Cumu trattà cù l'inerzia di u sonnu, Quella Sensazione Groggy Quandu Vi Svegliate
Cuntenutu
- Cumu si tratta?
- Contromisure
- Caffeina
- Napping strategicu
- Esposizione di luce
- Riorganizazione di u pianu di u sonnu
- Alignendu u sonnu cù i vostri cicli
- Altre strategie
- Altri cunsiglii di sonnu
- Chì causa l'inerzia di u sonnu?
- Chì sò i sintomi?
- Cumu hè diagnosticatu?
- U fondu
Probabilmente cunniscite troppu bè u sintimu - groginess chì pare pisà quandu si sveglia da u sonnu.
Quella sensazione pesante subitu dopu u svegliu hè chjamata inerzia di u sonnu. Vi sentite stancu, forse un pocu disorientatu, è micca abbastanza prontu à chjappà in terra. Pò influenzà chiunque.
L'inerzia di u sonnu di solitu ùn dura tantu, ma alcune persone sperimentanu una versione chì dura più, cunnisciuta cum'è inerzia di u sonnu prolungatu.
In certi casi, e persone chì sperimentanu una inerzia severa di u sonnu matinale ponu esse in più risicu di cunfusione durante l'eccitazione di u sonnu, o l'ubriachezza di u sonnu, un tipu di parasomnia.
E parasomnie sò un gruppu di disordini di u sonnu chì implicanu eventi indesiderati o sperienze chì si verificanu mentre sì:
- addurmintendusi
- dorme
- svegliu
L'inerzia di u sonnu ùn hè micca cunsiderata cum'è parasomnia. Tuttavia, pò ghjustificà una visita à un spezialistu di u sonnu s'ellu provoca troppu interruzzioni in a vostra vita.
Cumu si tratta?
Se u vostru duttore vi diagnostica cù inerzia severa di u sonnu di a mattina è vi causa angoscia o disturbà a vostra vita, pudete avè bisognu di sottumessu trattamentu.
E raccomandazioni di u vostru duttore ponu varià secondu sì avete qualchì altru tipu di disordine di u sonnu, cum'è l'apnea di u sonnu.
A vostra salute generale è u vostru modu di vita pò ancu ghjucà una parte à determinà e raccomandazioni di trattamentu. Per esempiu, pudete avè bisognu di riduce o eliminà l'usu di l'alcol.
Tuttavia, se avete sperimentatu una grogginess tipica dopu u svegliu, pudete vulete pruvà alcune contromisure per superà a nebbia.
Contromisure
Per a maiò parte di a ghjente, l'inerzia di u sonnu puderia micca esse abbastanza problematica per vede un duttore. Ma duvete sempre trattà cù l'effetti quandu site svegliu.
Eccu alcune strategie chì ponu aiutà:
Caffeina
Avete probabilmente digià pensatu à questu. S'è vo avete mai attruvatu à a vigliacca per una tazza di caffè à u svegliu, pudete esse in bona strada.
A caffeina pò aiutà à scuzzulà alcuni di l'effetti di l'inerzia di u sonnu. Tuttavia, duvete esse attenti.
chì cunsumà caffeina pò esse più utile in certi momenti chì altri, perchè pò disturbà a vostra capacità di dorme durante u vostru tempu di sonnu regulare.
Puderete cunsiderà spuntà in un bastone di gomma caffeinata.
Un studiu di u 2018 hà trovu chì a gomma caffeinata hà aiutatu i travagliadori di notte à luttà contr'à l'effetti di l'inerzia di u sonnu dopu una sunnita. U studiu hà avutu solu participanti 5, è a gomma hà pigliatu 15 à 25 minuti per entrà in vigore.
Napping strategicu
Un sonnu pò esse solu u bigliettu per aiutà à evità l'inerzia di u sonnu. Ma u tempu di a sunnata hè assai impurtante, secondu a.
Un sonnu cortu, idealmente trà 10 à 20 minuti in dopu meziornu, pò aiutà à cuntrastà a vostra sonnolenza.
I circadori prevenenu chì stu tipu di piscia corta hè veramente efficace solu sè ùn site micca digià privatu di sonnu. È se fate u travagliu di turnu, pudete avè bisognu di cunsiderà ancu l'ora di u ghjornu è a vostra situazione di sonnu precedente.
Esposizione di luce
Una di e studii suggerisce chì avè una visione di l'alba pò aiutavvi à accelerà u prucessu di sentitevi pienu attenti dopu u svegliu.
L'esposizione à a luce di l'alba - ancu a luce artificiale di l'alba cù una scatula di luce - pò aiutà vi sentite più alerta è megliu preparatu per eseguisce certi compiti.
Puderia vale a pena pruvà, ma hè necessaria più ricerca.
Riorganizazione di u pianu di u sonnu
Cunsiderate quandu pruvate à dorme. Sicondu a, i ritmi circadiani di u vostru corpu anu una influenza annantu à l'inerzia di u sonnu.
U vostru corpu vole dorme durante a "notte biologica", u tempu quandu u ritimu circadianu di u vostru corpu prumove u sonnu. Avarete più prublemi per eseguisce e cumpetenze sfida mentale subitu dopu à u svegliu, sì vi svegliate quandu u riloghju di u vostru corpu pensa chì duverebbe dorme.
Sè pussibule, pruvate à evità d'avè da svegliarsi è immersi subitu in un travagliu seriu durante a notte biologica di u vostru corpu.
Alignendu u sonnu cù i vostri cicli
Tutti dormenu in cicli, ognuna di e quali si compone di quattru fasi uniche:
- N1 hè u periodu di transizione quandu a vostra respirazione, i battiti di u core è e onde cerebrali rallentanu per fassi dorme.
- N2 hè un periodu di sonnu leggeru induve i vostri musculi si rilassanu, i battiti di u core è a respirazione lenta, è u muvimentu di l'ochji si ferma.
- N3 hè quandu cuminciate à dorme profondamente, è e vostre onde cerebrali rallentanu ancu di più.
- REM hè un muvimentu di ochju rapidu. Questu hè quandu avete un sognu vivu è cunsulidate novi ricordi.
Ognunu di questi cicli dura per circa 90 minuti. U svegliu dopu avè avutu l'uccasione di finisce tutti sti cicli, vale à dì dopu avè compiu a fase REM, duverebbe (in teoria) fassi sentire più rinfriscatu.
Puderete aduprà una calcolatrice di sonnu per aiutavvi à capì chì ora di dorme è di svegliu vi lascerà svegliarsi à a fine di u ciclu.
U prublema hè chì e lunghezze di u cicculu di u sonnu sò difficiule da prevede. È se vi alzate per aduprà u bagnu di notte, pò lampà tuttu u vostru tempu fora.
Dunque, ancu cù una calculatrice, pò esse difficiule per entrà in sincronia cù u ciclu di u sonnu è svegliarsi à u mumentu ghjustu.
Altre strategie
Puderete forse pruvà altre contromisure, cume lavà a faccia quandu si sveglia o sfruttà l'aria fredda per arricchisce vi.
Alcuni scienziati stanu ancu investigendu l'usu di u sonu, chì puderia include rumore o musica, per migliurà e prestazioni di una persona à u svegliu.
Ma hè assai limitatu annantu à sti tippi di misure.
Altri cunsiglii di sonnu
Sì sperimentate regolarmente o micca l'inerzia di u sonnu, abbracciate una bona igiene di u sonnu hè sempre una bona idea. Vi pò aiutà à ottene a quantità di riposu chì avete bisognu per funziunà bè è sentitevi bè.
Cunsiderate alcune di queste strategie:
- Stabilisce una rutina regulare di dorme per aiutà à rilassate è rilassatevi. Puderete ascultà qualchì musica dolce o leghje alcune pagine in un libru.
- Attentate à un pianu di sonnu regulare. Vale à dì, prevede d'andà à dorme à a listessa ora ogni sera è svegliati intornu à a stessa ora ogni mattina.
- Cunnette vi da tutti i dispositivi elettronichi almenu 30 minuti prima di dorme. Alcune persone trovanu chì hè più faciule di rinuncià à i dispositivi elettronichi, cumprese tablet, laptop, è ancu televisori, s'elli li tenenu fora di a camara in tuttu.
- Ùn beie micca caffè o altre bevande caffeinate a sera prima di dorme.
- Mantene a vostra camara fresca è scura, chì pò aiutà à rilassate è dorme megliu.
- Evite di beie qualcosa chì cuntene alcolu prima di chjinassi. Ancu se un bichjeru di vinu vi pò fà sente un sonnu, l'alcol pò disturbà u vostru sonnu, in particulare u sonnu REM chì hè impurtante per a memoria.
- Ùn manghjate micca un grande pastu vicinu à l'ora di dorme. Ma un ligeru spuntinu à u lettu puderia aiutà, sì avete fame. chì certi alimenti, cum'è u latte, e ciliegie acide è u kiwi, anu pruprietà chì prumove u sonnu.
Chì causa l'inerzia di u sonnu?
pussibili cause di inertia di u sonnu, è anu prupostu uni pochi d'idee:
- Livelli più alti di onde delta: Queste onde elettriche in u cervellu sò ligate à u sonnu prufondu. I scienziati ponu misurà l'attività elettrica in u cervellu cù un electroencefalogramma (EEG). Non solu e persone cun inertzia di u sonnu anu livelli più alti di onde delta, ma ancu menu onde beta, chì sò associate à a veglia.
- Riattivazione cerebrale più lenta: suggerisce ancu chì ci pò esse una riattivazione più lenta di certe parti di u cervellu dopu u svegliu, cumprese e regioni di a corteccia prefrontale chì sò rispunsevuli di a funzione esecutiva.
- Flussu di sangue lentu in u cervellu: Ci hè ancu un lag in u tempu chì ci vole per u flussu di sangue di u cervellu per accelerà dopu u svegliu.
Chì sò i sintomi?
S'ellu si svegliate da una sunnita o una notte di sonnu, i sintomi di l'inerzia di u sonnu sò guasi listessi.
Vi sentite sonnolente è groggy. Puderete ancu avè prublemi di cuncentrazione o di cunnessione. Oppure, puderete ondulà altre persone mentre si strufina l'ochji o si face una tazza di caffè.
Avà, a bona nutizia. Tipicamente, l'inerzia di u sonnu sparisce dopu à circa 30 minuti, secondu a.
In fattu, pò à volte sparisce in 15 minuti. Tuttavia, ciò chì certi scienziati chjamanu una "recuperazione cumpleta" richiede circa un'ora per ghjunghje - è pò cuntinuà à migliurà in u corsu di circa 2 ore.
Cumu hè diagnosticatu?
L'inerzia di u sonnu matinu severu, chì tocca à l'adulti è à l'adulescenti, pò durà per un bellu pezzu è disturbà a vostra capacità d'andà à u travagliu o à a scola à tempu.
Hè tandu chì puderebbe vulè vede un duttore, in particulare unu cun sapè fà in i disordini di u sonnu.
Un studiu di u sonnu pò furnisce più insight à i vostri mudelli di sonnu è fattori chì contribuiscenu.
U vostru duttore pò ancu dumandà nantu à fattori pussibuli chì ponu cuntribuisce à l'eccitazione di u sonnu, cume:
- stress
- altri disordini di u sonnu
- disordini depressivi
- medicazione chì pigliate
- turnu di notte o travagliu di turnu rotativu chì puderebbe avè un effettu dannosu nantu à u vostru sonnu
U fondu
Se ùn sperimentate micca l'inerzia di u sonnu assai spessu, o a vostra tristezza à u svegliu tende à sparì abbastanza prestu, probabilmente ùn duverete micca preoccupassi per quessa.
Oppure, puderete scopre se alcune strategie semplici, cume beve una bevanda caffeinata a mattina o pianificà un cortu sonnu, ponu aiutà.
Sì avete prublemi à scuzzulà a gruffiness è a so interferenza cù a vostra capacità di cuntinuà cù e vostre attività di vita quotidiana, parlate cù u vostru duttore. Pudete prufittà di vede un spezialistu di u sonnu.