Cosa hè a radiazione, i tippi è cume si prutegge
Cuntenutu
- Tipi di radiazioni è cume si prutege
- 1. Radiazione sulare
- 2. Radiazioni ionizanti
- 3. Radiazioni micca ionizanti
A radiazione hè un tipu d'energia chì si sparghje in l'ambiente à diverse velocità, chì pò penetrà in certi materiali è esse assurbita da a pelle è, in certi casi, pò esse dannosa per a salute, causendu malatie cum'è u cancer.
I principali tippi di radiazioni sò solari, ionizanti è non-ionizzanti, è in ognunu di sti tippi l'energia pò esse prodotta da l'industrie o trova in natura.
Tipi di radiazioni è cume si prutege
A radiazione pò esse classificata in trè tippi, cum'è:
1. Radiazione sulare
A radiazione solare, cunnisciuta ancu cum'è radiazione ultravioletta, hè emessa da u sole è i raggi ultravioletti ponu esse di vari tippi, cume:
- Raggi UVA: sò più debuli perchè anu menu energia è causanu danni superficiali à a pelle, cum'è e rughe;
- Raggi UVB: sò raghji più forti è ponu dannà di più e cellule di a pelle, pruvucendu brusgiature è alcuni tippi di cancheru;
- Raggi UVC: hè u tippu u più forte, ma ùn ghjunghje micca à a pelle, chì sò prutetti da u stratu d'ozone.
A radiazione sulare ghjunghje à a pelle cù una intensità più grande trà l'ore di dece di a mattina è quattru di u dopu meziornu, ma ancu à l'ombra a ghjente pò esse esposta à i raggi ultravioletti.
L'esposizione prolungata à u sole pò causà scottature è colpi di calore, chì hè quandu si verificanu disidratazione, frebba, vomitu è ancu svenimentu. Inoltre, una esposizione eccessiva à i raggi ultravioletti pò purtà à l'apparizione di cancru di a pelle chì provoca ferite, verruche o macchie nantu à a pelle. Eccu cumu identificà i segni di u cancheru di a pelle.
Cumu si prutege: u megliu modu per pruteggervi da e radiazioni ultraviolette hè di aduprà a crema solare ogni ghjornu cù un fattore minimu di prutezzione 30, di mette cappelli per prutege a to faccia da i raggi ultravioletti è per evità l'abbronzatura artificiale. Eppuru, hè impurtante evità u sole à mezu ghjornu, quandu l'intensità di radiazione hè maiò.
2. Radiazioni ionizanti
A radiazione ionizante hè un tippu di energia ad alta frequenza prodotta in centrali elettriche, chì hè aduprata in dispositivi di radioterapia è in testi di imaging, cume a tomografia computerizzata.
L'esposizione à stu tippu di radiazioni deve esse minima, chì e persone chì ci sò esposte per un bellu pezzu, ponu sviluppà alcuni prublemi di salute, cume nausea, vomitu, debolezza è brusgiature nantu à a pelle è in casi più gravi a manifestazione di qualchì tippu di u cancheru.
Cumu si prutege: a prestazione di testi chì emettenu radiazioni ionizzanti, devenu esse effettuata cù una indicazione medica, è, in a maiò parte di i casi, ùn causanu alcun prublema di salute, chì di solitu sò veloci.
Tuttavia, i prufessiunali chì sò stati esposti à stu tipu di radiazioni per un bellu pezzu, cum'è impiegati chì travaglianu in u settore di radioterapia è impiegati di centrali nucleari, duveranu aduprà dosimetri di radiazioni è equipaggiamenti di prutezzione, cume u vest di piombu.
3. Radiazioni micca ionizanti
A radiazione micca ionizante hè un tipu d'energia à bassa frequenza chì si sparghje per onde elettromagnetiche, è pò vene da fonti naturali o innaturali. Alcuni esempi di stu tippu di radiazioni sò onde emesse da radio, telefoni cellulari, antenne TV, luci elettriche, reti wi-fi, microonde è altre apparecchiature elettroniche.
Generalmente, e radiazioni non ionizanti ùn causanu alcun dannu à a salute perchè porta poca energia, tuttavia, e persone chì travaglianu cù sistemi elettrichi, cum'è elettricisti è saldatori, sò in periculu d'avè un accidente è di riceve una carica energetica assai alta è ponu anu brusgiature nantu à u corpu.
Cumu si prutege: e radiazioni non ionizanti ùn causanu micca malatie gravi, dunque ùn ci hè bisognu di misure protettive specifiche. Tuttavia, i travagliadori chì sò in cuntattu direttu cù i cavi di alimentazione è i generatori devenu aduprà equipagiu di prutezzione personale per prevene l'accidenti.