Ossu rottu
Se si mette più pressione nantu à un osu di quella chì pò suppurtà, si sparterà o si romperà. Una rumpitura di ogni taglia hè chjamata frattura. Se l'ossu rottu punteghja a pelle, si chjama una frattura aperta (frattura cumposta).
Una frattura da stress hè una rottura in l'ossu chì si sviluppa per via di forze ripetute o prolungate contr'à l'ossu. U stress ripetutu indebulisce l'ossu finu à chì finalmente si rompe.
Hè difficiuli di dì una articulazione dislocata da un ossu rottu. Tuttavia, tramindui sò situazioni d'urgenza, è i passi di basa di primu aiutu sò listessi.
E seguenti sò cause cumuni di osse rotte:
- Falà da un altu
- Trauma
- Accidenti di veiculi à motore
- Colpu direttu
- Abusu di i zitelli
- E forze ripetitive, cume quelle causate da a corsa, ponu causà fratture da stress di u pede, di a caviglia, di a tibia o di l'anca
I sintomi di un ossu rottu includenu:
- Un membru o articulazione visibilmente fora di locu o deformatu
- Gonfiore, contusioni o sanguinamentu
- Dolore intensu
- Numbness è tingling
- Pelli rotte cù l'ossu chì spunta
- Mobilità limitata o incapacità di spustà un membru
I primi passi di primu aiutu sò:
- Verificate e vie aeree è a respirazione di a persona. Se necessariu, chjamate 911 è cuminciate à salvà respirazione, CPR, o cuntrollu di i sangu.
- Mantene a persona ferma è calma.
- Esaminate a persona da vicinu per altri feriti.
- In a maiò parte di i casi, se l'aiutu medicu risponde rapidamente, permette à u persunale medicu di piglià più azzione.
- Se a pelle hè rotta, deve esse trattata subitu per prevene l'infezioni. Chjamate subitu l'aiutu d'urgenza. Ùn respira micca nantu à a ferita o sonda. Pruvate à copre a ferita per evità una nova contaminazione. Copre cù medicazioni sterili se sò dispunibili. Ùn pruvate micca à allineare a frattura, a menu chì ùn siate addestrati medicamente per fà.
- Se hè necessariu, immobilizza l'ossu rottu cù una stecca o una fionda. E possibili stecche includenu un ghjurnale arrotulatu o strisce di legnu. Immobilizà a zona sia sopra sia sottu à l'ossu feritu.
- Applica pacchetti di ghiaccio per riduce u dolore è u gonfiore. Elevà u membru pò ancu aiutà à riduce u gonfiore.
- Pigliate misure per prevene u scossa. Posa a persona pianu, elevate i pedi circa 12 pollici (30 centimetri) sopra a testa, è copre a persona cù un mantellu o una manta. Tuttavia, NON spustà a persona se si suspetta una ferita in capu, collu o schiena.
VERIFICA A CIRCULAZIONE DI U SANGUE
Verificate a circulazione di sangue di a persona. Pulsà fermamente nantu à a pelle oltre u situ di frattura. (Per esempiu, se a frattura hè in a gamba, appughjate nantu à u pede). Duvia prima sbiancà u biancu è dopu "rosa" in circa 2 secondi. I segni chì a circulazione hè inadegwata includenu pelle pallida o turchina, intorpidimentu o zingara, è perdita di polsu.
Se a circulazione hè scarsa è u persunale furmatu ùn hè micca prestu dispunibule, pruvate à riallinea u membru in una pusizione nurmale di riposu. Questu reducerà u gonfiore, u dolore è i danni à i tessuti da a mancanza di sangue.
TRATAMENTU DI Sanguinamentu
Mette un pannu asciuttu è pulitu sopra a ferita per vestelu.
Se u sanguinamentu continua, applica una pressione diretta à u situ di u sangu. Ùn applicate micca un tornichettu à l'estremità per piantà u sanguinamentu a menu chì sia in periculu per a vita. U Tissu pò sopravvive solu per una quantità limitata di tempu una volta appiicatu un tornichettu.
- Ùn move micca a persona, salvu chì l'ossu rottu hè stabile.
- Ùn spustate micca una persona cù un fiancu feritu, pelvis, o gamba superiore, a menu chì sia assolutamente necessariu. Se duvete spustà a persona, tirate a persona in modu sicuru cù i so panni (cum'è per e spalle di una camicia, una cintura o gambe di pantalone).
- Ùn move micca una persona chì hà una pussibile ferita à a spina dorsale.
- Ùn TENTATE micca di raddrizzà un ossu o di cambià a so pusizione, à menu chì a circulazione di u sangue sembri ostaculata è chì ùn ci sia persunale persunatu di furmazione medica.
- Ùn pruvate micca di riposiziunà una suspettata lesione di u spinu.
- Ùn testate micca a capacità di un ossu di movesi.
Chjamate 911 se:
- A persona ùn risponde micca o perde a cuscenza.
- Ci hè un suspettatu ossu rottu in a testa, u collu o in u spinu.
- Ci hè un suspettatu ossu rottu in l'anca, a pelvis, o a perna superiore.
- Ùn pudete micca immobilizà cumpletamente a ferita in scena da sè.
- Ci hè un sanguinamentu severu.
- Una zona sottu à l'articulazione ferita hè pallida, fredda, chjesa o turchina.
- Ci hè un ossu chì spunta in a pelle.
Ancu se altri ossi rotti ùn ponu micca esse emergenze mediche, meritanu sempre assistenza medica. Chjamate u vostru duttore sanitariu per sapè induve è quandu esse vistu.
Se un zitellu chjucu ricusa di mette pesu nantu à un bracciu o una gamba dopu un accidente, ùn move micca u bracciu o a gamba, o pudete vede chjaramente una deformità, suppone chì u zitellu abbia un ossu rottu è uttene assistenza medica.
Fate i seguenti passi per riduce u risicu di un ossu rottu:
- Indossate attrezzi di prutezzione mentre sciate, andate in bicicletta, rulli, è participendu à sport di cuntattu. Questu include l'usu di un casco, gomiti, ghjinochje, protezioni per i polsi, è stinchi.
- Crea una casa sicura per i zitelli. Pone una porta à e scale è mantene e finestre chjose.
- Insegnate à i zitelli cume esse sicuri è guardanu da per elli.
- Supervise i zitelli cun cura. Ùn ci hè nisun sustitutu per a supervisione, quantunque sia sicura l'ambiente o a situazione chì pare esse.
- Prevenite e cadute senza stassi nantu à sedie, piani, o altri oggetti instabili. Cacciate i tappeti è e corde elettriche da e superfici di u pavimentu. Aduprate corrimane nantu à e scale è stuoie antiscivoli in e vasche da bagno. Questi passi sò particularmente impurtanti per e persone anziane.
Osse - rottu; Frattura; Frattura da u stress; Frattura ossea
- Riparazione di frattura di femur - scarica
- Frattura di l'anca - scarica
- Radiografia
- Tipi di fratture (1)
- Frattura, avambracciu - raggi X.
- Osteoclastu
- Riparazione di a frattura ossea - serie
- Tipi di frattura (2)
- Dispositivu di fissazione esterna
- Fratture attraversu una piastra di crescita
- Dispositivi di fissazione interna
Geiderman JM, Katz D. Principi generali di e ferite ortopediche. In: Walls RM, Hockberger RS, Gausche-Hill M, eds. Medicina di Emergenza di Rosen: Cuncetti è Pratica Clinica. 9a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2018: chap 42.
Kim C, Kaar SG. Fratture cumunamente incontrate in medicina sportiva. In: Miller MD, Thompson SR, eds. DeLee Drez & Miller's Orthopedic Sports Medicine. 5a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2020: chap 10.
Whittle AP. Principi generali di trattamentu di fratture. In: Azar FM, Beaty JH, Canale ST, eds. Ortopedia Operativa di Campbell. XIII ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2017: chap 53.