Bacteriofaggiu: chì hè, cumu identificà è cicli di vita (litichi è lisogeni)
Cuntenutu
- Caratteristiche di u batteriofacu
- Cumu accade i cicli litichi è lisogeni
- Ciculu liticu
- Ciclu lisogenicu
- Cosa hè a terapia di fagi
I batteriofagi, cunnisciuti ancu cum'è fagi, sò un gruppu di virus capaci di infettà è di multiplicassi in e cellule batteriche è chì, quand'elli partenu, prumove a so distruzzione.
I batteriofagi sò prisenti in parechji ambienti, è ponu esse isolati da l'acqua, u terrenu, i prudutti alimentarii è ancu altri microorganismi. Ancu se pò ancu esse prisente in u corpu, principalmente in a pelle, in a cavità orale, in i pulmoni è in u sistema urinariu è gastrointestinale, i batteriofagi ùn causanu micca malatie o cambiamenti in u corpu umanu, perchè anu una preferenza per i procarioti cellule, vale à dì, menu cellule si sò sviluppate, cume e batterie.
Inoltre, sò capaci di stimulà a risposta immune di u corpu, in modu chì ùn sò micca capaci di agisce nantu à i microorganismi rispunsevuli di u funziunamentu currettu di l'organisimu, in più di avè alta specificità in relazione à u so ospitante, vale à dì, u microorganismu patogenu . Cusì, i batteri chì facenu parte di u microbioma ùn sò micca distrutti per via di a relazione pusitiva stabilita trà i batteriofagi è u sistema immunitariu.
Caratteristiche di u batteriofacu
I batteriofagi sò virus chì ponu esse truvati in ambienti diversi, cumpresu u corpu umanu, tuttavia ùn causanu micca cambiamenti o malatie perchè ùn anu micca specificità per e cellule chì formanu u corpu. Altre caratteristiche di u batteriofacu sò:
- Sò furmati da una capside, chì hè una struttura furmata da prutine chì anu a funzione di prutege u materiale geneticu di u virus;
- Puderanu avè sfarenti tippi di materiale geneticu, cum'è DNA doppia catena, DNA monocatenariu o RNA;
- In più di pudè esse differenziati in termini di so cumpusizione genetica, i batteriofagi ponu esse ancu differenzati da a struttura di a càpsida;
- Ùn sò micca capaci di multiplicassi fora di un ospitante, vale à dì, anu da esse in cuntattu cù una cellula batterica per chì si possa riplicà, è per questa ragione ponu esse ancu cunnisciuti cum'è "parassiti batterici";
- Anu una alta specificità per l'ospitu, chì sò cellule batteriche.
A classificazione di i batteriofagi hè sempre in studiu, tuttavia, alcune pruprietà ponu esse utili per a differenziazione è a classificazione di i batteriofagi, cume u tippu di materiale geneticu, a morfologia, e caratteristiche genomiche è e caratteristiche fisico-chimiche.
Cumu accade i cicli litichi è lisogeni
I cicli litichi è lisogeni sò cicli di multiplicazione di u batteriofaggiu quandu sò in cuntattu cù a cellula batterica è ponu esse differenziati secondu u cumpurtamentu di u virus.
Ciculu liticu
U ciclu liticu hè quellu in u quale, dopu l'iniezione di u materiale geneticu di u bacteriofaggiu in a cellula batterica, si face a replica è a furmazione di novi batteriofagi, chì quandu partenu distrugge a cellula batterica. Dunque, in generale, u ciclu accade cusì:
- Adsorzione: u bacteriophage si attacca à a membrana di a cellula batterica suscettibile attraversu i recettori di a membrana;
- Entrata o penetrazione: u materiale geneticu di u bacteriophage entra in a cellula bacteriana;
- Réplication: stu materiale geneticu coordina a sintesi di proteine è altre molecule di DNA, se hè un batteriofagu di DNA;
- Muntatu: novi bacteriofagi sò furmati è u DNA riplicatu hè imballatu cù l'aiutu di e proteine sintetizate, dendu origine à a càpsida;
- Lise: u batteriofaggiu furmatu lascia a cellula batterica, favurendu a so distruzzione.
Ciclu lisogenicu
In u ciclu lisogenu, u materiale geneticu di u batteriofacu hè incorporatu in quellu di u batteriu, tuttavia stu prucessu pò raprisentà solu u silenziu di i geni di virulenza di u batteriu, in più di esse un prucessu riversibile. Stu cicculu accade cusì:
- Adsorzione: u bacteriophage s'assorbe à a membrana bacteriana;
- Input: u materiale geneticu di u bacteriophage entra in a cellula bacteriana;
- Integrazione: ci hè l'integrazione di u materiale geneticu di u batteriofagu cù quellu di u batteriu, diventendu cunnisciutu cum'è profago;
- Divizia: u materiale ricombinatu, u profago, si divide secondu a divisione batterica.
U profagus ùn hè micca attivu, vale à dì, i so geni ùn sò micca espressi è, dunque, ùn risultanu micca in cambiamenti negativi per i batteri è hè un prucessu cumpletamente riversibile.
A causa di u fattu chì i batteriofagi interagiscenu cù u materiale geneticu battericu è ponu prumove a so distruzzione, sti virus ponu esse aduprati in u studiu per sviluppà nuove strategie per luttà contr'à infezioni multi-resistenti.
Cosa hè a terapia di fagi
A terapia di fagi, cunnisciuta ancu com'è terapia di fagi, hè un tipu di trattamentu chì usa bacteriofagi per luttà contr'à e infezioni batteriche, in particulare quelle causate da microorganismi multi-resistenti. Stu tipu di trattamentu hè sicuru, postu chì i batteriofagi anu solu attività contr'à i batteri patogeni, cunservendu u microbiota normale di a persona.
Ancu se stu tipu di terapia hè stata discritta dapoi anni, hè solu avà chì sta pigliendu impurtanza in a literatura per via di l'aumentu di u numeru di batteri chì ùn rispondenu micca à u trattamentu cunvinziunale cù antibiotici.
Tuttavia, malgradu esse una tecnica favorevule, a terapia di fagi hà alcune limitazioni. Ogni tippu di batteriofagi hè specificu per un certu batteriu, dunque questi fagi ùn puderebbenu esse usati in isolamentu per luttà contr'à e infezioni causate da vari microorganismi, ma in questu casu un "cocktail di fagi" puderia esse formulatu secondu i microorganismi identificati cum'è responsabili di l'infezzione . Inoltre, principalmente per via di u ciclu lisogenu, i batteriofagi ponu prumove u trasferimentu di geni di resistenza à u batteriu, rendendu u trattamentu inefficace.