casi attualmente ùn crescenu micca à u listessu ritmu di prima, l'Organizazione Mondiale di a Salute cunsidereghja sempre u SIDA cum'è una pandemia, postu chì l'agente infettivu pò sparghje facilmente.
Un'altra malattia infettiva chì era cunsiderata pandemia era u colera, chì era rispunsevule di almenu 8 episodi di pandemia, l'ultimu essendu statu ripurtatu in u 1961 partendu da l'Indonesia è sparghjendusi in u cuntinente asiaticu.
Attualmente, Zika, Ebola, Dengue è Chikungunya sò cunsiderate malatie endemiche è sò state studiate per via di u so putenziale pandemicu per via di a so facilità di trasmissione.
Capite ciò chì hè endemicu è cumu prevene.
Chì favurisce l'emergenza di pandemie?
Unu di i fattori chì favurisce u più a pandemia oghje hè a facilità di spustà a ghjente da un locu à l'altru in un cortu periudu di tempu, facilitendu chì un agente infettivu pò ancu esse trasportatu in un altru locu è cusì pudè infettà altre persone.
Inoltre, e persone spessu ùn sanu micca chì sò malati perchè ùn mostranu segni o sintomi di infezzione, è ùn anu micca cura persunale o igienica, chì pò ancu favurisce a trasmissione è l'infezzione trà più persone.
Hè impurtante chì e pandemie sianu identificate rapidamente per chì e misure necessarie ponu esse prese per prevene l'infezioni trà e persone è impedisce a diffusione di l'agente infettivu.