Segni è sintomi di a malatia d'Alzheimer
Cuntenutu
- 1. Primu stadiu di Alzheimer
- 2. Stadiu muderatu di Alzheimer
- 3. Stadi avanzatu di Alzheimer
- Cumu cunfirmà s'ellu hè Alzheimer
A malattia di Alzheimer, cunnisciuta ancu cum'è malattia di Alzheimer o Disordine Neurocognitivu per via di a malattia di Alzheimer, hè una malattia degenerativa di u cervellu chì provoca, cum'è primu segnu, cambiamenti di memoria, chì sò suttili è difficiuli à percepisce prima, ma chì peghjuranu annantu à u mesi è anni.
Sta malattia hè più cumuna in l'anziani, è l'evoluzione di i sintomi pò esse divisa in 3 fasi, chì sò lievi, moderate è gravi, è alcuni segni clinichi iniziali sò cambiamenti cume a difficoltà à truvà e parolle, ùn sapendu cumu localizà à u tempu o induve hè difficiule di piglià decisioni è mancanza d'iniziativa, per esempiu.
Tuttavia, i sintomi di e diverse tappe ponu mischjassi è a durata in ogni tappa pò varia da persona à persona. Inoltre, a malattia pò accade ancu in i giovani, una situazione rara è in evoluzione più rapida, cunnisciuta cum'è Alzheimer precoce, ereditaria o familiale. Amparate à identificà Alzheimer prestu.
1. Primu stadiu di Alzheimer
In a fase iniziale, sintomi cum'è:
- Cambiamenti di memoria, soprattuttu difficultà à ramintà l'avvenimenti più recenti, cum'è induve avete tenutu e chjave di a casa, u nome di qualcunu o un locu duve eri, per esempiu;
- Disorientazione in u tempu è u spaziu, avè difficultà à truvà a strada di casa o ùn cunnosce micca u ghjornu di a settimana o a stagione di l'annu;
- Difficultà à piglià decisioni simplici, cumu pianificà cosa cucinà o cumprà;
- Ripetite e listesse informazioni sempre è più, o fate e listesse dumande;
- Perda di a vulintà in a realizazione di l'attività di u ghjornu;
- Perdita d'interessu per attività ch'ellu facia, cume a cusgitura o fà calculi;
- Cambiamentu di cumpurtamentu, di solitu diventendu più aggressivu o ansiosu;
- Mood cambia cù mumenti di apatia, risa è pienghje in certe situazione.
In questa fase, l'alterazione di a memoria accade à situazioni recenti, è a memoria di e situazioni antiche ferma nurmale, ciò chì rende più difficiule di capì chì pò esse un segnu di Alzheimer.
Cusì, quandu questi cambiamenti sò percepiti, ùn deve micca esse assuciatu solu à l'invecchiamentu normale, è hè cunsigliatu d'andà à u geriatricu o neurologu affinchì si possinu fà valutazioni è testi di memoria chì possinu identificà cambiamenti più gravi.
Se site suspettu chì qualchissia vicinu à voi abbia sta malatia, risponde à e dumande in u nostru test rapidu di Alzheimer.
2. Stadiu muderatu di Alzheimer
Progressivamente i sintomi cumincianu à esse più evidenti è ponu apparì:
- Difficultà à cucinà o à pulì a casa, lascendu a stufa accesa, mette alimenti crudi nantu à u tavulinu o aduprendu l'utensili sbagliati per pulì a casa, per esempiu;
- Incapacità di fà l'igiene persunale o scurdate di pulisce, purtendu i stessi panni constantemente o camminendu bruttu;
- Difficultà per cumunicà, senza arricurdassi di e parolle o dì frasi senza sensu è presentà pocu lessicu;
- Difficultà à leghje è à scrive;
- Disorientazione in i lochi cunnisciuti, perde si ind’è a casa stessa, urinendu in a spazzatura, o cunfundendu e camere;
- Allucinazioni, cumu sente è vede cose chì ùn esistenu micca;
- Cambiamenti di cumpurtamentu, diventendu assai tranquillu o eccessivamente agitatu;
- Esse sempre assai suspittosu, principalmente di furti;
- U sonnu cambia, pudendu scambià u ghjornu per a notte.
À questu stadiu, l'anziani diventanu dipendenti da un membru di a famiglia per piglià cura di sè stessi, perchè ùn sò più capaci di fà i so compiti quotidiani, per via di tutte e difficultà è di cunfusione mentale. Inoltre, hè pussibule di cumincià à avè difficultà à marchjà è à avè cambiamenti di sonnu.
3. Stadi avanzatu di Alzheimer
In a fase più severa, i sintomi precedenti sò più intensi presenti è altri apparsu, cume:
- Ùn memorizà micca infurmazioni novi è ùn vi scurdate di l'antica infurmazione;
- Olvidendu a famiglia, l'amichi è i lochi cunnisciuti, micca identificà u nome o ricunnosce a faccia;
- Difficultà à capì ciò chì accade intornu à tè;
- Avè incontinenza urinariu è feci;
- Difficultà per inghjuttà cibu, è pò avè gagging o piglià troppu longu per finisce un pastu;
- Presenta cumpurtamenti inappropriati, cumu burpà o sputà in terra;
- Perde a capacità di fà muvimenti semplici cù braccia è ghjambe, cum'è manghjà cù una cucchiaia;
- Difficultà à marchjàr, pusà o stà, per esempiu.
À questu stadiu, a persona pò cumincià à chjinassi o à pusà di più tuttu u ghjornu è, se nunda hè fattu per prevene questu, a tendenza hè di diventà sempre più fragile è limitata. Cusì, pudete avè bisognu à aduprà una sedia à rotelle o ancu esse lettu, diventendu dipendente da altre persone per fà tutte e cumpetenze, cume a duscia o cambià i pannolini.
Cumu cunfirmà s'ellu hè Alzheimer
Per fà u diagnosticu di Alzheimer, duvete cunsultà cù u geriatricu o neurologu, chì pò:
- Valuta a storia clinica di a persona è osserva i segni è i sintomi di a malatia;
- Indicate l'esecuzione di testi cume a risonanza magnetica, a tomografia computerizzata è i test di sangue;
- Fate testi di memoria è di cognizione, cume u Mini Esame di Statu Mentale, test di Token, Test di Clock è test di fluidità verbale.
Queste valutazioni ponu indicà a presenza di un disordine di a memoria, oltre à escludere altre malatie chì ponu ancu causà disordini cerebrali, cume depressione, ictus, ipotiroïdismu, HIV, sifilide avanzata o altre malattie degenerative di u cervellu cum'è demenza da corpi Lewy, per esempiu.
Se a malatia d'Alzheimer hè cunfirmata, u trattamentu serà indicatu cù l'usu di medicazione per limità a progressione di a malatia, cum'è Donepezil, Galantamine o Rivastigmine, per esempiu. Vede più dettagli nantu à e opzioni di trattamentu per a malattia di Alzheimer.
Inoltre, attività cume a fisioterapia, a terapia occupazionale, l'attività fisica è a logopedia sò effettuate per aiutà à mantene l'indipendenza è a capacità di fà attività u più longu pussibule.
Amparate più nantu à sta malattia, cumu prevene è cumu si cura di a persona cun Alzheimer:
In u nostru podcast nutrizionista Tatiana Zanin, infermiera Manuel Reis è fisioterapeuta Marcelle Pinheiro, chiariscenu i principali dubbi nantu à l'alimentu, attività fisiche, cura è prevenzione di Alzheimer: