Per chì ghjè a Biopsia di u Fegatu
Cuntenutu
- Quandu hè indicatu
- Cumu a biopsia hè fatta
- Chì preparazione hè necessaria
- Cumu hè a Recuperazione
- Possibili complicazioni
A biopsia di u fegatu hè un esame medicu induve un picculu pezzu di u fegatu hè eliminatu, da analizà sottu u microscopiu da u patologu, è cusì, per diagnosticà o valutà e malatie chì danneghjanu questu organu, cume l'epatite, a cirrosi, e malatie sistemiche chì affettanu u fegatu o ancu u cancheru.
Questa prucedura, chjamata ancu biopsia di u fegatu, hè realizata à l'uspidale, postu chì u campione hè presu da u fegatu cù una agulla speciale, in una prucedura chì hè simile à una chirurgia minore è, ancu se rara, pò esse qualchì risicu, cum'è cum'è sanguinante.
Di solitu a persona ùn hè micca uspitalizata è volta in casa u listessu ghjornu, ancu s'ellu hè necessariu andà à l'uspidale accumpagnatu, perchè hè necessariu riposà è ùn serà micca in gradu di guidà dopu a biopsia.
Quandu hè indicatu
A biopsia di u fegatu hè aduprata per analizà i cambiamenti in u fegatu, per definisce u diagnosticu è pudè pianificà megliu u trattamentu. L'indicazioni principali includenu:
- Valuta l'epatite cronica, in casu di dubbi nantu à u diagnosticu o a gravità di a malattia, pudendu ancu identificà l'intensità di i danni à u fegatu
- Valuta e malatie chì causanu depositi in u fegatu, cum'è Emocromatosi, chì provoca depositi di ferru, o a malattia di Wilson, chì provoca depositi di rame, per esempiu;
- Identificà a causa di i noduli di u fegatu;
- Cercate a causa di l'epatite, cirrosi o fallimentu di u fegatu;
- Analizà l'efficacezza di a terapia per u fegatu;
- Valuta a presenza di cellule tumorali;
- Ricerca per a causa di a colestasi o cambiamenti in i canali biliari;
- Identificà una malattia sistemica chì affetta u fegatu o chì provoca febbre d'origine pocu chjaru;
- Analizate u fegatu di un pussibule donatore di trapianto o ancu u suspettu di rigettu o altra complicazione dopu u trasplante di fegatu.
Questa prucedura hè realizata solu per indicazione medica è, in generale, solu fatta quandu altri testi chì valutanu a presenza di lesioni è u funziunamentu di u fegatu ùn anu micca furnitu l'infurmazioni necessarie, cume ecografia, tomografia, misurazione di enzimi epatici (AST, ALT), bilirubine o albumina, per esempiu. Amparate più nantu à i testi chì valutanu u fegatu.
Cumu a biopsia hè fatta
Per a biopsia di u fegatu, di solitu si usa una agulla, in particulare indicata per questi casi, per pruvà à caccià un campione cù u minimu dannu pussibule à l'organu.
Alcune tecniche sfarente ponu esse aduprate da u duttore, è a più cumuna hè a biopsia di fegatu percutanea, in chì l'agulla hè inserita attraversu a pelle à u fegatu, chì si trova à u latu drittu di l'addome. A procedura deve esse fatta sottu anestesia o sedazione è, ancu se hè scomoda, questu ùn hè micca un esame chì provoca assai dolore.
In generale, esami cume ecografia o tomografia computerizata sò aduprati cum'è guida per situà l'area chì vulete ghjunghje, da induve u campionu serà raccoltu. U duttore piglia circa 3 campioni è a prucedura dura circa una meza ora, secondu ogni casu. Dopu, i campioni saranu analizzati à u microscopiu per valutà a presenza di cambiamenti in e cellule.
Altri modi per uttene l'accessu à u fegatu per a biopsia, hè inserendu l'agulla per a vena jugulare è ghjunghje à u fegatu attraversu a circolazione, chjamata via transjugulare, o, ancu durante una chirurgia laparoscopica o aperta, ma sò menu cumuni.
Chì preparazione hè necessaria
Prima di fà una biopsia di fegatu, u duttore pò ricumandà à dighjunu per circa 6 à 8 ore. Inoltre, hè cunsigliatu di suspende l'usu di droghe chì ponu interferisce cù a coagulazione di u sangue, per circa 1 settimana, cum'è anti-infiammatori, anticoagulanti o AAS, per esempiu, chì deve esse fattu secondu cunsiglii medichi.
Cumu hè a Recuperazione
Dopu una biopsia di fegatu, a persona hà bisognu à stà in l'uspidale sottu osservazione per circa 4 ore. U duttore pò ancu verificà a pressione sanguigna è altri dati vitali per vede s'ellu ci pò esse complicazioni è se hè sicuru per esse scaricatu, ma in generale, e persone chì sò bè cuntrullati ponu andà in casa u listessu ghjornu.
A persona deve lascià l'uspidale cù una fascia à u latu di l'addome, secondu u tippu di procedura, chì deve esse rimossa dopu à 2 ghjorni, in casa, dopu una guarigione sicura.
Prima di caccià u medicamentu, ci vole à fà casu à ùn bagnà a garza è verificà chì sia sempre pulita, è s'ellu ci hè sanguinamentu, pus in a ferita, frebba, in più di sturdimentu, svenimentu o dolore intensu, hè indicatu d'andà à u duttore per una valutazione.
Per alleviare u dolore è l'inconfortu u duttore pò raccomandà di piglià un analgesicu, è ùn hè micca raccomandatu di fà sforzi per 24 ore dopu a procedura.
Possibili complicazioni
Ancu se a biopsia di u fegatu hè una prucedura sicura è raramente si producenu cumplicazioni, puderebbenu sanguinassi, perforazione di u pulmone o di a cistifellea è infezioni in u situ d'inserzione di l'agulla.