Terapia radioiodina
A radioterapia utilizza iodu radioattivu per riduce o tumbà e cellule tiroide. Hè adupratu per trattà certe malatie di a glàndula tiroidea.
A glàndula tiroidea hè una glàndula in forma di farfalla chì si trova in u fronte di u to collu inferiore. Produce ormoni chì aiutanu u vostru corpu à regulà u vostru metabolismu.
A vostra tiroide hà bisognu di iodu per funziunà currettamente. Ddu iodu vene da l'alimentu chì manghjate. Nisun altru organu usa o assorbe assai iodu da u vostru sangue. L'eccessu di iodu in u vostru corpu hè eliminatu in l'urina.
U Radioiodine hè adupratu per u trattamentu di e diverse condizioni di tiroide. Hè datu da medichi specialisti in medicina nucleare. Sicondu a dosa di u iodu radioattivu, pudete micca bisognu di stà in l'uspidale per sta procedura, ma andate in casa u listessu ghjornu. Per dosi più alte, avete bisognu di stà in una stanza speciale in l'uspidale è avè a vostra urina cuntrullata per chì u iodu radioattivu sia eliminatu.
- Puderete inghjuttà radioiodine in forma di capsule (pillole) o di un liquidu.
- A vostra tiroide assorbe a maiò parte di u iodu radioattivu.
- A squadra di medicina nucleare pò fà scansioni durante u vostru trattamentu per verificà induve u iodu hè statu assorbitu.
- A radiazione ucciderà a glàndula tiroidea è, se u trattamentu hè per u cancheru di tiroide, tutte e cellule di u cancheru di a tiroide chì puderianu avè viaghjatu è stallatu in altri organi.
A maiò parte di l'altre cellule ùn sò micca interessate à piglià iodu, allora u trattamentu hè assai sicuru. Dosi assai alte ponu calà qualchì volta a produzzione di saliva (sput) o ferisce u colon o a medula ossea.
A radioterapia hè aduprata per trattà l'ipertiroïdismu è u cancheru di tiroide.
L'ipertiroidismu si verifica quandu a vostra glàndula tiroidea produce eccessi di ormoni tiroidiali. U Radioiodine tratta sta cundizione uccidendu e cellule tiroide iperattività o riducendu una ghiandola tiroidea ingrandita. Quessa ferma a glàndula tiroidea da pruduce troppu ormone tiroidea.
A squadra di medicina nucleare cercherà di calculà una dosa chì vi lascia cù una funzione tiroidea normale. Ma, stu calculu ùn hè micca sempre cumpletamente precisu. Di conseguenza, u trattamentu pò purtà à l'ipotiroïdismu, chì deve esse trattatu cù supplementazione di ormoni tiroidei.
U trattamentu radioattivu di iodu hè ancu adupratu in u trattamentu di alcuni cancri di tiroide dopu a chirurgia hà digià cacciatu u cancheru è a maiò parte di a tiroide. L'iodu radioattivu uccide tutte e cellule di cancru di tiroide rimanenti chì puderebbenu restà dopu a chirurgia. Pudete riceve stu trattamentu 3 à 6 settimane dopu a chirurgia per caccià a tiroide. Pò ancu tumbà e cellule cancerose chì si sò sparse in altre parti di u corpu.
Parechji esperti di a tiroide credenu avà chì stu trattamentu hè statu troppu abusatu in alcune persone cun cancru di tiroide perchè sapemu avà chì alcune persone anu un risicu assai bassu di recidiva di u cancer. Parlate cù u vostru fornitore nantu à i rischi è i vantaggi di stu trattamentu per voi.
I rischi di a radioterapia includenu:
- Conta bassa di sperma è sterilità in l'omi finu à 2 anni dopu u trattamentu (raru)
- Periodi irregulari in donne finu à un annu (raru)
- Livelli assai bassi o assenti di ormoni tiroidei chì richiedenu medicina per a sostituzione ormonale (cumunu)
L'effetti secundarii di curta durata includenu:
- Tenerezza è gonfiore di u collu
- Gonfiore di e ghiandole salivari (ghiandole in fondu è in daretu à a bocca induve si produce a saliva)
- Bocca asciutta
- Gastrite
- Cambiamenti di gustu
- Ochji secchi
E donne ùn devenu micca esse incinte o allattate à u mumentu di u trattamentu, è ùn devenu micca esse incinte per 6 à 12 mesi dopu u trattamentu. L'omi devenu evità a cuncepzione per almenu 6 mesi dopu u trattamentu.
E persone cun a malatia di Graves anu ancu un risicu di aggravamentu di l'ipertiroïdismu dopu a terapia radioiodina. I sintomi sò generalmente picchi circa 10 à 14 ghjorni dopu u trattamentu. A maiò parte di i sintomi ponu esse cuntrullati cù farmaci chjamati beta-bloccanti. Assai raramente u trattamentu iodu radioattivu pò causà una forma severa di ipertiroidismu chjamata tempesta tiroidea.
Pudete avè testi per verificà i vostri livelli di ormoni tiroidei prima di a terapia.
Puderete esse dumandatu di smette di piglià qualsiasi medicina ormonale tiroidea prima di a procedura.
Vi sarà dumandatu di piantà qualsiasi medicamentu per suppressione a tiroide (propylthiouracil, methimazole) almenu una settimana prima di a procedura (assai impurtante o u trattamentu ùn funzionerà micca).
Pudete esse postu nantu à una dieta bassa in iodu per 2 à 3 settimane prima di a procedura. Duvete evità:
- Alimenti chì cuntenenu sale iodatu
- Latticini, ova
- Frutti di mare è alghe
- Soia o prudutti chì cuntenenu soia
- Alimenti culuriti cù tintura rossa
Pudete riceve iniezioni di ormoni stimolanti a tiroide per aumentà l'assorbimentu di iodu da e cellule tiroide.
Ghjustu prima di a prucedura quandu hè datu per u cancheru di tiroide:
- Pudete avè una scansione di u corpu per verificà eventuali cellule tumorali rimanenti chì anu da esse distrutte. U vostru fornitore vi darà una piccula dose di radioiodine da inghjuttà.
- Pudete riceve una medicina per prevene a nausea è u vomitu durante a procedura.
Chewing gum o succhendu caramelle dure pò aiutà cù a bocca secca. U vostru duttore di salute pò suggerisce di ùn avè micca purtatu lenti di cuntattu per ghjorni o settimane dopu.
Pudete avè una scansione di u corpu per verificà eventuali cellule di cancru di tiroide rimanenti dopu a dose di radioiodine hè stata data.
U vostru corpu passerà u iodu radioattivu in a vostra urina è in saliva.
Per prevene l'esposizione à l'altri dopu a terapia, u vostru fornitore vi dumanderà di evità certe attività. Chiedi à u vostru fornitore quantu tempu avete bisognu per evità queste attività - in certi casi, dipenderà da a dosa data.
Per circa 3 ghjorni dopu u trattamentu, duvete:
- Limita u vostru tempu in i lochi publichi
- Ùn viaghjate micca in aviò o aduprate u trasportu publicu (pudete mette in circulazione e macchine di rilevazione di radiazioni in l'aeroporti o in i punti di frontiera per parechji ghjorni dopu u trattamentu)
- Bei assai liquidi
- Ùn preparate micca l'alimentu per l'altri
- Ùn sparte micca utensili cù l'altri
- Sedete quandu urinate è lavate i bagni 2 à 3 volte dopu l'usu
Per circa 5 o più ghjorni dopu u trattamentu, duvete:
- Stà almenu 6 metri da i zitelli è e donne incinte
- Ùn vultà micca à u travagliu
- Dormite in un lettu separatu da u to cumpagnu (finu à 11 ghjorni)
Duvete ancu dorme in un lettu separatu da un cumpagnu incinta è da i zitelli o zitelli per 6 à 23 ghjorni, secondu a dose di radioiodine data.
Probabilmente averete bisognu di fà un test di sangue ogni 6 à 12 mesi per verificà i livelli di ormoni tiroidiali. Pudete ancu bisognu di altre prove di seguitu.
Se a vostra tiroide diventa inattiva dopu u trattamentu, a maiò parte di a ghjente hà bisognu à piglià pillole di supplementu di ormone tiroidea per u restu di a so vita. Questu sustituisce l'hormone chì a tiroide faria nurmalmente.
L'effetti collaterali sò à cortu andà è si ne vanu mentre u tempu passa. E dosi alte anu un risicu bassu di cumplicazioni à longu andà cumpresu danni à e ghiandole salivari è risicu di malignità.
Terapia iodu radioattivu; Ipertiroidismu - radioiodu; Cancer di tiroide - radioiodine; Carcinoma papillariu - radioiodine; Carcinoma follicular - radioiodine; Terapia I-131
Mettler FA, Guiberteau MJ. Glàndule tiroide, paratiroidei è salivari. In: Mettler FA, Guiberteau MJ, eds. Elementi Essenziali di Medicina Nucleare è Imaging Moleculare. 7a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2019: chap 4.
Situ di l'Institutu Naziunale di u Cancer. Trattamentu di u cancheru di tiroide (adultu) (PDQ) - Versione prufessiunale sanitaria. www.cancer.gov/types/thyroid/hp/thyroid-treatment-pdq#link/_920. Actualizatu u 22 di ferraghju di u 2021. Accessu à l'11 di marzu di u 2021.
Ross DS, Burch HB, Cooper DS, et al. 2016 Linee guida di l'Associazione Americana di Tiroide per u diagnosticu è a gestione di l'ipertiroïdismu è altre cause di tirotossicosi. Tiroide. 2016; 26 (10): 1343-1421. PMID: 27521067 www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27521067/.