Ictericu novu
L'ictteru novu hè accadutu quandu un zitellu hà un altu livellu di bilirubina in u sangue. A bilirubina hè una sustanza gialla chì u corpu crea quandu rimpiazza i vechji globuli rossi. U fegatu aiuta à scumpressà a sustanza per pudè esse cacciatu da u corpu in e feci.
Un altu livellu di bilirubina face chì a pelle di un criaturu è i bianchi di l'ochji sembrinu gialli. Questu hè chjamatu ictericia.
Hè nurmale chì u livellu di bilirubina di un criaturu sia un pocu altu dopu a nascita.
Quandu u zitellu cresce in u ventre di a mamma, a placenta elimina a bilirubina da u corpu di u zitellu. A placenta hè l'urganu chì cresce durante a gravidanza per nutrisce u zitellu. Dopu a nascita, u fegatu di u criaturu principia à fà stu travagliu. Pò piglià un pocu di tempu per chì u fegatu di u criaturu sia capace di fà què in modu efficace.
A maiò parte di i neonati anu qualchì ingiallimentu di a pelle, o icterizia. Questu hè chjamatu icterizia fisiologica. Di solitu si nota quandu u zitellu hà da 2 à 4 ghjorni. A maiò parte di u tempu, ùn face micca prublemi è si ne và in 2 settimane.
Dui tippi di icterizia ponu accade in neonati chì sò allattati. I dui tippi sò di solitu innocu.
- L'itteru chì allatta hè vistu in i zitelli allattati durante a prima settimana di vita. Hè più prubabile di accade quandu i criaturi ùn nutriscenu micca bè o u latte maternu hè lentu da vene, purtendu à a disidratazione.
- L'itterizia di u latte maternu pò apparisce in certi zitelli sani, allattati dopu u ghjornu 7 di a vita. Hè prubabile à u piccu durante e settimane 2 è 3, ma pò durà à livelli bassi per un mese o più. U prublema pò esse dovutu à cume e sostanze in u latte maternu influenzanu a ripartizione di bilirubina in u fegatu. L'itterizia di u latte maternu hè diversa da l'itterizia chì allatta.
L'ictteria neonata grave pò accade se u zitellu hà una situazione chì aumenta u numeru di globuli rossi chì anu da esse rimpiazzati in u corpu, cume:
- Forme di cellule di sangue anormali (cume l'anemia di cellula falce)
- Disaccordu di u sangue trà a mamma è u zitellu (incompatibilità Rh o incompatibilità ABO)
- Sanguinamentu sottu à u scalp (cefaloemematoma) causatu da una consegna difficiule
- Livelli più alti di globuli rossi, chì sò più cumuni in i zitelli in età di gestazione (SGA) è in certi gimelli
- Infezzione
- Mancanza di certe proteine impurtanti, chjamate enzimi
Cose chì rendenu più difficiule per u corpu di u criaturu a rimozione di a bilirubina pò ancu purtà à icterizia più severa, cumprese:
- Certi medicini
- Infezioni prisenti à a nascita, cum'è a rosolia, a sifilide è altri
- Malatie chì influenzanu u fegatu o e vie biliari, cume a fibrosi cistica o l'epatite
- Livellu di ossigenu bassu (ipossia)
- Infezioni (sepsis)
- Parechji disordini genetichi o ereditati diversi
I zitelli chì sò nati troppu prestu (prematuri) sò più propensi à sviluppà icterizia ch'è i zitelli à termine.
L'itteru provoca un culore giallu di a pelle. Di solitu cumencia nantu à a faccia è poi si move finu à u pettu, a zona di u ventre, e gambe, è e piante di i pedi.
A volte, i zitelli cun ictericia severa ponu esse assai stanchi è manghjanu male.
I fornitori di cure sanitarie guarderanu per i segni di itterizia in ospedale. Dopu chì u neonatu si ne và in casa, i membri di a famiglia di solitu vedenu l'itterizia.
Ogni zitellu chì pare ingitteru duveria avè livelli di bilirubina misurati subitu. Questu pò esse fattu cù un test di sangue.
Parechji ospedali controllanu i livelli totali di bilirubina in tutti i zitelli à circa 24 ore di età. L'ospitali usanu sonde chì ponu stimà u livellu di bilirubina solu toccendu a pelle. E letture alte devenu esse cunfirmate cù analisi di sangue.
E prove chì saranu prubabilmente fatte includenu:
- Compiu di sangue cumpletu
- Test di Coombs
- Conti di reticulociti
Pò esse necessarie altre prove per i zitelli chì anu bisognu di trattamentu o chì u so nivulu di bilirubina tutale cresce più rapidamente di u previstu.
U trattamentu ùn hè micca necessariu a maiò parte di u tempu.
Quandu u trattamentu hè necessariu, u tippu dipenderà da:
- U nivellu di bilirubina di u zitellu
- Quantu hè veloce u livellu hè cresciutu
- Sia chì u zitellu sia natu prestu (i zitelli nati prima sò più propensi à esse trattati à livelli di bilirubina inferiori)
- Quantu età hà u zitellu
Un zitellu averà bisognu di trattamentu se u livellu di bilirubina hè troppu altu o cresce troppu prestu.
Un criaturu cun itteria hà bisognu à piglià assai liquidi cù latte maternu o formula:
- Nutreghja u criaturu spessu (finu à 12 volte à ghjornu) per incuraghjisce e feste frequenti. Queste aiutanu à eliminà a bilirubina attraversu e feci. Chiedite à u vostru fornitore prima di dà a vostra formula supplementare à u vostru neonatu.
- In rari casi, un criaturu pò riceve fluidi in più per IV.
Alcuni neonati anu da esse trattati prima di lascià l'uspidale. Altri ponu avè bisognu di vultà à l'uspidale quandu sò pochi ghjorni. U trattamentu in l'uspidale dura generalmente da 1 à 2 ghjorni.
A volte, luci turchini speciali sò aduprati nantu à i zitelli chì i so livelli sò assai alti. Queste luci funzionanu aiutendu à scumpressà a bilirubina in a pelle. Questu hè chjamatu fototerapia.
- U zitellu hè piazzatu sottu à ste luci in un lettu chjosu è chjosu per mantene una temperatura custante.
- U zitellu purterà solu un pannolinu è sfumature d'ochji speciali per prutege l'ochji.
- L'allattamentu deve esse continuatu durante a fototerapia, se hè pussibule.
- In rari casi, u zitellu pò avè bisognu di una linea intravenosa (IV) per consegnà fluidi.
Se u nivellu di bilirubina ùn hè micca troppu altu o ùn cresce micca prestu, pudete fà fototerapia in casa cù una manta in fibra ottica, chì cuntene luci chjuche. Pudete ancu aduprà un lettu chì brilla luce da u materassi.
- Duvete tene a terapia di luce nantu à a pelle di u to figliolu è nutrisce u vostru zitellu ogni 2 à 3 ore (10 à 12 volte à ghjornu).
- Una infermiera ghjunghjerà in casa vostra per amparà vi cumu aduprà a manta o u lettu, è per verificà u vostru zitellu.
- L'infirmiera hà da vultà ogni ghjornu per verificà u pesu di u zitellu, l'alimentu, a pelle è u livellu di bilirubina.
- Vi sarà dumandatu di cuntà u numeru di pannolini umidi è sporchi.
In i casi più gravi di itterizia, hè necessaria una trasfusione di scambiu. In questa prucedura, u sangue di u zitellu hè rimpiazzatu da sangue frescu. Dà l'immunoglobulina intravenosa à i zitelli chì anu itterizia severa pò ancu esse efficace per riduce i livelli di bilirubina.
L'ictteru novu ùn hè micca dannusu a maiò parte di u tempu. Per a maiò parte di i zitelli, l'itterizia serà megliu senza trattamentu in 1 à 2 settimane.
Un nivellu assai altu di bilirubina pò dannà u cervellu. Questu hè chjamatu kernicterus. A cundizione hè guasi sempre diagnosticata prima chì u livellu diventi abbastanza altu da causà stu dannu. U trattamentu hè di solitu efficace.
Rari, ma cumplicazioni gravi da alti livelli di bilirubina includenu:
- Paralisi cerebrale
- Surdità
- Kernicterus, chì hè un dannu cerebrale da livelli di bilirubina assai alti
Tutti i criaturi devenu esse visti da un pruvvidente in i primi 5 ghjorni di vita per verificà l'itterizia:
- I zitelli chì passanu menu di 24 ore in un uspidale devenu esse visti à l'età di 72 ore.
- I zitelli chì sò mandati in casa trà 24 è 48 ore devenu esse visti dinò à l'età di 96 ore.
- I zitelli chì sò mandati in casa trà 48 è 72 ore devenu esse visti torna à l'età di 120 ore.
L'ictteria hè una emergenza se u zitellu hà una frebba, hè diventatu apughjatu, o ùn hè micca alimentatu bè. L'itteru pò esse periculosu in i zitelli à risicu.
L'ictteria ùn hè generalmente micca periculosa in i zitelli chì sò nati à tempu pienu è chì ùn anu micca altri prublemi medichi. Chjamate u fornitore di u zitellu se:
- L'itteru hè severu (a pelle hè gialla brillanti)
- L'ictteria continua à aumentà dopu a visita di u neonatu, dura più di 2 settimane, o altri sintomi si sviluppanu
- I pedi, in particulare e piante, sò gialli
Parlate cù u fornitore di u to babbu se avete dumande.
In i neonati, un certu gradu di icterizia hè normale è probabilmente ùn si pò prevene. U risicu per a itteria grave pò spessu esse riduttu da l'alimentazione di i zitelli almenu 8 à 12 volte à ghjornu per i primi ghjorni è identificendu attentamente i zitelli à u più altu risicu.
Tutte e donne incinte devenu esse testate per u tippu di sangue è anticorpi insoliti. Se a mamma hè Rh negativa, hè cunsigliatu un test di seguitu nantu à a corda di u criaturu. Questu pò ancu esse fattu se u gruppu di sangue di a mamma hè O pusitivu.
Un seguitu attentu di tutti i zitelli durante i primi 5 ghjorni di vita pò prevene a maiò parte di e cumplicazioni di itterizia. Questu include:
- Cunsidirendu u risicu di u zitellu per l'itterizia
- Verificà u livellu di bilirubina in u primu ghjornu o pocu
- Pianificà almenu una visita di seguitu a prima settimana di vita per i zitelli mandati in casa da l'uspidale in 72 ore
Itterizia di u neonatu; Iperbilirubinemia neonatale; Luci Bili - ictericia; Infant - pelle gialla; Newborn - pelle gialla
- Ictericu neonatu - alta
- Ictericu novu - cosa dumandà à u vostru duttore
- Erythroblastosis fetalis - fotomicrografia
- Infanzia itterizata
- Trasfusione di scambiu - serie
- Itterizia infantile
Cooper JD, Tersak JM. Ematologia è oncologia. In: Zitelli, BJ, McIntire SC, Nowalk AJ, eds. Zitelli è Davis 'Atlas di Diagnosticu Fisicu Pediatricu. 7a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2018: chap 12.
Kaplan M, Wong RJ, Burgis JC, Sibley E, Stevenson DK. Itteria neonatale è malatie di u fegatu. In: Martin RJ, Fanaroff AA, Walsh MC, eds. Fanaroff è Martin's Neonatal-Perinatal Medicine: Malatie di u Fetu è Infante. XI ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2020: chap 91.
Kliegman RM, St. Geme JW, Blum NJ, Shah SS, Tasker RC, Wilson KM. Disturbi di u sistema digestivu. In: Kliegman RM, St. Geme JW, Blum NJ, Shah SS, Tasker RC, Wilson KM, eds. Manuale di Nelson di Pediatria. 21a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2020: chap 123.
Rozance PJ, Wright CJ. U neonatu. In: Landon MB, Galan HL, Jauniaux ERM, et al, eds. Obstetrizia di Gabbe: Gravidenze nurmale è prublema. 8a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2021: chap 23.