Arterite à cellule giganti
L'arterite à cellule giganti hè infiammazione è danni à i vasi sanguigni chì furniscenu sangue à a testa, u collu, a parte superiore di u corpu è e bracce. Hè ancu chjamata arterite temporale.
L'arterite à cellule giganti affetta arterie medie-grandi. Provoca infiammazione, gonfiore, tenerezza è danni à i vasi sanguigni chì furniscenu sangue à a testa, u collu, a parte superiore di u corpu è e bracce. U più comunemente si verifica in l'arterie intornu à i tempii (arterie temporali). Queste arterie si ramificanu da l'arteria carotide in u collu. In certi casi, a cundizione pò accade in arterie medie-grandi in altri posti in u corpu ancu.
A causa di a cundizione hè scunnisciuta. Si crede chì sia dovutu in parte à una risposta immune difettosa. U disordine hè statu ligatu à alcune infezioni è à certi geni.
L'arterite à cellule giganti hè più cumuna in e persone cù un altru disordine infiammatoriu cunnisciutu cum'è polimialgia reumatica. L'arterite à cellule giganti si presenta guasi sempre in e persone di più di 50 anni. Hè a più cumuna in e persone di discendenza nordeuropea. A cundizione pò corre in famiglie.
Alcuni sintomi cumuni di stu prublema sò:
- Novu mal di testa palpitante da un latu di a testa o da u fondu di a testa
- Tenerezza quandu tocca u scalp
Altri sintomi ponu include:
- Dolore à a mascella chì si verifica quandu si mastica
- Dolore à u bracciu dopu aduprà
- Dolori musculari
- Dolore è rigidità in u collu, bracci, spalle è fianchi (polimialgia reumatica)
- Debbulezza, stanchezza eccessiva
- Frebba
- Sensazione malata generale
I prublemi cù a vista ponu accade, è à le volte ponu cumincià di colpu. Questi prublemi includenu:
- Visione sfocata
- Doppia visione
- Visione ridutta improvvisa (cecità in unu o i dui ochji)
U pruprietariu di a salute esaminerà a vostra testa.
- U scalp hè spessu sensibile à u toccu.
- Ci pò esse una arteria tenera, spessa da un latu di a testa, u più spessu nantu à unu o i dui tempii.
E analisi di sangue ponu include:
- Emoglobina o ematocritu
- Pruvenzi di funzione epatica
- Velocità di sedimentazione (ESR) è proteina C-reattiva
I test di sangue solu ùn ponu micca furnisce un diagnosticu. Duvete avè una biopsia di l'arteria temporale. Questa hè una procedura chirurgica chì pò esse fatta cum'è ambulatoriale.
Pudete ancu avè altre prove, cumprese:
- Ultrasound Doppler di culore di l'arterie temporale. Questu pò piglià u locu di una biopsia di l'arteria temporale se fatta da qualcunu sperimentatu cù a procedura.
- MRI.
- Scansione PET.
Avè trattamentu prontu pò aiutà à prevene prublemi gravi cum'è a cecità.
Quandu si sospetta l'arterite à cellule giganti, riceverete corticosteroidi, cum'è prednisone, per bocca. Questi medicinali sò spessu iniziati ancu prima chì una biopsia sia fatta. Pudete ancu esse dichjaratu di piglià l'aspirina.
A maiò parte di e persone cumincianu à sentesi megliu in pochi ghjorni dopu l'iniziu di u trattamentu. A dosa di corticosteroidi serà ridutta assai pianu. Tuttavia, duverete piglià medicina per 1 à 2 anni.
Se u diagnosticu di l'arterite à cellule giganti hè fattu, in a maiò parte di a ghjente serà aghjuntu un medicamentu biologicu chjamatu tocilizumab. Questa medicina riduce a quantità di corticosteroidi necessarii per cuntrullà a malattia.
U trattamentu à longu andà cù corticosteroidi pò rende l'osse più sottili è aumentà a vostra probabilità di frattura. Duvete piglià i seguenti passi per prutege a vostra forza ossea.
- Evite fumà è ingerimentu eccessivu di alcolu.
- Pigliate calciu è vitamina D in più (basatu nantu à i cunsiglii di u vostru duttore).
- Cumincià à camminà o à altre forme di esercizii di pesu.
- Fate cuntrollà i vostri ossi cù un test di densità minerale ossea (BMD) o scansione DEXA.
- Pigliate una medicina bifosfonata, cum'è l'alendronatu (Fosamax), cumu prescrittu da u vostru fornitore.
A maiò parte di a ghjente face una ripresa sana, ma u trattamentu pò esse necessariu per 1 à 2 anni o più.A cundizione pò vultà più tardi.
Dannu à altri vasi sanguigni in u corpu, cume aneurismi (palloncini di i vasi sanguini), pò accade. Stu dannu pò purtà à un colpu in u futuru.
Chjamate u vostru fornitore se avete:
- Cefalea palpitante chì ùn si ne và
- Pèrdita di vista
- Altri sintomi di l'arterite temporale
Pudete esse riferitu à un specialistu chì tratta l'arterite temporale.
Ùn ci hè micca prevenzione cunnisciuta.
Arterite - tempurale; Arterite craniale; Arterite à cellule giganti
- Anatomia di l'arteria carotide
Dejaco C, Ramiro S, Duftner C, et al. Raccomandazioni EULAR per l'usu di l'imaging in vasculite di grandi navi in pratica clinica. Ann Rheum Dis. 2018; 77 (5): 636-643. PMID: 29358285 www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29358285.
James WD, Elston DM, Treat JR, Rosenbach MA, Neuhaus IM. Malatie vascular cutanee. In: James WD, Elston DM, Treat JR, Rosenbach MA, Neuhaus IM, eds. Malatie di a Pelle di Andrews: Dermatologia Clinica. XIII ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2020: chap 35.
Koster MJ, Matteson EL, Warrington KJ. Arteritis à cellule giganti di grandi navi: diagnosi, monitoru è gestione. Reumatologia (Oxford). 2018; 57 (suppl_2): ii32-ii42. PMID: 29982778 www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29982778.
Stone JH, Tuckwell K, Dimonaco S, et al. Prova di tocilizumab in arterite à cellule giganti. N Engl J Med. 2017; 377 (4): 317-328. PMID: 28745999 www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28745999.
Tamaki H, Hajj-Ali RA. Tocilizumab per l'arterite à cellule giganti - un novu passu di giganti in una vechja malattia. JAMA Neurol. 2018; 75 (2): 145-146. PMID: 29255889 www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29255889.