Cancer di l'ovariu
Cuntenutu
Ogni annu, circa 25 000 donne sò diagnosticate cun cancru di l'ovaru, a quinta causa di morte per u cancer, chì hà risultatu in più di 15 000 morti solu in u 2008. Ancu s'ellu in generale colpisce e donne 60 è più vechje, u 10 per centu di i casi si trovanu in e donne sottu 40. Prutegge avà.
Chì ghjè
L'ovari, situati in u pelvis, facenu parte di u sistema riproduttivu di a donna. Ogni ovariu hè circa a dimensione di una amandula. L'ovari producenu l'ormoni femminili estrogeni è progesterone. Rilascianu ancu ova. Un ovu viaghja da un ovariu attraversu una tromba di Falloppiu finu à l'utru (utru). Quandu una donna passa per a menopausa, i so ovari smettenu di rilasciare uova è producenu livelli assai inferiori di ormoni.
A maiò parte di i tumori ovariani sò o carcinomi epiteliali ovariani (cancru chì principia in e cellule nantu à a superficia di l'ovariu) o tumori maligni di cellule germinali (cancru chì principia in e cellule ovule).
U cancheru di l'ovaru pò invade, sparghje, o sparghje in altri organi:
- Un tumore ovariu malignu pò cresce è invade l'organi vicinu à l'ovari, cum'è i tubi fallopi è l'utru.
- I celluli di u cancer pò sparghje (rumpi) da u tumore ovarianu principale. L'addevu in l'abdomen pò purtà à novi tumuri chì si formanu nantu à a superficia di l'organi è tessuti vicini. U duttore pò chjamà sti sementi o implanti.
- E cellule di u cancheru si ponu sparghje attraversu u sistema linfaticu à i nodi linfatichi in a pelvis, l'addome è u pettu. E cellule di u cancer pò ancu sparghje à traversu u sangue à l'organi cum'è u fegatu è i pulmoni.
Quale hè à risicu?
I duttori ùn ponu micca sempre spiegà perchè una donna sviluppa un cancheru di l'ovariu è un'altra ùn. In ogni casu, sapemu chì e donne cù certi fatturi di risichi pò esse più prubabile di l'altri di sviluppà u cancer d'ovariu:
- Storia di famiglia di u cancheru E donne chì anu una mamma, una figliola o una surella cù u cancer d'ovariu anu un risicu aumentatu di a malatia. Inoltre, e donne cù una storia di famiglia di cancru di u senu, utru, colon, o rettu pò ancu avè un risicu aumentatu di cancru di l'ovaru.
Sì parechje donne in una famiglia anu u cancer di l'ovaru o di u pettu, soprattuttu à una età ghjovana, questu hè cunsideratu una forte storia di famiglia. Se avete una forte storia di famiglia di cancru ovarianu o di senu, pudete desiderà parlà cun un cunsiglieru geneticu nantu à e prove per voi è e donne in a vostra famiglia. - Storia persunale di cancru E donne chì anu avutu u cancheru di u senu, di l'utru, di u colon, o di u rettu anu un risicu più altu di cancheru di l'ovaru.
- Età A maiò parte di e donne anu più di 55 anni quandu sò diagnosticati di cancheru ovarianu.
- Mai incinta E donne anziane chì ùn anu mai statu incinta anu un risicu aumentatu di cancru d'ovaru.
- Terapia hormonale di a menopausa Alcuni studii anu suggeritu chì e donne chì piglianu estrogeni da per sè (senza progesterone) per 10 o più anni ponu avè un risicu aumentatu di cancheru ovarianu.
Altri fattori di risichi pussibuli: piglià certe droghe di fertilità, utilizendu talcu, o esse obesi. Ùn hè ancu chjaru s'ellu si ponenu in fattu un risicu, ma s'ellu facenu, ùn sò micca fatturi forti.
Sintomi
U cancer di l'ovaru precoce ùn pò micca causà sintomi evidenti - solu u 19 per centu di i casi sò rilevati in i primi stadi. Ma, cum'è u cancer cresce, i sintomi ponu include:
- Pressione o dolore in l'abdomen, pelvi, schiena o gambe
- Un addome gonfiu o gonfiu
- Nausea, indigestione, gasu, stinzia o diarrea
- Stanchezza
I sintomi menu cumuni includenu:
- Mancanza di respiru
- Sensazione di u bisognu di urinare spessu
- Sanguinamentu vaginale insolitu (periodi pesanti, o sanguinamentu dopu a menopausa)
Diagnosi
Sì avete un sintomu chì suggerisce u cancheru di l'ovaru, u vostru duttore probabilmente suggerisce unu o più di i seguenti:
- Esame fisicu Questu verifica i segni generali di salute. U vostru duttore pò pressu u vostru abdomen per verificà i tumuri o un accumulu anormali di fluidu (ascite). Una mostra di fluidu pò esse pigliata per circà e cellule di u cancer ovarianu.
- Esame pelvicu U vostru duttore sente l'ovari è l'organi vicini per grumi o altri cambiamenti in a so forma o dimensione. Mentre un test Pap hè parte di un esame pelvicu nurmale, ùn hè micca adupratu per diagnosticà u cancheru ovarianu, ma piuttostu cume un modu per rilevà u cancheru cervicale.
- Analisi di sangue U vostru duttore pò urdinà analisi di sangue per verificà u livellu di parechje sostanze, cumpresu CA-125, una sustanza chì si trova nantu à a superficia di e cellule di u cancer di l'ovariu è in certi tessuti normali. Un altu livellu di CA-125 puderia esse un segnu di cancheru o altre cundizione. U test CA-125 ùn hè micca usatu solu per diagnosticà u cancheru di l'ovariu. Hè appruvatu da a Food and Drug Administration per monitorà a risposta di una donna à u trattamentu di u cancheru ovarianu è per rilevà u so ritornu dopu u trattamentu.
- Ultrasound L'onde sonore da l'apparecchiu di ultrasuoni saltanu da l'organi in u pelvis per formà una maghjina di l'informatica chì pò mostrà un tumore ovariu. Per una vista megliu di l'ovari, u dispusitivu pò esse inseritu in a vagina (ultrasound transvaginal).
- Biòpsia A biòpsia hè a rimozione di tessuti o fluidi per circà e cellule cancerose. Basatu nantu à i risultati di l'analisi di sangue è l'ultrasound, u vostru duttore pò suggerisce una chirurgia (una laparotomia) per rimuovere u tessutu è u fluidu da a pelvis è l'addome per diagnosticà u cancheru di l'ovaru.
Ancu s'è a maiò parte di e donne anu una laparotomia per u diagnosticu, certi anu una prucedura chjamata laparoscopia. U duttore inserisce un tubu finu è illuminatu (un laparoscopiu) attraversu una piccula incisione in l'addome. A laparoscopia pò esse usata per caccià un picculu quistu benignu o un cancru di l'ovariu precoce. Pò esse ancu usatu per sapè s'ellu si sparghje u cancer.
Se si trovanu cellule di u cancer di l'ovariu, u patologu descrive u gradu di e cellule. I gradi 1, 2 è 3 descrivenu quantu anormali sembranu e cellule tumorali. Les cellules de cancer de Grade 1 ne sont pas aussi susceptibles de croître et de se propager que les cellules de Grade 3.
Messa in scena
U vostru duttore pò urdinà testi per scopre se u cancheru si hè sparitu:
- scans CT creà ritratti di organi è tessuti in u bacinu o in l'addome: Una macchina X-ray> ligata à un urdinatore piglia parechje foto. Pudete riceve materiale di cuntrastu per bocca è per iniezione in u vostru bracciu o a manu. U materiale di cuntrastu aiuta à l'organi o i tessuti à presentà più chjaramente.
Radiografia di u pettu pò mustrà tumori o fluidi - Enema à barium X-ray di u bassu intestinu. U bariu delinea l'intestinu nantu à i raghji X. I zoni bluccati da u cancru ponu vede nantu à i raghji X.
- Colonoscopia, durante quale u vostru duttore inserisce un tubu longu è illuminatu in u rectum è u colon per determinar se u cancru si sparghje.
Queste sò e fasi di u cancheru ovarianu:
- Stade I: Le cellule tumorali si trovanu in unu o in i dui ovari nantu à a superficia di l'ovari o in u fluidu raccoltu da l'addome.
- Tappa II: I celluli di u cancer si sò spargugliati da unu o dui ovari à altri tessuti in a pelvis, cum'è i tubi fallopi o l'utru, è ponu esse truvati in u fluidu cullatu da l'abdomen.
- Tappa III: E cellule cancerose si sò sparse à i tessuti fora di a pelvis o à i nodi linfatici regiunali. E cellule tumorali ponu esse truvate à l'esternu di u fegatu.
- Tappa IV: E cellule di u cancheru si sò sparse in tessuti fora di l'abdomen è di u pelvis è ponu esse trovu in u fegatu, in i pulmoni, o in altri organi.
Trattamentu
U vostru duttore pò discrive e vostre scelte di trattamentu è i risultati previsti. A maiò parte di e donne anu cirurgia è chimioterapia. Raramenti, a radioterapia hè aduprata.
U trattamentu di u cancheru pò influenzà e cellule cancerose in u bacinu, in l'addome, o in tuttu u corpu:
- Terapia lucale A cirurgia è a radioterapia sò terapie lucali. Eliminanu o distrughjenu u cancer di l'ovaru in a pelvis. Quandu u cancheru di l'ovaru si hè spartu in altre parte di u corpu, a terapia lucale pò esse aduprata per cuntrullà a malatia in quelle zone specifiche.
- Chimioterapia intraperitoneale A chimioterapia pò esse data direttamente in l'abdomen è a pelvis attraversu un tubu finu. A droga distrugge o cuntrullà u cancer in l'abdomen è a pelvis.
- Chimioterapia sistemica Quandu a chimioterapia hè presa da a bocca o iniettata in una vena, e droghe entranu in u sangue è distrughjenu o cuntrullanu u cancheru in tuttu u corpu.
Tu è u vostru duttore pudete travaglià inseme per sviluppà un pianu di trattamentu chì risponde à i vostri bisogni medichi è persunali.
Perchè i trattamenti di u cancheru spessu dannanu e cellule è i tessuti sani, l'effetti secondari sò cumuni. L'effetti secundari dependenu principalmente di u tipu è l'estensione di u trattamentu. L'effetti secundarii ponu micca esse listessi per ogni donna, è ponu cambià da una sessione di trattamentu à a prossima. Prima di l'iniziu di u trattamentu, a vostra squadra di assistenza sanitaria spiegherà effetti collaterali pussibuli è suggerirà modi per aiutà à gestì li.
Pudete vulete parlà cù u vostru duttore nantu à participà à un prucessu clinicu, un studiu di ricerca di novi metudi di trattamentu. I prucessi clinichi sò una opzione impurtante per e donne cù tutte e tappe di u cancheru ovarianu.
Chirurgia
U cirurgiu faci un tagliu longu in u muru di l'abdomen. Stu tipu di cirurgia hè chjamata laparotomia. Se u cancheru di l'ovaru hè truvatu, u chirurgu elimina:
- sia ovaie sia tubi di Falloppi (salpingo-ovariectomia)
- l'utru (isterectomia)
- l'omentum (u cuscinettu finu è grassu di tessutu chì copre l'intestini)
- nodi linfatichi vicini
- campioni di tessuti da u pelvis è l'addome
p>
Se u cancheru si hè sparghje, u chirurgu elimina u più cancheru pussibule. Questu hè chjamatu "debulking" chirurgia.
Sì avete u primu stadiu di u cancer di l'ovaru, l'estensione di a cirurgia pò dipende di sè vo vulete esse incinta è avè i zitelli. Alcune donne cù u cancer di l'ovaru assai precoce ponu decide cù u so duttore per avè solu un ovariu, una trompa di fallopia, è l'omentum eliminatu.
Pudete esse incunificatu per i primi ghjorni dopu a cirurgia. A medicazione pò aiutà à cuntrullà u vostru dolore. Prima di a chirurgia, duvete discutere u pianu per u sollievu di u dolore cù u vostru duttore o infermiera. Dopu a cirurgia, u vostru duttore pò aghjustà u pianu. U tempu necessariu per guarisce dopu a chirurgia hè diversu per ogni donna. Pò esse parechje settimane prima di vultà in attività nurmali.
Se ùn avete micca passatu a menopausa, a cirurgia pò causà vampate di calore, secchezza vaginale è sudori di notte. Questi sintomi sò causati da a perdita brusca di l'hormone femminile. Parlate cù u vostru duttore o infermiera nantu à i vostri sintomi in modu chì pudete sviluppà un pianu di trattamentu inseme. Ci sò droghe è cambiamenti di stili di vita chì ponu aiutà, è a maiò parte di i sintomi si sparghjenu o diminuiscenu cù u tempu.
Chimioterapia
A chimioterapia usa droghe anticanceru per tumbà e cellule cancerose. A maiò parte di e donne anu chimioterapia per u cancheru ovarianu dopu a chirurgia. Certi anu a quimioterapia prima di a cirurgia.
Di solitu, più di una droga hè data. Drogini per u cancheru ovarianu pò esse amministratu in modi diversi:
- Per vena (IV): A droga pò esse datu per un tubu magre inseritu in una vena.
- Per vena è direttamente in l'abdomen: Alcune donne piglianu una chimioterapia IV cun chemioterapia intraperitoneale (IP). Per a quimioterapia IP, i droghe sò datu per un tubu fino inseritu in l'abdomen.
- Per bocca: Alcune droghe per u cancer di l'ovaru pò esse datu da a bocca.
A chimioterapia hè amministrata in cicli. Ogni periodu di trattamentu hè seguitu da un periodu di riposu. A durata di u periodu di riposu è u numeru di cicli dipende da e droghe aduprate. Pudete avè u vostru trattamentu in una clinica, in l'uffiziu di u duttore, o in casa. Alcune donne ponu avè bisognu di stà in l'uspidale durante u trattamentu.
L'effetti secundarii di a chimioterapia dipende principalmente da quali droghe sò date è quantu. I farmaci ponu dannà e cellule normali chì si dividenu rapidamente:
- Cellule sanguine: Queste cellule combattenu l'infezioni, aiutanu u sangue à coagulassi, è portanu ossigenu in tutte e parti di u vostru corpu. Quandu e droghe affettanu e vostre cellule sanguine, avete più probabilità di avè infezioni, contusioni o sanguinamentu facilmente, è vi sentite assai debuli è stanchi. A vostra squadra di assistenza sanitaria vi verifica per i bassi livelli di cellule di sangue. Se i testi di sangue mostranu livelli bassi, a vostra squadra pò suggerisce medicine chì ponu aiutà u vostru corpu à fà novi cellule di sangue.
- Celle in e radiche di i capelli: Alcune droghe ponu causà a perdita di capelli. I vostri capelli cresceranu torna, ma pò esse un pocu sfarenti in culore è in texture.
- Cellule chì vanu u trattu digestivu: Alcune droghe ponu causà poviru appetitu, nausea è vomitu, diarrea, o ferite di bocca è labbra. Dumandate à a vostra squadra sanitaria circa i medicinali chì aiutanu à alleviare questi prublemi.
Alcune droghe aduprate per trattà u cancheru di l'ovariu ponu causà perdita di uditu, danni à i reni, dolore à l'articuli, è zinghje o intorpidimentu in e mani o in i pedi. A maiò parte di sti effetti latu di solitu spariscenu dopu à a fine di u trattamentu.
Radioterapia
A radioterapia (chjamata ancu radioterapia) usa raggi à alta energia per tumbà e cellule tumorali. Una grande macchina dirige a radiazione versu u corpu.
A radioterapia hè raramente usata in u trattamentu iniziale di u cancer d'ovaru, ma pò esse aduprata per allevà u dulore è altri prublemi causati da a malatia. U trattamentu hè datu in un ospedale o clinica. Ogni trattamentu dura solu pochi minuti.
L'effetti secundari dependenu principarmenti di a quantità di radiazione data è di a parte di u vostru corpu chì hè trattata. A radioterapia à l'abdomen è u pelvis pò causà nausea, vomitu, diarrea o feci sanguinose. Inoltre, a vostra pelle in a zona trattata pò diventà rossa, secca è tenera. Ancu s'ellu l'effetti secundari ponu esse distressing, u vostru duttore pò generalmente trattà o cuntrullà, è si ne vanu gradualmente dopu a fine di u trattamentu.
Cura di sustegnu
U cancheru di l'ovaru è u so trattamentu pò purtà à altri prublemi di salute. Pudete riceve cura di sustegnu per prevene o cuntrullà questi prublemi è per migliurà a vostra cunsulazione è a qualità di vita.
A vostra squadra di salute pò aiutà cun i seguenti prublemi:
- Dolore U vostru duttore o un specialistu in u cuntrollu di u dolore pò suggerisce modi per alleviare o riduce u dolore.
- Addome gonfiu (da l'accumulazione anormali di fluidu chjamatu ascite) L'inflamazione pò esse incòmoda. A vostra squadra sanitaria pò rimuovere u fluidu ogni volta chì si accumula.
- Intestu bluccatu U cancheru pò bluccà l'intestinu. U vostru duttore pò esse capaci di apre u bloccu cù a cirurgia.
- Gambe gonfie (da linfedema) E gambe gonfiate ponu esse incòmode è difficili da piegà. Pudete truvà esercizii, massaggi, o fasce di compressione utili. I fisichi terapeuti furmati per gestisce u linfedema pò ancu aiutà.
- Mancanza di respiru U cancer avanzatu pò causà fluidu à cullà intornu à i pulmoni, facendu difficiuli di respira. A vostra squadra di assistenza sanitaria pò caccià u fluidu ogni volta chì si accumula.
> Nutrizione è attività fisica
Hè impurtante per e donne cù u cancer di l'ovaru per piglià cura di elli. A cura di sè stessu include manghjà bè è stà u più attivu pussibule. Avete bisognu di a quantità ghjusta di calori per mantene un bonu pesu. Avete ancu bisognu di abbastanza proteine per mantene a vostra forza. Manghjà bè pò aiutà vi sentite megliu è avè più energia.
Calchì volta, soprattuttu durante o pocu dopu à u trattamentu, pudete micca sentu à manghjà. Pudete esse scomodu o stancu. Puderete truvà chì l'alimenti ùn anu micca u gustu bonu cum'è prima. Inoltre, l'effetti secundarii di u trattamentu (cum'è un appetitu scarsu, nausea, vomitu o ferite in bocca) ponu rende difficile manghjà bè. U vostru duttore, un dietista registratu, o un altru fornitore di assistenza sanitaria pò suggerisce modi per trattà questi prublemi.
Parechje donne trovanu chì si sentenu megliu quandu restanu attive. Camminate, yoga, nuoto, è altre attività ponu mantene vi forte è aumentà a vostra energia. Qualunque sia l'attività fisica chì sceglite, assicuratevi di parlà cù u vostru duttore prima di inizià. Inoltre, se a vostra attività vi causa dolore o altri prublemi, assicuratevi di fà sapè à u vostru duttore o infermiera.
Cure di seguitu
Avete bisognu di cuntrolli regulari dopu u trattamentu per u cancheru di l'ovariu. Ancu quandu ùn ci sò più segni di cancheru, a malattia torna qualchì volta perchè e cellule tumorali indetettate sò rimaste in qualchì locu in u vostru corpu dopu u trattamentu.
I cuntrolli aiutanu à assicurà chì qualsiasi cambiamenti in a vostra salute sò nutati è trattati se necessariu. I checkups ponu include un esame pelvic, una prova CA-125, altre teste di sangue è esami di imaging.
Sì avete qualchì problema di salute trà checkups, cuntattate u vostru duttore.
Ricerca
I duttori in tuttu u paese cunducenu parechji tippi di prove cliniche (studii di ricerca in i quali a ghjente si offre volontaria per participà). Studianu modi novi è megliu per prevene, detectà è trattà u cancheru ovarianu.
I prucessi clinichi sò pensati per risponde à e dumande impurtanti è per sapè se novi approcci sò sicuri è efficaci. A ricerca hà dighjà purtatu à l'avanzate, è i circadori continuanu à circà metudi più efficaci. Ancu se i prucessi clinichi ponu purtà certi risichi, i circadori facenu tuttu ciò ch'elli ponu per prutege i so pazienti.
Frà e ricerche chì sò realizate:
- Studii di prevenzione: Per e donne chì anu una storia di famiglia di cancru di l'ovaru, u risicu di sviluppà a malatia pò esse ridutta eliminendu l'ovari prima chì u cancer hè rilevatu. Questa chirurgia hè chjamata ooforectomia profilattica. E donne chì sò in altu risicu di cancheru ovarianu participanu à prucessi per studià i benefici è i danni di sta chirurgia. Altri duttori studianu se certe droghe ponu aiutà à prevene u cancheru di l'ovariu in donne à risicu altu.
- Studi di screening: I ricercatori studianu manere di truvà u cancer di l'ovaru in e donne chì ùn anu micca sintomi.
- Studi di trattamentu: I duttori testanu droghe novi è novi cumbinazioni. Studianu e terapie biologiche, cum'è l'anticorpi monoclonali chì ponu unisce à e cellule cancerose, interferendu cù a crescita di e cellule cancerose è a diffusione di u cancer.
Sè site interessatu à esse parte di un prucessu clinicu, parlate cù u vostru duttore o visitate http://www.cancer.gov/clinicaltrials. I Spezialisti di l'Infurmazione di NCI in 1-800-4-CANCER o in LiveHelp à http://www.cancer.gov/help ponu risponde à e dumande è furnisce infurmazioni nantu à i prucessi clinichi.
Prevenzione
Eccu trè modi faciuli per pruteggervi da u cancheru di l'ovariu:
1. Manghjate assai frutti è ligumi. E carote è i pumati sò carchi di antiossidanti chì combattenu u cancer carotene è licopene, è manghjalli regolarmente pò aiutà à riduce u risicu di u cancheru ovarianu finu à u 50%. Questa era a cunclusione di un Brigham and Women's Hospital, Boston, studiu paragunendu 563 donne chì avianu u cancheru ovarianu cù 523 chì ùn l'anu micca.
I ricercatori suggerenu di mira duie porzioni di mezza tazza di salsa di pomodori (a surghjente di licopene a più cuncentrata) o d'altri prudutti di tomate è cinque carote crude à settimana. Altri alimenti ricchi di antioxidanti ligati in a ricerca à un risicu inferiore di cancheru ovarianu sò spinaci, ignami, melone, granu, broccoli è aranci. Inoltre, ricerche recenti da a Harvard School of Public Health suggerenu chì u kaempferol, un antioxidante in broccoli, kale, fragole è pompelmo, pò riduce u risicu di u cancheru ovarianu finu à u 40%.
2. Sbucciatevi da u lettu. E donne chì passanu sei ore à ghjornu o più à pusà durante u tempu di divertimentu pò esse finu à 50 per centu più probabili di sviluppà a malatia cà quelli chì sò più attivi, informa un studiu di l'Istitutu Naziunale di Cancer.
3. Cunsiderate popping the pill. Certi ricerche suggerenu chì l'hormone progestina, truvata in parechji contraceptivi orali, pò riduce u risicu finu à u 50 per centu quandu pigliata per cinque anni o più.
Adattatu da u National Cancer Institute (www.cancer.org)