U Cancer, Neoplasia è Tumore sò a listessa cosa?
Cuntenutu
- Chì hè Neoplasia
- 1. Tumore benignu
- 2. Tumore malignu o cancheru
- Cumu hè fattu u trattamentu
- Cumu prevene
Micca ogni tumore hè un cancheru, perchè ci sò tumori benigni chì crescenu in modu organizatu, senza sviluppà metastasi. Ma i tumori maligni sò sempre u cancheru.
Hè chjamatu tumore benignu quandu a proliferazione cellulare hè urganizata, limitata è lenta, senza causà risichi maiò per a salute. U tumore malignu, chjamatu ancu cancru, apparisce quandu e cellule proliferanu in modu incontrollatu, aggressivu è cù a capacità di invade l'organi vicini, una situazione chjamata metastasi.
Chiunque pò sviluppà una neoplasia, tuttavia u risicu tende à aumentà cù l'invecchiamentu. Oghje ghjornu, a maiò parte di i casi ponu esse guariti da a medicina, ancu in i casi di cancheru, è, in più, si sà chì parechji casi ponu esse prevenuti evitendu abitudini cum'è u fumu, u cunsumu d'alcol o a dieta squilibrata, per esempiu.
Chì hè Neoplasia
A neoplasia abbraccia tutti i casi di crescita eccessiva di un tessutu, per via di una proliferazione errata di cellule, chì ponu esse benigne o maligne. E cellule nurmali chì formanu i tessuti di u corpu si multiplichenu costantemente, chì hè un prucessu normale per u sviluppu è a sopravvivenza, è ogni tippu di tessutu hà un tempu adeguatu per questu, tuttavia, qualchì stimulu pò causà cambiamenti in u vostru DNA chì portanu à difetti in stu prucessu.
In pratica, u termine neoplasia hè pocu adupratu, cù i termini "tumore benignu", "tumore malignu" o "cancru" chì sò più cumuni per determinà a so esistenza. Cusì, ogni tumore è ogni cancheru sò forme di neoplasia.
1. Tumore benignu
Tumore hè u termine adupratu per riferisce l'esistenza di una "massa", chì ùn currisponde micca à a fisiologia di l'organisimu è pò cumparisce in ogni locu di u corpu. In u casu di un tumore benignu, sta crescita hè cuntrullata, cù cellule chì sò normali o mostranu solu picculi cambiamenti, furmendu una massa lucalizata, autolimitante è à crescita lenta.
I tumori benigni sò raramente minacciosi per a vita, è sò generalmente reversibili quandu u stimulu chì li hà causatu hè eliminatu, sia in forma di iperplasia sia di metaplasia.
Classificazioni di tumore benignu:
- Iperplasia: hè carattarizatu da una crescita lucalizata è limitata di e cellule di un tissutu o organu in u corpu;
- Metaplasia: esiste ancu una proliferazione di forma lucalizata è limitata di cellule nurmali, quantunque, sò diverse da quelle di u tissutu originale.Funziona cume un modu per pruvà à riparà u tessutu feritu, cume pò accade in u tessutu bronchiale per via di a stimolazione di u fumu o in u tessutu esofagale, per via di reflux, per esempiu
Alcuni esempi di tumori benigni sò fibromi, lipomi è adenomi.
2. Tumore malignu o cancheru
U cancheru hè un tumore malignu. Sorge quandu e cellule di u tessutu influenzatu anu una crescita disordinata, chì di solitu hè aggressiva, incontrollabile è rapida. Hè perchè a multiplicazione di e cellule cancerose ùn seguita u cicculu naturale, senza morte in u periodu currettu, è persiste ancu dopu a rimozione di i stimuli causanti.
Perchè hà un sviluppu più autonomu, u cancheru hè capace di invadisce i tessuti vicini è di causà metastasi, in più di esse più difficiule da curà. A crescita disordinata di u cancheru hè capace di causà effetti in tuttu l'organismu, causendu parechji sintomi è ancu a morte.
Classificazione di tumore malignu:
- Carcinoma in situ: hè u primu stadiu di u cancheru, in u quale hè sempre situatu in u stratu tissutale induve si hè sviluppatu è ùn ci hè stata un'invasione à strati più prufondi;
- Cancer invasivu: accade quandu e cellule di u cancheru ghjunghjenu à altri strati di u tessutu duv'elli apparsu, pudendu ghjunghje à l'organi vicini o sparghjesi in u sangue o in u currente linfaticu.
Ci hè più di 100 tippi di cancheru, postu chì pò cumparisce in ogni parte di u corpu, è alcuni di i più cumuni sò quelli di u senu, prostata, pulmone, intestinu, cervice è pelle, per esempiu.
Cumu hè fattu u trattamentu
Neoplasmi sò trattati secondu u tipu è l'estensione di a malatia. In generale, i farmaci antineoplastici, cume a chimioterapia, è i trattamenti di radioterapia sò aduprati per distrughje o limità a crescita di u tumore.
In parechji casi, e procedure chirurgiche sò ancu indicate per eliminà u tumore è facilità u trattamentu o riduce i sintomi. Scopri di più nantu à i modi per trattà u cancer.
Durante u trattamentu di u cancheru, hè ancu assai impurtante di fà attenzione à u paziente in generale, tenendu ancu cura di riduce a so suffrenza, soprattuttu in i casi avanzati è chì ùn ci hè alcuna possibilità di guarigione, cù u trattamentu di sintomi fisici, psiculogichi è sociali, dendu attenzione ancu à a famiglia di u paziente. Questa cura hè chjamata cura palliativa. Scopri di più nantu à ciò chì hè e cure palliative è cumu si face.
Cumu prevene
Parechji casi di neoplasia ponu esse prevenuti, soprattuttu quelli chì sò relativi à fumà, cum'è u cancheru di pulmone, o u cunsumu di bevande alcoliche, cum'è u canna esofagea è di u fegatu. Inoltre, si sà chì manghjà troppu carne rossa è cibi fritti pò esse ligatu à l'apparizione di certi tippi di tumore, cum'è u colon, u rettu, u pancreas è a prostata.
Una dieta ricca in alimenti sani cum'è verdure, cereali, oliu d'oliva, noci, amandule, noci pò aiutà à prevene u sviluppu di parechji casi di cancheru. I tumori di a pelle, d'altra parte, ponu esse evitati cù a prutezzione contr'à i raggi ultravioletti, cù l'usu di crema solare, cappelli è evitendu l'esposizione à u sole durante l'ore di punta, trà 10 ore è 16 ore.
Inoltre, di tantu in tantu, testi specifici sò indicati per u screening è a rilevazione precoce di certi tumori, cume a mammografia per u screening di u cancheru di u senu, l'esame digitale rettale per u cancheru di prostata è a colonoscopia per u screening di u cancheru di u colon, per esempiu.