Terapia protonica
A prutoterapia hè un tipu di radiazioni aduprata per trattà u cancheru. Cum'è altri tippi di radiazioni, a prototerapia uccide e cellule tumorali è li impedisce di cresce.
A differenza di l'altri tipi di radioterapia chì utilizanu i raggi X per distrugge e cellule tumorali, a prototerapia utilizza un fascu di particelle speciali chjamate protoni. I duttori ponu mirà megliu i fasci di protoni annantu à un tumore, cusì ci hè menu dannu à u tessutu sanu circundante. Questu permette à i duttori di aduprà una dosa più alta di radiazioni cù a protunoterapia di quella chì ponu aduprà cù i raggi X.
A prutoterapia hè aduprata per trattà i cancri chì ùn si sò sparsi. Perchè causa menu danni à i tessuti sani, a protunoterapia hè spessu usata per i cancri chì sò assai vicinu à e parti critiche di u corpu.
I medichi ponu aduprà a terapia di protoni per trattà i seguenti tipi di cancheru:
- Cervellu (neuroma acusticu, tumori cerebrali di a zitiddina)
- Ochju (melanoma oculare, retinoblastoma)
- Testa è collu
- Lung
- Spina dorsale (chordoma, chondrosarcoma)
- Prostata
- Canceru di u sistema linfaticu
I ricercatori studianu ancu se a protunoterapia pò esse aduprata per trattà altre condizioni non cancerose, inclusa a degenerazione maculare.
CUMU FUNZIONA
U vostru duttore sanitariu vi adatta cù un dispositivu speciale chì mantene u vostru corpu fermu durante u trattamentu. U dispositivu propiu adupratu dipende da a situazione di u vostru cancheru. Per esempiu, e persone cun cancri di testa ponu esse adattati per una maschera speciale.
Dopu, averete una tomografia computerizata (CT) o una risonanza magnetica (MRI) scan per cartografà l'area esatta da trattà. Durante a scansione, purtarete u dispusitivu chì vi aiuta à stà fermu. L'oncologu di radiazioni utilizerà un computer per tracciare u tumore è spiegà l'anguli à chì i fasci di protoni entreranu in u vostru corpu.
A terapia di protoni hè realizata in ambulatoriu. U trattamentu dura uni pochi di minuti à ghjornu nantu à un periudu di 6 à 7 settimane, secondu u tippu di cancheru. Prima di l'iniziu di u trattamentu, entrerete in u dispositivu chì vi fermerà fermu. U radioterapista hà da piglià uni pochi di raggi X per affinà u trattamentu.
Sarete piazzatu in un dispositivu in forma di ciambella chjamatu gantry. Girerà intornu à voi è punterà i prutoni in direzzione di u tumore. Una macchina chjamata sincrotrone o ciclotrone crea è accelera i prutoni. Allora i protoni sò rimossi da a macchina è i magneti li dirigenu versu u tumore.
U tecnicu lasciarà a stanza mentre avete una terapia di protoni. U trattamentu duverà piglià solu 1 à 2 minuti. Ùn duvete sente alcun fastidiu. Dopu chì u trattamentu hè finitu, u tecnicu tornerà in stanza è vi aiuterà à caccià u dispositivu chì ti fermava fermu.
EFFETTI LATERALI
A protunoterapia pò avè effetti collaterali, ma questi tendenu à esse più mite ch'è cù a radiazione à raggi X perchè a protunoterapia provoca menu danni à i tessuti sani. L'effetti secondari dipendenu da a zona trattata, ma ponu include rossore di a pelle è perdita di capelli temporanea in a zona di radiazioni.
DOPU A PROCEDURA
Dopu à a terapia di protoni, duverete esse capace di ripiglià e vostre attività normali. Puderete vede u vostru duttore ogni 3 à 4 mesi per un esame di seguitu.
Terapia di fasci di protoni; Cancer - terapia di protoni; Radioterapia - prototerapia; Cancer di prostata - terapia di protoni
Situazione di l'Associazione Naziunale per a Terapia Protonica. Dumande frequenti. www.proton-therapy.org/patient-resources/faq/. Accessu à u 6 d'Agostu 2020.
Shabason JE, Levin WP, DeLaney TF. Radioterapia di particule caricate. In: Gunderson LL, Tepper JE, eds. Oncologia di Radiazioni Cliniche di Gunderson è Tepper. 5a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2021: chap 24.
Zeman EM, Schreiber EC, Tepper JE. Basi di radioterapia. In: Niederhuber JE, Armitage JO, Kastan MB, Doroshow JH, Tepper JE, eds. Oncolugia Clinica di Abeloff. 6a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2020: chap 27.