Farmacocinetica è Farmacodinamica: chì hè è chì differenze
Cuntenutu
- Farmacocinetica
- 1. Assorbimentu
- 2. Distribuzione
- 3. Metabolisimu
- 4. Escrezione
- Farmacodinamica
- 1. Locu d'azzione
- 2. Mekkanismu di azzione
- 3. Effettu terapeuticu
A farmacocinetica è a farmacodinamica sò cuncetti distinti, chì sò in leia cù l'azzione di e droghe annantu à l'organisimu è vice versa.
A farmacocinetica hè u studiu di u percorsu chì a droga piglia in u corpu postu chì hè ingeritu finu à chì hè escretu, mentre chì a farmacodinamica cunsiste in u studiu di l'interazzione di sta droga cù u situ di ubligatoriu, chì accadrà durante stu percorsu.
Farmacocinetica
A farmacocinetica cunsiste à studià u percorsu chì a droga piglierà da u mumentu chì hè amministratu finu à chì hè eliminata, passendu per assorbimentu, distribuzione, metabolismu è prucessi di escrezione. In questu modu, a medicina truverà un situ di cunnessione.
1. Assorbimentu
L'assorbimentu cunsiste in u passaghju di a medicina da u locu induve hè amministratu, à a circulazione di sangue. L'amministrazione pò esse fatta per via enterale, chì significa chì a medicina hè ingerita per via orale, sublinguale o rettale, o parenterale, chì significa chì a medicina hè amministrata per via endovenosa, sottocutanea, intradermica o intramuscolare.
2. Distribuzione
A distribuzione hè custituita da u percorsu chì a droga piglia dopu avè francatu a barriera di l'epiteliu intestinale in u flussu di sangue, chì pò esse in forma libera, o ligata à proteine plasmatiche, è pò allora ghjunghje in parechji lochi:
- Locu d'azzione terapeutica, induve eserciterà l'effettu previstu;
- I reservorii di tissuti, induve serà accumulatu senza esercite un effettu terapicuu;
- Situazione d'azione inaspettata, induve eserciterete un'azione indesiderata, causendu effetti collaterali;
- Locu induve sò metabolizati, chì ponu aumentà a so azzione o esse inattivati;
- Lochi induve sò escreti.
Quandu un medicamentu si lega à e proteine plasmatiche, ùn pò micca francà a barriera per ghjunghje à u tessutu è esercità un'azione terapeutica, dunque un medicamentu chì hà una alta affinità per queste proteine avrà menu distribuzione è metabolismu. Tuttavia, u tempu passatu in u corpu serà più longu, perchè a sustanza attiva piglia più tempu per ghjunghje à u situ d'azione è per esse eliminata.
3. Metabolisimu
U metabolisimu si faci largamente in u fegatu, è pò seguità:
- Inattivà una sustanza, chì hè a più cumuna;
- Facilità l'escrezione, furmendu metaboliti più polari è più solubili in acqua per esse eliminati più facilmente;
- Attiva cumposti uriginali inattivi, cambiendu u so prufilu farmacocineticu è furmendu metaboliti attivi.
U metabolismu di e droghe pò ancu accade menu spessu in i pulmoni, i reni è e ghiandole surrenali.
4. Escrezione
L'escrezione cunsiste à l'eliminazione di u compostu attraversu varie strutture, principalmente in u rene, in quale l'eliminazione hè fatta per l'urina. Inoltre, i metaboliti ponu ancu esse eliminati per mezu di altre strutture cum'è l'intestinu, per e feci, u pulmone s'elli sò volatili, è a pelle per sudore, latte maternu o lacrime.
Parechji fattori ponu interferisce cù a farmacocinetica cum'è l'età, u sessu, u pesu di u corpu, e malatie è a disfunzione di certi organi o abitudini cum'è fumà è beie alcolu, per esempiu.
Farmacodinamica
A farmacodinamica cunsiste à studià l'interazione di e droghe cù i so recettori, induve esercitanu u so meccanismu d'azione, producendu un effettu terapeuticu.
1. Locu d'azzione
I siti d'azzione sò i lochi induve e sostanze endogene, chì sò sostanze prodotte da l'organismu, o esogene, chì hè u casu di e droghe, interagiscenu per pruduce una risposta farmacologica. I principali obiettivi per l'azione di e sostanze attive sò i recettori induve hè abituale legà sostanze endogene, canali ionici, trasportatori, enzimi è proteine strutturali.
2. Mekkanismu di azzione
U meccanismu di azzione hè l'interazione chimica chì una determinata sostanza attiva hà cù u recettore, producendu una risposta terapeutica.
3. Effettu terapeuticu
L'effettu terapeuticu hè l'effettu benefiziu è desideratu chì a droga hà nantu à u corpu quandu hè amministratu.