Ciò chì hè di viaghjà quandu si usa una sedia à rotelle
Cuntenutu
Cory Lee hà avutu un volu per piglià da Atlanta à Johannesburg. È cum'è a maiò parte di i viaghjatori, hà passatu a ghjurnata nanzu à appruntà si per u grande viaghju - micca solu à fà e valisge, ma ancu à ùn manghjà micca da manghjà è acqua. Hè l'unicu modu ch'ellu puderia riesce à traversu u viaghju di 17 ore.
"Ùn aghju micca aduprà u bagnu in aereo - hè a peghju parte di u volu per mè è per tutti l'altri utilizatori di sedia à rotelle", dice Lee, chì hà atrofia musculare spinale è blogge nantu à a so sperienza chì viaghja in u mondu in una sedia à rotelle à Curb Gratuitu cù Cory Lee.
"Puderia aduprà una sedia di navata per trasfirià da u sediu di u pianu à u bagnu, ma averia bisognu di un cumpagnu in bagnu per aiutami è sarebbe impussibile per noi dui di mette in bagnu. Quandu sò ghjuntu in Sudafrica, era prontu à beie un gallone d'acqua ".
Capì ciò chì si deve fà quandu a natura chjama in volu (o impedisce quella chjama in tuttu) hè solu l'iniziu di ciò chì i viaghjatori cù disabilità anu bisognu di pensà.
A maiurità di sta pianeta ùn hè micca stata cuncipita cù i bisogni di diversi tipi di corpu o capacità in mente, è circundà si pò lascià i viaghjatori in situazioni periculose è umilianti.
Ma u bug di u viaghju pò muzzicà guasi à tutti - è l'utilizatori di sedie à rotelle chì ghjettanu jet-setting facenu un mare di sfide logistiche per soddisfà u so desideriu di vede u mondu, raccogliendu frequenti chilometri di vola è timbri di passaportu in u caminu.
Eccu ciò chì hè di viaghjà quandu avete una disabilità.
Viaghji ardu
"Ùn hè micca a destinazione, hè u viaghju", hè un mantra preferitu trà i viaghjatori. Ma sta citazione pò ancu applicà à a parte più dura di viaghjà cù una disabilità.
Volà, in particulare, pò causà stress emozionale è fisicu quandu si usa una sedia à rotelle.
"Provu à ghjunghje almenu trè ore prima di un volu internaziunale", dice Lee. "Ci vole un pocu per passà per a sicurezza. Devu sempre ottene un pat-down privatu è anu bisognu di lavà a mo sedia à rotelle per e sostanze ".
Arrivà in aereo ùn hè mancu un picnic. I viaghjatori travaglianu cù u persunale di l'aeroportu per passà da a so propria sedia à rotelle à una sedia di trasferimentu prima di imbarcà.
"Hanu cinture di sicurezza speciali [per tene vi sicuru in a sedia di u passaghju]", dice Marcela Maranon, chì hè stata paralizata da a vita in ghjò è hà avutu a so gamba sinistra amputata sopra u ghjinochju dopu un accidente di vittura. Avà prumove un viaghju accessibile in u so Instagram @TheJourneyofaBraveWoman.
«U persunale hà da aiutà. Alcune di queste persone sò assai bè addestrati, ma altri stanu sempre amparendu è ùn sanu micca induve vanu e cinghje. Duvete esse veramente paziente ", aghjusta.
I viaghjatori anu dunque bisognu di passà da u sediu di trasferimentu à u so postu di aereo. S'elli ùn ponu micca fà da soli, ponu avè da dumandà à qualcunu di l'equipaggiu di a compagnia aerea di aiutallu à entre in sede.
"Normalmente ùn mi sentu micca vistu o micca valutatu cum'è cliente, ma quandu volu, mi sentu spessu assai cum'è un pezzu di bagaglii, per esse ligatu in e cose è spiazzatu", dice Brook McCall, manager di difesa di a United Spinal Association, chì hè diventatu quadriplegicu dopu à a caduta da un balcone.
"Ùn sò mai sapendu quale serà quì per aiutà à alzà mi da è da u sediu, è di solitu ùn mi mettenu micca bè. Mi sentu periculu ogni volta ".
Oltre à preoccupassi per a so sicurezza fisica, i viaghjatori cù disabilità temenu ancu chì e so sedie à rotelle è i so scooter (chì devenu esse verificati à a porta) sianu danneggiati da l'equipaghji di u volu.
I viaghjatori piglianu spessu precauzioni in più per minimizà u risicu di danni à e so sedie, scumpartenduli in parti più chjuche, avvolgendu bolla di pezzi delicati, è attaccendu istruzioni dettagliate per aiutà i membri di l'equipaggiu à spostà è tene e so sedie à rotule in modu sicuru.
Ma questu ùn hè micca sempre abbastanza.
In u so primu raportu annantu à u maltrattamentu di i dispositivi di mobilità, u Dipartimentu di i Trasporti di i Stati Uniti hà trovu chì 701 sedie à rotelle è scooter sò stati danneggiati o persi in 2018 da u 4 à u 31 di dicembre - una media di 25 per ghjornu.
Sylvia Longmire, una cunsultante di viaghju accessibile chì stà cun sclerosi multipla (MS) è scrive di viaghjà in sedia à rotelle à Spin the Globe, hà guardatu in orrore da l'aviò chì u so scooter era dannighjatu da l'equipaghji chì pruvavanu di caricallu in un volu da Francoforte à Slovenia.
"U stavanu spinghjendu cù i freni accesi è u pneumaticu davanti hè surtitu da u cerchju prima di caricallu. Aghju preoccupatu tuttu u tempu. Hè stata a peghju corsa in aviò ", dice ella.
"Rompi a mo sedia à rotelle hè cum'è rompemi a gamba."- Brook McCall
A Legge d'Accessu à u Trasportu Aereu impone à e compagnie aeree di copre i costi di rimpiazzamentu o riparazione di una sedia à rotelle persa, danneggiata o distrutta. E linee aeree sò ancu previste à furnisce sedie di prestiti chì i viaghjatori ponu aduprà frattempu.
Ma postu chì parechji utilizatori di sedia à rotelle si basanu annantu à l'equipaghji persunalizati, a so mobilità pò esse severamente limitata mentre a so sedia à rotelle si ripara - pudendu arruinà e vacanze.
«Una volta una compagnia aerea hà rottu a mo rota senza riparazione è aghju avutu à luttà assai cun elli per esse compensata. Li ci hè vulsutu duie settimane per ottene una sedia imprestatrice, chì ùn stava micca in e serrature di a mo vittura è duvia esse ligata invece. Ci hè vulsutu [un] mese sanu per avè a rota », dice McCall.
«Per furtuna hè accadutu quandu eru in casa, micca à a destinazione. Ma ci hè tantu spaziu per migliurà. Rompi a mo sedia à rotelle hè cum'è rompemi a gamba ", hà dettu.
Pianificà ogni ultimu dettagliu
Viaghjà per capricci di solitu ùn hè micca una opzione per e persone cun disabilità - ci sò solu troppu variabili da cunsiderà. Parechji utilizatori di sedia à rotelle dicenu chì anu bisognu di 6 à 12 mesi per pianificà un viaghju.
«A pianificazione hè un prucessu incredibilmente detallatu è minuziosu. Ci vole ore è ore è ore ", dice Longmire, chì hà visitatu 44 paesi dapoi ch'ella hà cuminciatu à aduprà una sedia à rotelle à tempu pienu. "A prima cosa chì facciu quandu vogliu andà da qualchì parte hè di circà una sucietà di viaghji accessibile chì opera quì, ma ponu esse difficiuli à truvà".
S'ellu pò truvà una sucietà di viaghji accessibile, Longmire s'associerà cù u persunale per fà arrangiamenti per l'alloghju favurèvule in sedia à rotelle, è trasportu è attività in destinazione.
"Mentre possu fà arrangiamenti per me stessu, certe volte hè bellu di dà u mo soldi à una sucietà chì s'occuperà di tuttu, è mi presentu solu è aghju un bellu tempu", spiega Longmire.
I viaghjatori cù disabilità chì si occupanu di a pianificazione di i viaghji da soli, anu u so travagliu tagliatu per elli. Unu di i più grandi spazii di preoccupazione hè l'alloghju. U terminu "accessibile" pò avè significati diversi da hotel in hotel è paese in paese.
«Quandu aghju cuminciatu à viaghjà, aghju chjamatu un hotel in Germania per dumandà si eranu accessibili in sedia à rotelle. Anu dettu ch'elli avianu un ascensore, ma chì era l'unicu - micca camere accessibili o bagni, ancu se u situ web hà dettu chì l'albergu era cumpletamente accessibile ", dice Lee.
I viaghjatori anu varii livelli d'indipendenza è bisogni particulari da una stanza d'albergu, è cume tale, solu vede una stanza etichettata "accessibile" nant'à u situ web d'un hotel ùn basta micca per garantì chì risponde à i so bisogni esatti.
L'individuali anu spessu bisognu di chjamà l'hotel in anticipu per dumandà specificazioni esatte, cum'è a larghezza di e porte, l'altezza di i letti, è s'ellu ci hè una doccia roll-in. Ancu allora, forse anu ancu bisognu di fà cumprumessi.
McCall utilizza un ascensore Hoyer quandu viaghja - un grande sling lift chì l'aiuta à passà da a sedia à rotelle à u lettu.
"Scorri sottu à u lettu, ma assai letti d'hotel anu piattaforme sottu ciò chì rende veramente difficiule. Eiu è u mo assistente femu sta strana manuvra [per fà u travagliu], ma hè un gran fastidiu, soprattuttu se u lettu hè troppu altu ", dice.
Tutti questi picculi inconvenienti - da e camere chì mancanu dusce accessibili à i letti troppu alti - ponu spessu esse superati, ma ponu ancu aghjustà una sperienza generale frustrante, stanchezza. I viaghjatori cù disabilità dicenu chì vale a pena di fà un sforzu in più per fà chjamate in avanzu per minimizà u stress una volta chì sò entrati.
Un'altra cosa chì l'utenti di a sedia à rotelle consideranu prima di piglià un viaghju hè u trasportu in terra. A quistione di "Cumu aghju da andà da l'aeroportu à l'hotel?" richiede spessu pianificazioni attenti settimane prima di ghjunghje.
"Spustà per a cità hè sempre un pocu preoccupatu per mè. Provu à fà a più ricerca pussibule è cercu cumpagnie di viaghji accessibili in a zona. Ma quandu ghjunghjite quì è pruvate à chjamà per un taxi accessibile, vi dumandate sempre se serà veramente dispunibile quandu ne avete bisognu è à chì rapidità vi ghjunghjerà ", dice Lee.
U scopu di u viaghju
Cù tanti ostaculi per piglià un viaghju, hè naturale di dumandassi: Perchè ancu preoccupassi di viaghjà?
Ovviamente, vede i siti più famosi di u mondu (parechji di i quali sò relativamente accessibili per l'utilizatori di sedia à rotelle) ispira parechje persone à saltà nantu à un volu à longu andà.
Ma per questi viaghjatori, u scopu di u trottu di u globu và luntanu al di là di u turisimu - li permette di cunnesse cun persone di altre culture in un modu più prufondu, spessu favuritu da a sedia à rotelle stessa. Casu in puntu: Un gruppu di studienti universitarii si sò avvicinati di Longmire in una recente visita in Suzhou, in Cina, per incantà a so sedia per mezu di un traduttore.
"Aghju sta sedia veramente cattiva è anu pensatu chì era fantastica. Una zitella mi hà dettu chì eru u so eroe. Avemu pigliatu un grande ritrattu di gruppu inseme è avà aghju cinque novi amichi di China nantu à WeChat, a versione di u paese di WhatsApp ", dice.
"Tuttu st'interazzione pusitiva era stupente è cusì inaspettata. Mi hà trasformatu in questu oggettu di fascinazione è ammirazione, à u cuntrariu di e persone chì mi guardanu cum'è una persona disabile chì duverebbe esse disprezzata è vergugnosa ", aghjusta Longmire.
È più di tuttu, navigà cù successu in u mondu in sedia à rotelle dà à certi viaghjatori cun disabilità un sensu di riescita è d'indipendenza ch'elli ùn ponu micca uttene in altrò.
"U viaghju m'hà permessu di amparà di più nantu à mè", dice Maranon. «Ancu campendu cù una disabilità, possu andà fora è gode di u mondu è mi pigliu cura. Mi hà fattu forte ".
Joni Sweet hè un scrittore freelance specializatu in viaghji, salute è benessere. U so travagliu hè statu publicatu da National Geographic, Forbes, u Christian Science Monitor, Lonely Planet, Prevention, HealthyWay, Thrillist, è ancu di più. Seguitate cun ella in Instagram è verificate u so portafogliu.