Eparina: cosa hè, à chì serve, cumu aduprà è effetti collaterali
Cuntenutu
- Per chì ghjè
- Chì hè a relazione trà l'usu di l'eparina è COVID-19?
- Cumu aduprà
- Possibili effetti collaterali
- Quale ùn deve micca aduprà
L'eparina hè un anticoagulante per usu iniettabile, indicatu per diminuisce a capacità di coagulazione di u sangue è aiutà in u trattamentu è a prevenzione di a furmazione di coaguli chì ponu ostaculà i vasi sanguini è causà una coagulazione intravasculare disseminata, trombosi venosa profonda o ictus, per esempiu.
Ci hè dui tippi di eparina, eparina non frazionata chì pò esse aduprata direttamente in a vena o cum'è iniezione sottocutanea, è amministrata da una infermiera o un duttore, essendu esclusivamente per l'usu ospedaliere, è eparina à pocu pesu moleculare, cume enoxaparina o dalteparina, per per esempiu, hà una durata più larga di azzione è menu effetti collaterali ch'è l'eparina senza frazzione è pò esse adupratu in casa.
Queste eparine devenu sempre esse indicate da un duttore cume un cardiologu, ematologu o medicu generale, per esempiu, è un monitoru regulare deve esse effettuatu per valutà l'efficacia di u trattamentu o l'apparizione di effetti collaterali.
Per chì ghjè
L'eparina hè indicata per a prevenzione è u trattamentu di coaguli relativi à alcune condizioni, chì includenu:
- Trombosi venosa prufonda;
- Coagulazione intravasculare disseminata;
- Embolia pulmonaria;
- Embolia arteriale;
- Infartu;
- Fibrilazione auriculare;
- Cateterizazione cardiaca;
- Emodialisi;
- Chirurgie cardiache o ortopediche;
- Trasfusione di sangue;
- Circulazione di sangue extracorporale.
Inoltre, l'eparina pò esse usata per prevene a furmazione di coaguli in i letti, postu chì ùn si movenu micca, anu un risicu aumentatu di sviluppà coaguli di sangue è di trombosi.
Chì hè a relazione trà l'usu di l'eparina è COVID-19?
L'eparina, ancu s'ellu ùn cuntribuisce micca à eliminà u novu coronavirus da u corpu, hè stata aduprata, in casi moderate o severi, per prevene complicazioni tromboemboliche chì ponu sorgere cù a malattia COVID-19 cume a coagulazione intravasculare disseminata, l'embolia pulmonare o a trombosi venosa profonda. .
Sicondu un studiu fattu in Italia [1], u coronavirus pò attivà a coagulazione di u sangue purtendu à una grave crescita di a coagulazione di u sangue è, dunque, profilassi cù l'usu di anticoagulanti cume eparina non frazionata o eparina à bassu pesu moleculare pò riduce a coagulopatia, a furmazione di microtrombi, è u risicu di danni à l'organi, chì a dosa deve esse basata annantu à u risicu individuale di coagulopatia è trombosi.
Un altru studiu in vitro hà mostratu chì l'eparina à pocu pesu moleculare avia pruprietà antivirali è immunomodulatrici contr'à u coronavirus, ma nisuna prova in vivo hè dispunibule è e prove cliniche in umani sò necessarie per verificà a so efficacia in vivo, è dinò a dosa terapeutica è a sicurezza di u medicamentu [2].
Inoltre, l'Organizazione Mondiale di a Salute, in a Guida COVID-19 per a Gestione Clinica [3], indica l'usu di eparina à bassu pesu moleculare, cume enoxaparina, per profilassi di tromboembolismu venoso in pazienti adulti è adolescenti ospedalizati cun COVID-19, secondu e norme locali è internaziunali, eccettu quandu u paziente hà qualsiasi contraindicazione per u vostru usu.
Cumu aduprà
L'eparina deve esse amministrata da un prufessiunale sanitariu, sia sottucutaneamente (sottu à a pelle) sia intravenosamente (in a vena) è e dosi devenu esse indicate da u duttore tenendu contu di u pesu di a persona è di a gravità di a malatia.
In generale, e dosi aduprate in ospedali sò:
- Iniezione cuntinua in a vena: a dosa iniziale di 5000 unità, chì pò ghjunghje à 20.000 à 40.000 unità applicate in 24 ore, secondu a valutazione medica;
- Iniezione in vena ogni 4 à 6 ore: a dosa iniziale hè di 10.000 unità è pò varià da 5.000 à 10.000 unità;
- Iniezione sottucutanea: a dosa iniziale hè di 333 unità per kg di pesu corporeu, seguitata da 250 unità per kg ogni 12 ore.
Durante l'usu di l'eparina, u duttore deve monitorà a coagulazione di u sangue per mezu di analisi di sangue è adeguà a dose di eparina secondu a so efficacia o l'apparizione di effetti collaterali.
Possibili effetti collaterali
Alcuni di l'effetti secundari più cumuni chì ponu accade durante u trattamentu cù l'eparina sò sanguinanti o sanguinanti, cù a presenza di sangue in l'urina, sgabelli scuri cù apparenza di fondu di caffè, contusioni, dolore toracicu, inguine o gambe, in particulare in u vitellu, difficoltà respirazione o sanguinante di e gengive.
Cum'è l'usu di l'eparina hè fattu in ospedali è u duttore controlla a coagulazione di u sangue è l'efficacità di l'eparina, quandu ogni effetti collaterali apparisce, u trattamentu hè immediatu.
Quale ùn deve micca aduprà
L'eparina hè contraindicata in e persone chì sò ipersensibili à l'eparina è à i cumpunenti di formula è ùn devenu micca esse aduprate da e persone cun trombocitopenia grave, endocardite batterica, suspettata emorragia cerebrale o qualchì altru tipu d'emorragia, emofilia, retinopatia o in situazioni induve ùn ci sò cundizioni per effettuazione di test di coagulazione adeguati.
Inoltre, ùn deve ancu esse adupratu in diastasi emorragiche, chirurgia di a medula spinale, in situazioni in cui l'abortu hè imminente, malatie gravi di coagulazione, in insufficienza epatica è renale grave, in presenza di tumori maligni di u sistema digestivu è di qualchì purpura vascolare. .
L'eparina ùn deve esse aduprata da e donne incinte o chì allattanu senza cunsiglii medichi.