Embolia pulmonaria: chì hè, sintomi principali è cause
Cuntenutu
- 9 sintomi principali
- Cumu cunfirmà u diagnosticu
- Chì pò causà un embolu
- 1. Mancanza di attività fisica
- 2. Chirurghi
- 3. Trombosi venosa prufonda
- 4. Viaghju in aria
- 5. Fratture
- Quale hè in più risicu di embolia
- Cumu hè fattu u trattamentu
L'embolia pulmonaria hè una cundizione grave, cunnisciuta ancu cum'è trombosi pulmonare, chì si pone quandu un coagulu intuppisce unu di i vasi chì portanu u sangue versu u pulmone, pruvucendu l'ossigenu à ùn ghjunghje micca à i tessuti di a parte affettata di u pulmone.
Quandu si verifica un embolia pulmonare, hè cumunu per a persona di sperimentà una mancanza di respiru improvvisa, accumpagnata da altri sintomi, cume a tosse è u dolore toracicu severu, soprattuttu quandu si respira.
Siccomu l'embolia hè una situazione seria, ogni volta chì ci hè suspettu hè assai impurtante d'andà prestu à l'uspidale per valutà u casu è inizià u trattamentu u più adattu, chì di solitu include l'usu di anticoagulanti direttamente in a vena, ossigenoterapia è, in casi più seriu, chirurgia.
9 sintomi principali
Per identificà un casu di embolia pulmonare, unu deve esse cusciente di alcuni sintomi cume:
- Sensazione improvvisa di mancanza di respiru;
- Dolore di pettu chì s'aggrava quandu si respira in fondu, tossisce o manghja;
- Tosse custante chì pò cuntene sangue;
- Gonfiore di e gambe o dulore quandu si movenu e gambe;
- Pelliccia pallida, freta è turchina;
- Sensazione di svenimentu o svenimentu;
- Cunfusione mentale, soprattuttu in l'anziani;
- Battiti cardiaci veloci è / o irregulari;
- Sturdimentu chì ùn migliurà micca.
Sì avete più di unu di sti sintomi, hè cunsigliatu d'andà à a sala d'urgenza o di chjamà subitu una ambulanza per cunfirmà u diagnosticu è riceve u trattamentu adattatu, chì, se ùn hè micca fattu rapidamente, pò purtà à sequelazioni gravi è ancu a morte di a persona.
Cumu cunfirmà u diagnosticu
I sintomi di embolia pulmonaria ponu esse cunfunditi cù un prublema cardiacu, dunque u duttore di solitu usa testi diagnostichi cum'è analisi di sangue, elettrocardiogramma (ECG), radiografia di u torace, tomografia computerizata o angiografia pulmonaria per cunfirmà i suspetti è inizià u trattamentu.
Chì pò causà un embolu
Ancu se l'emboli pulmonari pò accadere à chiunque, hè più frequente per via di alcune cause, cume:
1. Mancanza di attività fisica
Quandu si stà in a listessa pusizione per un bellu pezzu, cum'è stende o sedutu, u sangue cumencia à accumulà di più in un locu di u corpu, di solitu in e gambe. A maiò parte di u tempu, sta cumulazione di sangue ùn face nisun prublema perchè quandu a persona si alza u sangue circula nurmalmente torna.
Tuttavia, e persone chì si stendenu per parechji ghjorni o si pusanu, cume dopu a chirurgia o per via di una malattia grave cum'è un colpu, per esempiu, anu un risicu aumentatu di sangue accumulatu chì cumincia à formà coaguli. Sti coaguli ponu esse trasportati à traversu u sangue finu à chì obstruiscenu un vasu pulmonariu, causendu un embolu.
Cosa da fà: per evità stu risicu, esercitassi cù tutti i membri di u corpu duverebbe esse fattu ogni ghjornu è cambià di pusizione ogni 2 ore, almenu. E persone lette chì ùn sò micca capaci di spustassi da soli, l'usu di anticoagulanti pò esse raccomandatu è duverebbe esse spustatu da un altru, fendu esercizii cum'è quelli indicati in sta lista.
2. Chirurghi
Oltre à u periodu postoperatoriu di chirurgia per diminuisce u livellu di attività fisica è aumentà u risicu di furmazione di coaguli, a chirurgia stessa pò ancu purtà à emboli pulmonari. Questu hè chì durante a chirurgia ci sò parechje lesioni in e vene chì ponu impedisce u passaghju di u sangue è causà un coagulu chì pò esse trasportatu in i pulmoni.
Cosa da fà: hè impurtante di rispettà tuttu u periodu postoperatoriu in l'uspidale per mantene l'osservazione cuntinua di u duttore chì pò agisce appena cumpariscenu i primi segni di prublemi. In casa, hè cunsigliatu d'utilizà i rimedii indicati da u duttore, in particulare anticoagulanti, cum'è Warfarin o Aspirina.
3. Trombosi venosa prufonda
E persone chì soffrenu di trombosi venosa profonda (TVP) sò à risicu elevatu di sviluppà coaguli chì ponu esse trasportati in altri organi, cum'è u cervellu è i pulmoni, causendu cumplicazioni gravi cum'è embolia o ictu.
Cosa da fà: per evità cumplicazioni, u trattamentu indicatu da u duttore deve esse seguitu, chì generalmente include l'usu di anticoagulanti. Vede cumu si face u trattamentu di a trombosi venosa profonda.
4. Viaghju in aria
Fate un viaghju per più di 4 ore, sia in aviò, vittura o barca, per esempiu, aumenta u risicu di avè un coagulu per via di u fattu chì passate assai tempu in a listessa pusizione. Tuttavia, in aereo stu risicu pò esse aumentatu per via di differenze di pressione chì ponu fà u sangue più viscuosu, aumentendu a facilità di furmà coaguli.
Cosa da fà: durante i viaghji longhi, cum'è quelli in aviò, hè cunsigliatu di alzà o move e gambe almenu ogni 2 ore.
5. Fratture
E fratture sò una di e principali cause di embolia pulmonare perchè quandu un ossu si rompe, pò causà danni à parechji vasi sanguigni, in più di u tempu chì ci vole à riposà per chì a frattura guarisca. Queste lesioni ùn ponu micca solu cunduce à a furmazione di coaguli, ma ancu l'entrata di aria o di grassu in u sangue, aumentendu u risicu di avè un embolu.
Cosa da fà: unu deve evità attività periculose, cum'è scalà, è mantene prutezioni adeguate in sporti à grande impattu per pruvà à evità una frattura. Dopu a cirurgia per curregge a frattura, a persona deve circà di spustassi, secondu l'istruzzioni di u duttore o fisioterapeuta.
Quale hè in più risicu di embolia
Ancu se l'embolia pulmonaria pò accade in una qualsiasi di e situazioni precedenti, hè più cumuna in e persone cun fattori di risicu cume:
- Età più di 60 anni;
- Storia precedente di coaguli di sangue;
- Obesità o esse in sovrappeso;
- Esse fumadore;
- Storia di u core o di e malatie vascolari;
- Aduprate una pillula o fate trattamenti di rimpiazzamentu ormonale.
L'emboli pulmonari hè una cundizione rara, ancu in e persone chì piglianu a pillula contraceptiva, tuttavia, hè impurtante sapè chì segni ponu indicà stu prublema.
Cumu hè fattu u trattamentu
U trattamentu per l'embolismi pulmonari include l'amministrazione di l'ossigenu à l'individuu per mezu di una maschera, farmaci attraversu a vena per annullà u stantu, cume l'eparina, chì dissolverà u coagulu chì impedisce u passaghju di u sangue, è analgesici.
Di solitu, u trattamentu per l'embolismi pulmonari richiede l'uspitalisazione chì pò durà qualchì settimana o mesi. A chirurgia per rimuovere u trombu pò esse indicata in i casi più severi o quandu l'ostruzzione di u flussu di sangue si verifica per via di un oggettu straneru o di un pezzu d'ossu, per esempiu.
Scuprite più nantu à cumu si tratta l'embolia pulmonaria.