Morbellu
U morbillo hè una malatia assai contagiosa (facilmente diffusa) causata da un virus.
U morbillo si sparghje per cuntattu cù goccioline da u nasu, a bocca o a gola di una persona infetta. Starnutisce è tossisce pò mette goccioline cuntaminate in aria.
Se una persona hà u morbillo, u 90% di e persone chì venenu in cuntattu cù quella persona riceveranu u morbillo, a menu ch'ella sia stata vaccinata.
E persone chì avianu u morbillo o chì sò state vaccinate contr'à u morbellu sò prutette da a malatia. Dapoi u 2000, u morbillo era statu eliminatu in i Stati Uniti. Tuttavia, e persone chì ùn sò micca vaccinate chì viaghjanu in altri paesi induve u morbillo hè cumunu anu purtatu a malattia in i Stati Uniti. Questu hà purtatu à recenti focolai di morbillo in gruppi di persone chì ùn sò micca vaccinati.
Alcuni genitori ùn lascianu micca vaccinà i so figlioli. Questu hè per via di teme infundate chì u vaccinu MMR, chì prutege da u morbillo, da a parotite è da a rosella, pò causà autismu. I genitori è i caregivers anu da sapè chì:
- Grandi studii di millaie di zitelli ùn anu trovu alcuna cunnessione trà questu o qualsiasi vaccinu è autismu.
- E riviste di tutte l'organizazioni sanitarie maiò in i Stati Uniti, Gran Bretagna, è in altrò ùn anu trovu NESSUN LINK trà u vaccinu MMR è l'autismu
- U studiu chì avia segnalatu prima un risicu di autismu da sta vaccina hè statu dimustratu chì hè fraudulentu.
I sintomi di u morbillo di solitu cumincianu da 10 à 14 ghjorni dopu l'esposizione à u virus. Questu hè chjamatu u periodu di incubazione.
L'eruzione cutanea hè spessu u sintomu principale. L'eruzione:
- Appare generalmente di 3 à 5 ghjorni dopu à i primi segni di esse malatu
- Maghju dura da 4 à 7 ghjorni
- Di solitu cumencia nantu à a testa è si sparghje in altre zone, scendendu in u corpu
- Pò cumparisce cum'è zone piatte, decolorate (macule) è zone solide, rosse, alzate (papule) chì si uniscenu dopu
- Prurite
Altri sintomi ponu include:
- Ochji colpi di sangue
- Tussa
- Frebba
- Sensibilità à a luce (fotofobia)
- Dolore musculare
- Ochji rossi è inflamati (cunghjuntivitis)
- Nasu chì corre
- Mal di gola
- Piccole macchie bianche in a bocca (macchie Koplik)
U fornitore di assistenza sanitaria hà da fà un esame fisicu è dumandà nantu à i sintomi. U diagnosticu pò esse fattu guardendu l'eruzione è vedendu macchie Koplik in bocca. A volte u morbillo pò esse difficiule da diagnosticà in quale casu anu da fà analisi di sangue.
Ùn ci hè trattamentu specificu per u morbellu.
I seguenti ponu allevà i sintomi:
- Acetaminofene (Tylenol)
- Riposu di lettu
- Aria umida
Alcuni zitelli ponu avè bisognu di supplementi di vitamina A, chì riducenu u risicu di morte è cumplicazioni in i zitelli chì ùn anu micca abbastanza vitamina A.
Quelli chì ùn anu micca cumplicazioni cum'è pneumonia vanu assai bè.
E cumplicazioni di l'infezzione di u morbillo ponu include:
- Irritazione è gonfiore di i passaghji principali chì portanu l'aria à i pulmoni (bronchite)
- Diarrea
- Irritazione è gonfiore di u cervellu (encefalite)
- Infezzione di l'arechja (otitis media)
- Puntura
Chjamate u vostru duttore se voi o u vostru zitellu avete sintomi di morbillo.
A vaccinazione hè un modu assai efficace per prevene u morbillo. E persone chì ùn sò micca vaccinate, o chì ùn anu micca ricevutu a vaccinazione cumpleta, sò in altu risicu di piglià a malatia s'elle sò esposte.
Assumendu immunoglobulina sierica in i 6 ghjorni dopu esse esposti à u virus pò riduce u risicu di sviluppà u morbillo o rende a malattia menu grave.
Rubeola
- Morbillo, macchie Koplik - close-up
- Morbellu in daretu
- Anticorpi
U situ di i Centri per u Cuntrollu è a Prevenzione di e Malatie. Morbillo (rubeola). www.cdc.gov/measles/index.html. Actualizatu u 5 di nuvembre di u 2020. Accessu u 6 di nuvembre di u 2020.
Cherry JD, Lugo D. Virus di Morbillo. In: Cherry JD, Harrison GJ, Kaplan SL, Steinbach WJ, Hotez PJ, eds. Manuale di Feigin è Cherry di Malatie Infettive Pediatriche. 8a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2019: chap 180.
Maldonado YA, Shetty AK. Virus Rubeola: morbillo è panencefalite sclerosante subacuta. In: Long SS, Prober CG, Fischer M, eds. Principii è Pratica di Malatie Infettive Pediatriche. 5a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2018: chap 227.