Cume si prutegge da u coronavirus (COVID-19)
Cuntenutu
- Cura generale per pruteggevi da u virus
- 1. Cumu si prutege in casa
- Cumu preparà una stanza d'isolamentu in casa
- Quale deve esse piazzatu in a stanza d'isolamentu
- 2. Cumu si prutege à u travagliu
- 3. Cumu si prutege in i lochi publichi
- Cosa da fà in casu di suspettu
- Hè pussibule uttene COVID-19 più di una volta?
- Quantu tempu SARS-CoV-2 sopravvive
- Cumu u virus affetta u corpu
U novu coronavirus, cunnisciutu cum'è SARS-CoV-2, è chì dà origine à l'infezzione COVID-19, hà causatu un numeru altu di casi d'infezzione respiratoria in u mondu. Questu hè perchè u virus pò esse facilmente trasmessu per tossu è starnutendu, attraversu goccioline di saliva è secrezioni respiratorie chì sò suspesi in l'aria.
I sintomi di COVID-19 sò simili à quelli di una gripe cumuna, chì pò purtà à l'iniziu di tosse, frebba, mancanza di respiru è mal di testa. E raccomandazioni di l'OMS sò chì chiunque abbia sintomi è chì sia statu in cuntattu cù qualcunu chì pò esse infettatu, cuntattate l'autorità sanitarie per sapè cumu procedere.
Scuprite i sintomi principali di COVID-19 è fate u nostru test in ligna per sapè quale hè u vostru risicu.
Cura generale per pruteggevi da u virus
In quantu à e persone chì ùn sò micca infettate, e linee guida sò soprattuttu per pruvà à prutegge si da una pussibile contaminazione. Questa prutezzione pò esse fatta per mezu di misure generali contr'à ogni tipu di virus, chì includenu:
- Lavate e mani spessu cù acqua è sapone per almenu 20 secondi, soprattuttu dopu à esse in cuntattu cù qualchissia chì pò esse malatu;
- Evite frequentà i lochi publichi, chjusi è affollati, cum'è centri cummerciale o palestre, preferendu stà in casa u più longu pussibule;
- Coperta a bocca è u nasu ogni volta chì avete bisognu di tossu o starnutisce, aduprendu un fazzolettu o un vestitu dispunibule;
- Evite di tuccà l'ochji, u nasu è a bocca;
- Purtate una maschera di prutezzione persunale sì site malatu, per copre u nasu è a bocca ogni volta chì avete bisognu à esse in casa o cù altre persone;
- Ùn sparte micca articuli persunali chì pò esse in cuntattu cù goccioline di saliva o secrezioni respiratorie, cume coltelleria, bichjeri è spazzole da denti;
- Evite u cuntattu cù l'animali salvatichi o qualsiasi tipu d'animali chì pare esse malatu;
- Mantene in casa bè ventilatu, aprendu a finestra per permette a circulazione d'aria;
- Cuite bè l'alimentu prima di manghjà, soprattuttu carne, è per lavà o sbuchjà cibi chì ùn anu micca bisognu di esse cucinati, cum'è i frutti.
Fighjate u video seguente è capite megliu cumu si passa a trasmissione di coronavirus è cumu si prutege:
1. Cumu si prutege in casa
Durante una situazione di pandemia, cum'è accade cù COVID-19, hè pussibule chì si raccomanda di stà in casa u più longu pussibule, per evità di affollà a ghjente in i lochi publichi, chì pò facilità a trasmissione di u virus.
In quessi casi, hè assai impurtante avè qualchì cura più specifica in casa per prutege a famiglia sana, chì include:
- Eliminate i scarpi è a robba à l'entrata di a casa, sopratuttu se site statu in un locu publicu cù parechje persone;
- Lavate e mani prima di entre in casa o, s'ellu ùn hè micca pussibule, subitu dopu à entra in casa;
- Pulite regolarmente e superfici è l'oggetti chì sò aduprati u più, cume tavule, banconi, maniglie di porte, telecomandi, o telefunini, per esempiu. Per a pulizia, un detergente normale o un mischju di 250 ml d'acqua cun 1 cucchiaia di candeggina (ipocloritu di sodiu) pò esse adupratu. A pulizia deve esse fatta cù guanti;
- Lavate i panni aduprati à l'aria aperta o quelli chì sò visibilmente imbruttati. L'ideale hè di lavà à a temperatura più alta raccomandata per u tippu di tessutu in ogni pezzu. Durante questu prucessu hè cunsigliatu di portà guanti;
- Evite di sparte piatti, cuverti o biccheri cù i membri di a famiglia, cumpresu a spartera di l'alimentu;
- Evite un cuntattu strettu cù i membri di a famiglia, soprattuttu cù quelli chì anu bisognu di andà regolarmente in lochi publichi, evitendu basgi o abbracci durante i periodi di epidemia più grande.
Inoltre, hè impurtante di mantene tutte e precauzioni generali contr'à i virus, cume copre u nasu è a bocca ogni volta chì avete bisognu di tossisce o starnutisce, è evità di affollà parechje persone in a stessa stanza in casa.
Se ci hè una persona malata in casa hè assai impurtante avè misure preventive in più, pò ancu esse necessariu mette quella persona in una stanza d'isulamentu.
Cumu preparà una stanza d'isolamentu in casa
A stanza d'isulamentu serve per separà i malati da u restu di membri di a famiglia sana, finu à chì un duttore si dimette o finu à chì si faci un test di coronavirus cun un risultatu negativu. Hè perchè, cume u coronavirus provoca sintomi gripali o simili à u fretu, ùn ci hè manera di sapè quale pò esse infettatu o micca.
Stu tipu di stanza ùn hà micca bisognu di preparazione speciale, ma a porta deve sempre esse chjosa è a persona malata ùn deve micca lascià a stanza. S'ellu hè necessariu esce per andà in bagnu, per esempiu, hè impurtante chì una maschera sia usata per chì a persona si possa spustà in i curridori di a casa. À a fine, u bagnu deve esse pulitu è disinfettatu ogni volta chì hè adupratu, in particulare u bagnu, a doccia è u lavamanu.
Dintra a stanza, a persona deve ancu mantene a stessa cura generale, cume aduprà un fazzolettu dispunibile per copre a bocca è u nasu ogni volta chì hà bisognu di tossisce o starnutisce è lavà o disinfettà e so mani spessu. Ogni oggettu chì hè adupratu in a stanza, cum'è piatti, bichjeri o stuvigli, deve esse trasportatu cù guanti è lavatu immediatamente, cù sapone è acqua.
Inoltre, se una persona sana hà bisognu à entre in a stanza, duverebbe lavà e mani prima è dopu esse in a stanza, oltre à aduprà guanti monousu è una maschera.
Quale deve esse piazzatu in a stanza d'isolamentu
A stanza d'isolamentu deve esse aduprata per e persone chì sò malate cù sintomi lievi o moderati chì ponu esse trattati in casa, cum'è malessere generale, tosse è starnuti costanti, frebba di bassa qualità o nasu.
In casu chì a persona abbia sintomi più gravi, cume a frebba chì ùn migliora o a difficultà di respirà, hè assai impurtante di cuntattà l'autorità sanitarie è seguità i cunsiglii di i prufessiunali. S'ellu hè cunsigliatu per andà à l'uspidale, si deve evità di aduprà i trasporti publichi è aduprà sempre una maschera monousu.
2. Cumu si prutege à u travagliu
Durante i periodi di pandemia, cum'è cù COVID-19, l'ideale hè chì u travagliu sia fattu da casa ogni volta chì hè pussibule. Tuttavia, in situazioni induve questu ùn hè micca pussibule, ci sò alcune regule chì aiutanu à riduce u risicu di catturà u virus in u situ di travagliu:
- Evite un cuntattu strettu cù i culleghi attraversu basgi o abbracci;
- Dumandendu à i travagliadori malati di stà in casa è ùn andate micca à travaglià. Listessu vale per e persone chì anu sintomi d'origine scunnisciuta;
- Evite affollà parechje persone in camere chjuse, per esempiu, in a caffetteria, turnendu cun poca ghjente per manghjà o merendella;
- Pulite tutte e superfici di u situ di travagliu regolarmente, principalmente tavule, sedie è tutti l'ogetti di travagliu, cum'è urdinatori o schermi. Per a pulizia, un detergente normale o un mischju di 250 ml d'acqua cù 1 cucchiaia di candeggina (ipocloritu di sodiu) pò esse adupratu. A pulizia deve esse fatta cù guanti monousu.
A queste regule ci vole à aghjustà una cura generale contr'à qualsiasi tippu di virus, cume tene aperte e finestre ogni volta chì hè pussibule, per permette à l'aria di circulà è di pulisce l'ambiente.
3. Cumu si prutege in i lochi publichi
Cum'è in u casu di u travagliu, i lochi publichi devenu ancu esse aduprati solu quandu hè necessariu. Ciò include andà in u mercatu o in farmacia per cumprà alimentari o medicinali.
Altri lochi, cume i centri cummerciali, i cinema, i centri di fitness, i caffè o i magazini devenu esse evitati, postu chì ùn sò micca cunsiderati bè essenziali è ponu purtà à l'accumulazione di persone.
Eppuru, se hè necessariu andà in un locu publicu hè impurtante avè qualchì cura più specifica, cum'è:
- Stà u menu tempu pussibule in situ, partendu subitu dopu à compie l'acquistu;
- Evite aduprà maniglie di porte cù e vostre mani, aduprendu u codu per apre a porta quandu hè pussibule;
- Lavate e mani prima di lascià u locu publicu, per evità di cuntaminà a vittura o a casa;
- Dà preferenza à i tempi cù menu persone.
I posti publichi à l'aria aperta è cù una bona ventilazione, cum'è parchi o giardini, ponu esse aduprati in modu sicuru per passeghjà o esercitassi, ma hè cunsigliatu di evità di participà à attività di gruppu.
Cosa da fà in casu di suspettu
Hè cunsideratu suspettatu d'infezzione da u novu coronavirus, SARS-CoV-2, quandu a persona hà avutu cuntattu direttu cù casi cunfirmati o suspettati di COVID-19 è hà sintomi di l'infezzione, cum'è tosse severa, mancanza di respiru è alta frebba.
In questi casi, hè cunsigliatu chì a persona chjamessi a linea "Disque Saúde" attraversu u numeru 136 o Whatsapp: (61) 9938-0031, per riceve una guida da i prufessiunali di a salute à u Ministeru. S'ellu hè indicatu d'andà à l'uspidale per fà e prove è cunfirmà u diagnosticu, hè impurtante di piglià qualchì precauzione per evità di trasmette u virus pussibule à l'altri, cum'è:
- Purtate una maschera protettiva;
- Copre a bocca è u nasu cù carta velina ogni volta chì avete bisognu di tossisce o starnutisce, scartenduli in a spazzatura dopu ogni usu;
- Evite u cuntattu direttu cù l'altri populi, per toccu, basgià o abbraccià;
- Lavate e mani prima di sorte di casa è appena ghjunghjite à l'uspidale;
- Evite aduprà i trasporti publichi per andà à l'uspidale o a clinica sanitaria;
- Evite esse in casa cù altre persone.
Inoltre, hè impurtante d'avvertì e persone chì sò state in strettu cuntattu in i 14 ghjorni passati, cum'è a famiglia è l'amichi, nantu à u suspettu, affinchì queste persone possinu ancu esse attenti à l'apparizione pussibule di sintomi.
À l'uspidale è / o à u serviziu di salute, a persona cun suspettatu COVID-19 serà piazzata in un locu isolatu per impedisce a diffusione di u virus, è dopu alcuni test di sangue, cum'è PCR, analisi di secrezioni, saranu fatti. è tomografia toracica, chì serve per identificà u tippu di virus chì causa i sintomi, lascendu l'isolamentu solu quandu i risultati di i testi sò negativi per COVID-19. Vede cumu hè fatta a prova COVID-19.
Hè pussibule uttene COVID-19 più di una volta?
Ci sò alcuni casi segnalati di persone chì anu pigliatu COVID-19 più di una volta, tuttavia, è secondu u CDC [2], a persona chì era stata prima infettata sviluppa immunità naturale contr'à u virus per almenu i primi 90 ghjorni, ciò chì riduce assai u risicu di reinfezzione durante quellu periodu.
Ancu cusì, ancu se site digià statu infettatu, a linea guida hè di mantene tutte e misure chì aiutanu à prevene a malattia, cume lavassi spessu e mani, portà una maschera protettiva personale è mantene a distanza sociale.
Quantu tempu SARS-CoV-2 sopravvive
Sicondu a ricerca publicata da un gruppu di circadori di i Stati Uniti in marzu 2020 [1], hè statu trovu chì SARS-CoV-2, u novu virus da Cina, hè capace di sopravvivere nantu à alcune superfici finu à 3 ghjorni, tuttavia, sta volta pò variare secondu u materiale è e cundizioni di l'ambiente.
Cusì, in generale, u tempu di sopravvivenza di u virus chì provoca COVID-19 pare esse:
- Plasticu è inossu: finu à 3 ghjorni;
- Ramu: 4 ore;
- Cartone: 24 ore;
- In forma di aerosols, dopu a nebbia, per esempiu: finu à 3 ore.
Stu studiu suggerisce chì u cuntattu cù e superfici infettate pò ancu esse una forma di trasmissione di u novu coronavirus, tuttavia sò necessarie ulteriori indagini per cunfirmà sta ipotesi. In ogni casu, hè necessariu aduttà misure di precauzione, cume u lavatu di e mani, l'usu di gel d'alcol è a disinfezione frequente di e superfici chì ponu esse infettate. Questa disinfezione pò esse fatta cù detergenti normali, 70% alcolu o un mischju di 250 ml d'acqua cù 1 cucchiaia di candeggina (ipocloritu di sodiu).
Fighjate u video seguente è verificate l'impurtanza di queste misure per prevene una epidemia di virus:
Cumu u virus affetta u corpu
U coronavirus chì provoca COVID-19, cunnisciutu cum'è SARS-CoV-2, hè statu scupertu di recente è, di conseguenza, ùn hè ancu chjaru ciò chì pò causà in u corpu.
Tuttavia, hè cunnisciutu chì, in certi gruppi di risicu, l'infezzione pò causà sintomi assai severi chì ponu esse periculosi per a vita. Questi gruppi includenu e persone cun u sistema immunitariu più debule, cum'è:
- Anziani più di 65 anni;
- E persone cun malatie croniche cum'è diabete, respirazione o prublemi cardiaci;
- Persone cù insuffiziu renale;
- E persone sottumessi à qualchì tipu di trattamentu chì affetta u sistema immunitariu, cume a chimioterapia;
- E persone chì anu subitu trapianti.
In questi gruppi, u novu coronavirus sembra causà sintomi simili à quelli di pneumonia, sindrome respiratoriu di u Mediu Oriente (MERS) o sindrome respiratoriu acutu severu (SARS), chì necessitanu un trattamentu intensivu in l'uspidale.
Inoltre, alcuni pazienti guariti di COVID-19 parenu mostranu sintomi cum'è stanchezza eccessiva, dolore musculare è difficoltà à dorme, ancu dopu avè eliminatu u coronavirus da u so corpu, una complicazione chjamata sindrome post-COVID. Fighjate u video seguente più nantu à sta sindrome:
In u nostru podcast u Dr. Mirca Ocanhas chiarisce i principali dubbi nantu à l'impurtanza di rinfurzà u pulmone per evità complicazioni di COVID-19: