Disturbi di a lingua in i zitelli
U disordine di a lingua in i zitelli si riferisce à prublemi cù unu di i seguenti:
- Avè u so significatu o missaghju à l'altri (disordine di u linguaghju spressivu)
- Capisce u missaghju chì vene da l'altri (disordine di u linguaghju ricettivu)
I zitelli cun disordini di u linguaghju sò capaci di pruduce soni, è u so discorsu pò esse capitu.
Per a maiò parte di i zitelli è di i zitelli, a lingua si sviluppa naturalmente à partesi da a nascita. Per sviluppà a lingua, un zitellu deve esse capace di sente, vede, capisce è arricurdassi. I zitelli devenu ancu avè a capacità fisica di furmà a parolla.
Finu à 1 di ogni 20 zitelli anu sintomi di un disordine di a lingua. Quandu a causa hè scunnisciuta, hè chjamata disordine di u linguaghju di u sviluppu.
I prublemi cù e cumpetenze linguistiche ricettive di solitu cumincianu prima di l'età 4. Alcuni disordini linguistici misti sò causati da una ferita cerebrale. Sti cundizioni sò qualchì volta misdiagnosed cum'è disordini di u sviluppu.
E disordini di u linguaghju ponu accade in i zitelli cù altri prublemi di sviluppu, disordine di u spettru di l'autismu, perdita di uditu è disabilità di apprendimentu. Un disordine di a lingua pò esse ancu causatu da danni à u sistema nervosu centrale, chì si chjama afasia.
I disordini linguistici sò raramente causati da una mancanza di intelligenza.
I disordini di u linguaghju sò diversi da u linguaghju ritardatu. Cù una lingua ritardata, u zitellu sviluppa a parolla è a lingua di listessa manera chì l'altri zitelli, ma più tardi. In i disordini di u linguaghju, a parolla è a lingua ùn si sviluppanu micca nurmalmente. U zitellu pò avè qualchì cumpetenza linguistica, ma micca altri. Oppure, u modu in u quale si sviluppanu queste abilità serà diversu da u solitu.
Un zitellu cù disordine di a lingua pò avè unu o dui di i sintomi elencati quì sottu, o parechji di i sintomi. I sintomi pò varià da lieve à severa.
I zitelli cun un disordine di u linguaghju ricettivu anu difficultà à capì a lingua. Puderanu:
- Un momentu difficiule per capisce ciò chì altre persone anu dettu
- Prublemi à seguità l'indicazioni chì li sò parlate
- Prublemi per urganizà i so penseri
I zitelli cun un disordine di u linguaghju spressivu anu prublemi cù l'usu di u linguaghju per sprime ciò chì pensanu o anu bisognu. Questi zitelli ponu:
- Avè un mumentu difficiule per mette e parolle inseme in frasi, o e so frasi ponu esse semplici è brevi è l'ordine di e parolle pò esse spente
- Avè difficoltà à truvà e parolle ghjuste quandu parli, è aduprate spessu parolle spartite cum'è "um"
- Avè un vucabulariu chì hè sottu à u livellu di l'altri zitelli di a stessa età
- Lascià e parolle fora di e frase quandu si parla
- Aduprate certe frasi ripetutamente, è ripetite (ecu) parti o tutte e dumande
- Aduprate i tempi (passatu, presente, futuru) impropriamente
Per via di i so prublemi linguistichi, sti zitelli ponu avè difficultà in l'ambienti suciali. A volte, i disordini linguistici ponu esse parte di a causa di prublemi di comportamentu severi.
Una storia medica pò palisà chì u zitellu hà parenti stretti chì anu avutu ancu prublemi di parlà è di lingua.
Ogni zitellu suspettatu d'avè stu disordine pò avè testi linguistici ricettivi è spressivi standardizati. Un logopedista o neuropsicologu amministrerà sti testi.
Un test di audizione chjamatu audiometria deve esse ancu fattu per scartà a sordità, chì hè una di e cause più cumune di prublemi linguistichi.
A logopedia è a terapia linguistica sò u megliu approcciu per trattà stu tippu di disordine di a lingua.
U cunsigliu, cume a terapia di parlata, hè ancu raccomandatu per via di a possibilità di prublemi emotivi o comportamentali cunnessi.
U risultatu varia, secondu a causa. A ferita cerebrale o altri prublemi strutturali anu generalmente un risultatu scarsu, induve u zitellu averà prublemi à longu andà cù a lingua. Altre cause più riversibili ponu esse trattate in modu efficace.
Parechji zitelli chì anu prublemi linguistichi durante l'anni di scola materna averanu ancu alcuni prublemi linguistichi o difficoltà di apprendimentu più tardi in a zitellina. Puderanu ancu disordini di lettura.
A difficultà per capisce è aduprà u linguaghju pò causà prublemi cù l'interazzione suciale è a capacità di funziunà in modu indipendente cum'è adultu.
A lettura pò esse un prublema.
Depressione, ansietà, è altri prublemi emotivi o comportamentali ponu complicà i disordini linguistici.
I genitori chì anu preoccupatu chì u discorsu o a lingua di u so figliolu sia ritardatu devenu vede u duttore di u so zitellu. Dumandate per uttene un rinviu à un logopedista di lingua è linguaghju.
I zitelli chì sò diagnosticati di sta cundizione pò avè bisognu à esse visti da un neurologu o da un specialistu di u sviluppu di i zitelli per determinà se a causa pò esse trattata.
Chjamate u duttore di u to figliolu se vedi i segni seguenti chì u vostru zitellu ùn capisce micca bè a lingua:
- À 15 mesi, ùn guarda nè punta à 5 à 10 persone o ogetti quandu sò numinati da un genitore o un caregiver
- À 18 mesi, ùn seguita micca indicazioni simplici, cum'è "piglià u to mantellu"
- A 24 mesi, ùn hè micca capace di indicà una foto o una parte di u corpu quandu hè chjamatu
- A 30 mesi, ùn risponde micca à voce alta o annuendu o scuzzulendu a testa è dumandendu dumande
- A 36 mesi, ùn seguita micca e direzzioni in 2 passi, è ùn capisce micca e parole d'azione
Chjamate puru sè avete rimarcatu questi segni chì u vostru zitellu ùn utilizeghja micca o sprime bè a lingua:
- À 15 mesi, ùn utilizza micca trè parolle
- À 18 mesi, ùn dice micca "Mamma", "Dada", o altri nomi
- À 24 mesi, ùn usa micca almenu 25 parolle
- À 30 mesi, ùn usa micca frasi à duie parolle, cumprese frasi chì includenu à tempu un nome è un verbu
- À 36 mesi, ùn hà micca almenu un vucabulariu di 200 parolle, ùn dumanda micca articuli per nome, ripete esattamente e dumande parlate da l'altri, a lingua hè regressa (diventa peghju), o ùn usa micca frasi cumplette
- À 48 mesi, spessu usa parolle in modu incorrettu o usa una parolla simile o parente invece di a parolla curretta
Afasia di u sviluppu; Disfasia di u sviluppu; Lingua ritardata; Disordine di u linguaghju di sviluppu specificu; SLI; Disordine di cumunicazione - disordine di u linguaghju
U situ di i Centri per u Cuntrollu è a Prevenzione di e Malatie. Disturbi di a lingua è di a parolla in i zitelli. www.cdc.gov/ncbddd/childdevelopment/language-disorders.html. Actualizatu u 9 di marzu di u 2020. Accessu à u 21 d'agostu di u 2020.
Simms MD. Sviluppu di u linguaghju è disordini di cumunicazione. In: Kliegman RM, St. Geme JW, Blum NJ, Shah SS, Tasker RC, Wilson KM, eds. Manuale di Nelson di Pediatria. 21a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2020: chap 52.
Trauner DA, Nass RD. Disturbi di u linguaghju di u sviluppu. In: Swaiman KF, Ashwal S, Ferriero DM, et al, eds. Neurologia Pediatrica di Swaiman: Principii è Pratica. 6a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2017: chap 53.